• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 8 دی 1398
کد مطلب : 91487
+
-

انگلیسی‌ها ، بی‌اعتماد به بی‌بی‌سی

براساس یک نظرسنجی تازه، شبکه بی‌بی‌سی دیگر در صدر شبکه‌های مورد اعتماد مردم انگلیس قرار ندارد

گزارش1
انگلیسی‌ها ، بی‌اعتماد به بی‌بی‌سی


 نتایج یک نظرسنجی جدید در انگلیس نشان می‌دهد مردم این کشور دیگر بی‌بی‌سی را قابل‌اعتمادترین شبکه خبری خود نمی‌دانند و خواستار توقف تامین بودجه آن از منابع عمومی هستند.
براساس نتایج منتشر شده از سوی شرکت «ساوانتا کامرز» که یکی از معتبرترین شرکت‌های نظرسنجی در انگلیس به شمار می‌رود، شبکه آی‌تی‌وی نیوز (ITV News) توانسته برای نخستین بار شبکه بی‌بی‌سی (BBC News) را در زمینه جلب اعتماد عمومی و انتشار اخبار منصفانه و بی‌طرفانه پشت‌سر بگذارد. بر این اساس، 73درصد از مردم انگلیس اعلام کرده‌اند به آی‌تی‌وی نیوز به‌عنوان یک رسانه بی‌طرف اعتماد دارند. این میزان، برای بی‌بی‌سی حدود 69درصد است. شبکه خبری اسکای نیوز (Sky News) با 55درصد، بعد از این دو شبکه در جایگاه سوم قرار دارد. 67درصد از پاسخ‌دهندگان همچنین معتقدند که تامین بودجه بی‌بی‌سی از مالیاتی که همه مردم انگلیس پرداخت می‌کنند، باید متوقف شود. این در حالی است که 3سال پیش در یک نظرسنجی مشابه، حدود 29درصد از مردم به توقف پرداخت بودجه بی‌بی‌سی از بودجه عمومی معتقد بودند.
این نظرسنجی در پی بالاگرفتن اعتراض‌ها به عملکرد بی‌بی‌سی در جریان انتخابات اخیر انگلیس انجام شده و 2هزار نفر در آن شرکت داشته‌اند. این شبکه تلویزیونی از سوی هر دو حزب اصلی انگلیس یعنی حزب محافظه‌کار که پیروز میدان بود و حزب کارگر که یک شکست تاریخی متحمل شد، مورد انتقاد قرار گرفته است. هر دو حزب معتقدند بی‌بی‌سی در جریان انتخابات، بی‌طرفی را رعایت نکرده است. این در حالی است که طبق قانون، شبکه‌های تلویزیونی انگلیس باید بی‌طرف باشند.
تمام انگلیسی‌ها برای استفاده از شبکه‌های تلویزیونی، سالانه مالیاتی معادل 202دلار پرداخت می‌کنند. بی‌بی‌سی سال گذشته بودجه‌ای 5میلیارد دلاری از مجموع درآمد دولت از این محل دریافت کرد؛ رقمی که حدود 75درصد از کل بودجه این شبکه خبری با بیش از 20هزار خبرنگار و کارمند را تامین کرده است. بوریس جانسون که با پیروزی در انتخابات بار دیگر کرسی نخست‌وزیری را در اختیار گرفته، در جریان سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش تهدید کرد که مجوز بی‌بی‌سی برای استفاده از بودجه عمومی را باطل کند. جانسون گفته است باید پرسید که آیا اساسا تامین بودجه یک شبکه تلویزیونی یا یک سازمان رسانه‌ای در درازمدت منطقی است؟ پس از انتخابات، مسئولان وزارت دارایی انگلیس تأیید کردند که جانسون دستور بررسی وضعیت مجوز بی‌بی‌سی را برای استفاده از بودجه عمومی صادر کرده است.

مردم به چه‌کسی اعتماد دارند؟
نظرسنجی انجام شده اما یک آمار دیگر هم دارد که خبر چندان خوبی برای روزنامه‌ها نیست. 55درصد از افراد شرکت‌کننده درنظرسنجی اعلام کرده‌اند برای دریافت اخبار، به شبکه‌های تلویزیونی بیش از روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های خبری اعتماد دارند. قانون بی‌طرفی اجباری در انگلیس، شامل روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های خبری نمی‌شود. در این میان، تنها 5درصد گفته‌اند که به روزنامه‌ها و وب‌سایت‌ها بیش از شبکه‌های تلویزیونی اعتماد دارند. بیش از 50درصد هم گفته‌اند که به روزنامه‌ها اصلا اعتماد ندارند یا چندان اعتماد ندارند.
براساس نتایج نظرسنجی منتشر شده، 60درصد از پاسخ‌دهندگان، تلویزیون را منبع خبری اول خود اعلام کرده‌اند. این میزان در افراد بالای 55سال، حدود 80درصد است. برای افراد جوان‌تر اما وضعیت متفاوت است. تنها 39درصد از جوانان 18تا 34ساله اعلام کرده‌اند که تلویزیون منبع خبری اول آنهاست. در مقابل، 60درصد گفته‌اند که اغلب اخبار مورد نیاز خود را نه از رسانه‌های جریان اصلی، بلکه از شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند؛ موضوعی که مختص انگلیس نیست و به یک روند کلی در جهان تبدیل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید