• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 8 دی 1398
کد مطلب : 91476
+
-

اقدام جالب دادیار در یک پرونده سرقت

اقدام جالب دادیار در یک پرونده سرقت


وقتی تازه‌داماد تحت عنوان مظنون به سرقت لوله آب پارک بازداشت شد، دادیاردادسرای ویژه سرقت او را آزاد کرده و در اقدامی جالب خودش هزینه تعمیر لوله آب پارک را به جای صندوق بیت‌المال پرداخت کرد.
به گزارش همشهری، اول دی‌ماه امسال گزارش سرقت از پارکی حوالی سعادت آباد به پلیس اعلام شد. بررسی‌ها حکایت از این داشت که فردی اقدام به سرقت بخشی از لوله آب پارک کرده و کارکنان شهرداری او را  درحالی‌که لوله آب در دستش بوده مشاهده و   دستگیر کرده‌‌اند. وقتی این مرد تحویل پلیس شد، پرونده به دادسرای محل که دادسرای سعادت آباد بود فرستاده شد اما چون سرقت از اموال دولتی صورت گرفته بود، پرونده به دادسرای ویژه سرقت ارجاع داده شد و پیش روی قاضی میثم حسین پور، دادیار شعبه دوم دادسرا قرار گرفت.
قاضی حسین‌پور که پیش از این نیز ماجرای صدورحکم تبرئه از سوی  او برای یک کارتن‌خواب گرسنه که دست به سرقت از صندوق صدقات زده بود، در رسانه‌ها منعکس شد، برای تحقیق در این پرونده شاکی را به دادسرا احضار کرد.
شاکی یکی از پیمانکارهای شهرداری تهران بود که در  تحقیقات گفت: پس از سرقت لوله آب پارک، یکی از کارکنان شهرداری مردی را حوالی پارک دید که لوله آبی در دستش است. به او مظنون شد و پس از پرس و جو فهمید که لوله آبی که این مرد در دست دارد، همان لوله مسروقه است. این لوله آب برای آبیاری چمن‌های پارک استفاده می‌شد که قسمتی آن بریده و سرقت شده بود و دیگر نمی‌شد چمن‌ها را آبیاری کرد.  وی ادامه داد: همکاران من آن مرد را دستگیر کردند و تحویل پلیس دادند اما او اصرار دارد که سارق نیست.

اظهارات متهم
در ادامه فردی که به‌عنوان سارق اموال دولتی بازداشت شده بود پیش روی قاضی قرار گرفت. او متولد سال 74و تازه داماد است و تنها 3روز از مراسم عروسی‌اش می‌گذرد. او درست شبی که قرار بوده خانواده همسرش آنها را پاگشا کنند، در بازداشتگاه بود. این تازه داماد مدعی بود که بی‌گناه است و اطلاعی از سرقتی بودن لوله آب نداشته. وی گفت: کار من خرید و فروش ضایعات است و روز حادثه فردی که او را نمی‌شناختم نزد من آمد و لوله آب را به من نشان داد. گفت قصد دارد آن را بفروشد و لوله متعلق به‌خودش است. من هم قبول کردم و لوله را حدود 80هزارتومان از فرد ناشناس خریدم. اصلا فکرش را نمی‌کردم که سرقتی باشد. باورکنید من سارق نیستم و به اشتباه دستگیر شده و یک شب در بازداشتگاه مانده‌ام. وی ادامه داد: شبی که زندانی شدم مادرزنم ما را دعوت کرده بود اما وقتی متوجه شدند که بازداشت شده‌ام، همه خانواده من و خانواده‌ همسرم پشت در شعبه منتظرند تا آزاد شوم. آنها مطمئن هستند که من دزد نیستم.
در ادامه تحقیقات مشخص شد که متهم دستگیر‌شده هیچ سابقه کیفری ندارد. از طرفی برای قاضی محرز شد که وی در کار خرید و فروش ضایعات است. همچنین  قاضی متوجه شد که روز دستگیری این تازه داماد، خودروی او حوالی پارک موردنظر پارک شده بود و کسی که سارق باشد هرگز با خودرویی که به نام خودش است به سرقت نمی‌رود. نکته بعدی که قاضی به آن استناد کرده این است که متهم اگر سارق بود هرگز با لوله آب سرقتی آن هم ساعت 2بعدازظهر در پارکی که محل سرقت بوده تردد نمی‌کرد و با استناد به همه این شواهد، وی متهم را آزاد و تبرئه کرد.



کمک به پارک 
قاضی جوان همزمان با آزادی تازه داماد، دستور داد که لوله آب پارک تعمیر شود تا کار آبیاری فضای سبز پارک ادامه یابد. اما در چنین پرونده‌هایی اگر سارق شناسایی نشود و مدارکی هم برای پیدا کردن ردی از وی وجود نداشته باشد، هزینه تعمیر اموال دولتی باید از صندوق بیت المال پرداخت شود. پروسه پرداخت هزینه نیز ممکن است زمان زیادی طول بکشد. به همین دلیل دادیار میثم حسین پور از پیمانکار هزینه تعمیر لوله آب را پرسید و وقتی وی جواب داد که  هزینه آن فقط 100هزار تومان می‌شود، قاضی پرونده در اقدامی جالب 100هزارتومان را پرداخت کرد. با پرداخت این هزینه در کمتر از 24ساعت لوله‌ای که بر اثر سرقت تخریب شده بود، تعمیر شد و به حالت اول بازگشت و فضای سبز پارک دوباره جان گرفت. قاضی حسین‌پور در این‌باره به همشهری گفت: وقتی برایم محرز شد که تازه‌داماد سارق نیست او را آزاد کردم. ابتدا او به‌عنوان مظنون دستگیر شده بود اما شواهد نشان می‌داد دزد نیست چون صادقانه صحبت می‌کرد و مشخص بود که اطلاعی از سرقتی بودن لوله آب نداشته است. پس از آزادی وقتی شنیدم که برای تعمیر لوله آب باید از صندوق بیت‌المال پرداخت شود و این پروسه زمان‌بر است تصمیم گرفتم خودم این مبلغ را پرداخت کنم. چون سرقت از پارک رخ داده و پارک هم مکانی برای تفریح خانواده‌هاست، وجدانم اجازه نداد که لوله آبی که برای آبیاری چمن‌هاست خراب بماند. به‌همین دلیل هزینه تعمیر را پرداخت کردم صرفا به‌خاطر وجدانم و رأی تعمیر آن هم به شهرداری ابلاغ شد. خدا را شکر به محض ابلاغ رأی و پرداخت پول، پیمانکارمربوطه آن را تعمیر کرد  و  تصاویر آن را هم برایم فرستاد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید