• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 8 دی 1398
کد مطلب : 91486
+
-

مرگ سالانه ۳۱۳هزار ایرانی به‌دلیل بیماری‌های غیرواگیر


وزیر بهداشت از مرگ سالانه ۳۱۳هزار ایرانی به‌دلیل بیماری‌های غیرواگیر خبر داد و بر لزوم توجه به بیماری‌های غیرواگیر در جهت کاهش و کنترل بروز آنها در کشور تأکید کرد. به‌گزارش ایسنا، سعید نمکی گفت: ۳۰سال پیش اداره کل بیماری‌های غیرواگیر را ایجاد کردیم؛ چرا که با روزمرگی نمی‌توان مملکت را اداره‌کرد.
 بر همین اساس در این اداره کل با ۴بیماری مهم پرفشاری خون، دیابت، حوادث جاده‌ای و بهداشت روان، کار را شروع کردیم و یک روانپزشک را بر ریاست این اداره گذاشتیم؛ چرا که سلامت روان برایمان به‌عنوان یکی از گرفتاری‌های پرچاله در حوزه بیماری‌های غیرواگیر بسیار پر اهمیت بود. 
وزیر بهداشت با اشاره به ورودش به وزارت بهداشت، گفت: بعد از مطالعه روند بیماری‌ها و مرگ‌ومیرها دیدیم که ۳۸۰هزار مرگ سالانه در کشور داریم که ۳۱۳هزار مورد به‌دلیل بیماری‌های غیرواگیرند و در بین آنها حدود ۱۰۰هزار مرگ به‌دلیل پرفشاری خون به‌عنوان قاتل خاموش هستند. به همین دلیل ما با دوستان اولویت‌های جدید را برنامه‌ریزی کردیم.
نمکی تأکید کرد: ما تا چه زمان می‌خواهیم تخت بیمارستانی و تخت مراقبت‌های ویژه اضافه کنیم؟. گرچه باتلاق گرفتاری مردم در کمبود تخت‌های بیمارستانی در مناطق کمتر برخوردار باید مورد توجه باشد. شاید خبر نداشته باشید که در حاشیه تهران جمعیتی بالغ بر یک و نیم میلیون نفری یک تخت بیمارستانی نداشتند و این باید اولویتمان باشد. اما اگر ۳۰سال گذشته را مرور کنیم می‌بینیم که تعداد تخت‌های دیالیز ۵ تا ۱۰ برابر به‌دلیل نارسایی کلیوی ناشی از دیابت و فشار خون افزایش پیدا کرده است و همچنان درخواست تخت داریم. وزیر بهداشت گفت: برآوردمان این بود که ۲۰میلیون نفر از جمعیت ۳۰ تا ۷۰ساله که بالغ بر ۴۰میلیون نفر بودند را غربالگری کنیم که دستاورد عظیم ما غربالگری ۳۰میلیون نفر در بسیج ملی کنترل فشار خون بود.
وزیر بهداشت با بیان اینکه طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را در ۳استان از یک‌ماه پیش به‌صورت پایلوت آغاز کردیم، گفت: قرار است این 3 پایلوت را در اسفند‌ماه مرور کنیم و در سال۱۳۹۹ هر خانه یک پایگاه سلامت را به‌عنوان بستر رویش همه خدمات نظام سلامت و از همه مهم‌تر در جامعه محور کردن و آموزش علوم پزشکی کشور به‌کار گیریم.
همچنین معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن هشدار نسبت به بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر بروز آنها، برنامه این وزارتخانه برای کنترل 4‌بیماری اصلی غیرواگیر را تشریح کرد. علیرضا رئیسی گفت: در کشور ما در سال۲۰۱۷ حدود ۳۰۰هزار مرگ بر اثر بیماری‌های غیرواگیر رخ داده است و این بیماری‌ها بیش از ۷۶درصد از بار بیماری‌ها را در کشور به خود اختصاص می‌دهند. یعنی اگر در سال حدود ۳۸۰هزار مرگ در کشور داریم، ۳۰۰هزار موردش بر اثر بیماری‌های غیرواگیر اتفاق می‌افتد. وی با بیان اینکه 4بیماری قلبی عروقی، دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی و سرطان‌ها از مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر هستند، گفت: ۸۲درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر ناشی از این 4بیماری است. از سال۱۹۹۰ تا سال۲۰۱۶ افزایشی که در حوزه مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر اتفاق افتاده هشداری جدی است که باید بیشتر به آن توجه کنیم.
رئیسی ادامه داد: در عین حال اگر با همین فرمان در حوزه بیماری‌های غیرواگیر پیش رویم و کاری بیش از اینکه هم‌اکنون انجام می‌دهیم، برنامه‌ریزی نکنیم؛ تا سال۲۰۴۰ حدود ۳۹۰هزار مرگ دیگر بر مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر اضافه خواهد شد. به‌طوری که تا سال۲۰۴۰ نزدیک به ۷۹۹ هزار و ۶۱۷ مرگ بر اثر بیماری‌های غیرواگیر خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه در کشور ما 3درصد تولید ناخالص داخلی کشور صرف بیماری‌های غیرواگیر می‌شود و ۴۵هزار میلیارد تومان در سال برای بیماری‌های غیرواگیر هزینه می‌شود، گفت: ۲۴هزار میلیارد تومان از این هزینه به‌صورت غیرمستقیم و ناشی از هزینه‌هایی مانند غیبت از کار یا حضور غیرمؤثر در کار به‌دلیل بیماری‌های غیرواگیر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید