مهارت مطالعه با کتابهای تصویری
افزایش مهارتهای یادگیری و خواندن در کودکان گاهی برای والدین بسیار مشکل است. پدر و مادر گمان میکنند مهارتهای یادگیری و خواندن، صفتی ارثی است و گام برداشتن در این راه به کودکان کمک نمیکند اما روانشناسان برای رسیدن به این هدف اهمیت خواندن کتابهای مصور را بیان میکنند و معتقدند این کتابها آنچنان ارزشمندند که نهتنها برای خواندن و آموختن به بچهها یاری میرسانند، بلکه دنیای تصور و تخیل کودکان را پرورش میدهند. از لحاظ تاریخی از کتابهای مصور برای آموختن ارزشها به کودکان استفاده میشده است. به پیامدهای رفتارهای خوب و بد اغلب در میان داستانها و قصهها اشاره شده و اکثر رفتارهایی که هنجار یا ناهنجارند و ما دوست داریم فرزندانمان آنها را انجام دهند یا ندهند در میان داستانهای مصور و شخصیتهای داستانی وجود دارد.
امروزه روانشناسان به این نتیجه رسیدهاند که کودکان برای شکل دادن دنیای خودشان تواناییهایی دارند. آنها یادآور میشوند که به واسطه خواندن کتابهای مصور، والدین میتوانند کودکانشان را از وجود قدرتی در درونشان آگاه کنند که این قدرت توانایی شکل دادن و خلق دنیایی عمیقا دوستداشتنی را برای آنها دارد. در اغلب داستانهای مصور به کودکان اهمیت مهربانی، بخشش یا ارتباط و دوستیهای عمیق آموزش داده میشود. یکی دیگر از مزایای کتابهای مصور این است که بچهها نیرویی بهدست میآورند تا بتوانند دنیا را از نظر افراد دیگر یا از منظر اشیا ببینند. زمانی که کودک کتاب میخواند بخشی از داستان را ناخواسته تجربه میکند و دنیا را از دید شخصی دیگر میبیند. کتابهای مصور به کودکان این امکان را میدهند تا افکار جدیدشان را گسترش دهند و ابتکاراتی را که در وجودشان به واسطه خواندن کتابهای تصویری ایجاد شده فراسوی محیط اطرافشان ببرند.
بچهها در هر گروه سنی کتابهای مصور را دوست دارند و این وظیفه پدر و مادر است که علاقه به مطالعه را در آنها پرورش دهند اما متأسفانه اکثر والدین تمایلی به استفاده از کتابهای مصور برای کودکانشان ندارند؛ چراکه فکر میکنند اینگونه کتابها فاقد ارزش آموزشی برای کودکان است.
نویسنده: پیتر رابیت
منبع: ایندیپندنت