• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 7 دی 1398
کد مطلب : 91379
+
-

از کالج تا استودیو

شرح خلاصه‌ای از زندگی و کارهای جان فاورو

از کالج تا استودیو

فرحناز دبلشکی_روزنامه نگار

شاید تصورش هم دشوار باشد، اما جان فاورو کارگردانی که در سال2019 انواع و اقسام رکوردها در زمینه فیلمسازی و بازیگری را از آن خود کرده و امروز در زمینه کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی، بازیگری و تهیه‌کنندگی فعالیت می‌کند، از جمله افراد مشهور فاقد تحصیلات دانشگاهی است. او حتی تحصیلاتش در کالج کوئینز نیویورک را نیز نیمه‌کاره رها کرد. جان فاورو در سال 1966 در محله کوئینز نیویورک از پدر و مادری آموزگار ‌زاده شد. مادر او اصالت روسی و پدرش اصالت ایتالیایی و کانادایی داشت. فاورو از دبیرستان برونکس، از مدارس عالی نیویورک فارغ‌التحصیل شد و سپس در فاصله سال‌های 1984 تا 1987 تحصیلات خود را در کالج کوئین ادامه داد. او در سال1987 از این کالج خارج شد و مدتی برای بانک سرمایه‌گذاری «بر استرنز» در وال‌استریت مشغول به‌کار شد اما دوباره در ابتدای سال1988 برای گذراندن یک ترم تحصیلی وارد کالج کوئینز شد اما این بار هم مدت زیادی آنجا دوام نیاورد و کالج را به مقصد شیکاگو ترک کرد تا به فعالیت در عرصه کمدی بپردازد. 

  اولین فیلم
در زمانی که در شیکاگو بود این فرصت برای او ایجاد شد تا بتواند نخستین بازی خود را در کنار ‌شان آستین دیگر بازیگر آمریکایی فیلم «رودی» (1993) انجام دهد. در حالی‌ که برای فیلم رودی تبلیغات به اندازه کافی نشده بود اما فیلم موفقی از کار درآمد. او در همین زمان با وینس وان آشنا شد و سال بعد با هم در کنار جرمی پیون در فیلم کمدی موقعیت «پی‌سی‌او» (1994) ایفای نقش کردند. جان فاورو سال بعد در یکی از قسمت‌های سریال «سینفیلد»(از سال 1989تا 1998پخش می‌شد) با عنوان «آتش» در نقش اریک دلقک بازی کرد. فاورو اما در فیلم «هوس‌بازان»(1996) برای نخستین بار توانایی خود را همزمان در مقام فیلمنامه‌نویس و بازیگر نشان داد. در سال 1997 او در سریال کمدی موقعیت «دوستان»(Friends) در نقش پیت بکر، دوست‌پسر بسیار ثروتمند مونیکا گلر بازی کرد. او در سال1998 در فیلم«اوضاع خیلی بد است» بازی کرد. فاورو اما تنها خود را محدود به بازیگری و نویسندگی فیلمنامه نکرد. او برای نخستین بار در سال‌2001 با فیلم «ساخته شده»(Made) نام خود را به‌عنوان یک کارگردان مطرح کرد. او در این فیلم به همراه وینس وان که در فیلم هوس‌بازان نیز با او هم‌بازی بود، بازی در نقش اصلی را عهده‌دار بود. در پاییز2003 جان فاورو برای نخستین‌بار با فیلم «الف» با بازی ویل فرل، زوئی دشانل، جیمز کان و پیتر دینکلیج به موفقیت تجاری رسید. او در فیلم «یکی باید کوتاه بیاید» (2003) نیز نقش کوتاهی در کنار بازیگران بزرگی نظیر دیان کیتون و جک نیکلسون ایفا کرد. 

  پرش به قله شهرت
اما سال2008 نقطه عطفی در فعالیت سینمایی فاورو که تا آن زمان ساخت سریال‌های تلویزیونی نظیر «شامی برای 5 نفر»(2006) را نیز در کارنامه خود داشت، بود. 2سال پیش از آن و در سال2006 اعلام شده بود که جان فاورو قرار‌دادی برای کارگردانی فیلم «مرد آهنی» امضا کرده است. مرد آهنی در 2می 2008 برای نخستین بار در سالن‌های سینما نمایش داده شد و موفقیت تجاری و هنری زیادی را برای سازنده‌اش به همراه آورد. جان فاورو در واقع با این فیلم توانست جایگاه خود را به‌عنوان یک کارگردان تثبیت کند. مرد آهنی نخستین فیلمی بود که کمپانی مارول با همکاری پارامونت می‌ساخت و جان فاورو نه‌تنها کارگردان این فیلم که تهیه‌کننده آن نیز بود. در صحنه‌های اولیه این فیلم جان فاورو در نقش هپی هوگان، راننده تونی استارک ظاهر می‌شود. جان فاورو همچنین ایفاگر نقش این شخصیت خیالی در فیلم‌های «مرد آهنی 2»(2010)، «مرد آهنی3»(2013)،« مرد عنکبوتی: به خانه می‌آید»(2017)، «انتقام گیرندگان: بازی پایانی»(2019) و «مرد عنکبوتی: دور از خانه»(2019) نیز بود. فیلم مرد آهنی باعث شهرت نسبی جان فاورو در ایران نیز شد. فاورو کارگردانی مرد آهنی2 را نیز عهده‌دار بود، اما در دسامبر 2010 اعلام کرد که فیلم مرد آهنی3 را کارگردانی نخواهد کرد و صرفا تهیه‌کننده اجرایی آن خواهد بود. او در سال 2009قرار‌دادی را برای ساخت فیلم وسترن علمی-تخیلی «کابوی‌ها و فضایی‌ها» به امضا رساند؛ فیلمی که به‌رغم ایفای نقش دنیل کریگ و هریسون فورد از نظر تجاری فیلم امیدوار‌کننده‌ای از آب درنیامد و درحالی‌که با هزینه 163میلیون دلار ساخته شده بود در گیشه تنها 8/174میلیون دلار فروش کرد و منتقدان نسبت به آن نظرات متفاوتی داشتند.

  رکورد‌شکنی
اما شاید سال2019 را بتوان یکی از موفق‌ترین و عجیب‌ترین سال‌های جان فاورو ارزیابی کرد. او در این سال در فیلم «انتقام‌گیرندگان: پایان بازی» که پرفروش‌ترین فیلم 2019 محسوب می‌شود بازی کرد. همچنین در این سال فیلم «شیرشاه» به کارگردانی فاورو پرفروش‌ترین فیلم کارتونی و دومین ‌ فیلم پر‌فروش سال شد. فیلم مرد عنکبوتی دیگر فیلمی که جان فاورو در سال 2019 در آن در نقش هپی هوگان بازی کرده نیز سومین فیلم پر‌فروش‌ سال محسوب می‌شود.

  بازگشت با کتاب جنگل
بنابر بر برخی از گزارش‌هایی که در سال 2016منتشر شد او درنظر دارد دنباله‌ای از فیلم «کتاب جنگل» نیز بسازد. فیلم کتاب جنگل ساخته 2016فیلم لایو –  اکشن بسیار موفقی بود که جان فاورو آن را با اقتباس از کارتون کتاب جنگل و مجموعه‌ داستان‌هایی به همین نام اثر رودیارد کیپلینگ ساخته بود. بنابر آخرین اخبار، نخستین مرحله پیش‌تولید این فیلم در ژوئن 2018 آغاز شده است. به‌نظر می‌رسد نگارش فیلمنامه این فیلم را نیز جاستین مارک که نگارش فیلمنامه کتاب جنگل در سال 2016 را انجام داده بود، عهده‌دار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :