• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 8 دی 1398
کد مطلب : 91507
+
-

آدم ما در قاهره

ویترین
آدم ما در قاهره


آدم ما در قاهره یادداشت‌های قاسم غنی است که با پیراسته و ویراسته و پیشگفتار محمد قائد، روزنامه‌نگار و نویسنده شناخته‌شده  منتشر شده است.
سال 1326 قاسم غنی، پزشک و ادیب را محمدرضا شاه به سفارت ایران در قاهره فرستاد. ملکه فوزیه بدون دخترش به مصر بازگشته بود، همراه با جواهراتی که هنگام ازدواج با ولیعهد ایران به او داده بودند. شمشیر جواهرنشان رضاخان را هم که در ژوهانسبورگ درگذشته بود، ملک‌فاروق خیال نداشت همراه جسد او به ایران بفرستد. یادداشت‌های غنی شرح تلاش اوست برای فیصله‌دادن به طلاق، ستایش زنان زیبا و مطالبی محرمانه از قبیل دیدار با پریچهره‌ای که از او با نام مستعار و عنوان عجیب «بگم‌سکینه والی(خانم آمریکایی، زن ولی‌خان هندی)» یاد می‌کند.
و مطالبی خطرناک‌تر: غنی، نامه‌های محرمانه و خصوصی شاه به ملک فاروق درباره برخی روابط عروس فراری را رونویسی می‌کند و در بازگشت به تهران در گوشه‌ای می‌اندازد. یادداشت‌ها چرا روی کاغذ آمد و مخاطب آنها قرار بود چه کسی باشد؟ و اما املا و انشای ادیبی که مدعی تصحیح دیوان حافظ بود چرا تا این حد پرخطا و ناهموار است؟
یادداشت‌های مطول روزها و شب‌های ماموریت بی‌نتیجه قاهره با ویرایش و پیرایش اساسی و افزودن پانوشته‌ها متنی‌شده داستان‌گونه، همراه با پیشگفتاری خواندنی از محمد قائد در تحلیل مشاهدات و تأملات راوی .
این کتاب خواندنی را نشر کلاغ در 272صفحه با شمارگان هزار و 100نسخه به بهای 38هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید