• پنج شنبه 12 تیر 1404
  • الْخَمِيس 7 محرم 1447
  • 2025 Jul 03
پنج شنبه 5 دی 1398
کد مطلب : 91313
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/yPrX7
+
-

ترکیه درآستانه جشن رونمایی از خودروی ملی

به فاصله کمتر از یک هفته بعد از تولید زیردریایی ملی ترکیه، این کشور از خودروی ملی خود رونمایی می‌کند

خاورمیانه
ترکیه درآستانه جشن رونمایی از خودروی ملی


طی روزهای گذشته، تصویری تاریک از خودرویی که تنها چراغ‌های آن دیده می‌شود، به‌طور گسترده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ترکیه بازتاب داشته است؛ این تصویر متعلق به‌خودروی ملی ترکیه است که براساس برنامه اعلام شده، روز جمعه از آن رونمایی خواهد شد. این خودرو حاصل همکاری مشترک 5 شرکت آناتول، بی‌ام‌اس، کراجا، تُرکسل و زورلو است و روند تولید آن نزدیک به 9سال طول کشیده است. نقطه آغاز این پروژه نیز به مطالبه نخست‌وزیر وقت، رجب طیب اردوغان بازمی‌گردد. او در سال 2011در جریان سخنرانی مشهوری گفت: زمان آن فرا رسیده است که ترکیه خودروی ملی خود را تولید کند. در پی این مطالبه، 5شرکت مذکور به همراه وزارت علوم و صنایع تکنولوژی، اتاق بازرگانی و سازمان بورس ترکیه مجموعه نشست‌ها و رایزنی‌هایی را آغاز کردند که طرح و جدول زمانی تولید خودروی ملی نتیجه آن به شمار می‌رود.
به گفته روزنامه ینی‌شفق، اگرچه ترکیه کارنامه قابل‌توجهی در صنایع خودرو‌سازی‌ (عمدتا خط تولید مونتاژ) دارد، اما تولید خودروی ملی، نقطه عطفی در تاریخ صنایع این کشور به‌حساب می‌آید. جالب آنکه در طراحی این خودرو، به‌طور گسترده از شهروندان ترکیه نظرخواهی شده است تا محصول نهایی به خواست مردم این کشور نزدیک‌تر باشد. براساس پیش‌بینی‌ها، ورود این خودرو به خط تولید گسترده ظرف مدت 15سال، بیش از 50 میلیارد یورو به درآمد سالانه ترکیه اضافه خواهد کرد.

پیشینه ترکیه در صنایع خودروسازی
تمام اینها در حالی است که سابقه ترکیه در تولید خودروی بومی به سال‌ها قبل بازمی‌گردد. نام آن خودرو آناتول بود و برای نخستین بار در 19دسامبر 1966تولید شد. تولیدکننده آناتول یک شرکت خصوصی به نام اتوسان، متعلق به وهبی کوچ، تاجر بزرگ ترک بود. اگرچه آناتول اکنون به‌طور کلی از بازار به حاشیه رفته است، اما آن زمان، نقش مهمی برای تامین نیازهای داخلی ترکیه در بازار خودرو ایفا کرد. آناتول حتی در آن سال‌ها موفق به حضور در نمایشگاه خودروی لندن شد و البته خاطرات ماندگاری هم برای شهروندان ترکیه به جای گذاشته است؛ ازجمله قهرمانی رینج موجیبی، راننده فرمول یک ترکیه در مسابقات جهانی سال 1988.
علاوه بر تمام این‌ها، تولید آناتول مقدمه‌ای برای پیشرفت‌های متوالی ترکیه در صنایع خودروسازی به شمار می‌رود، تا جایی که با گذشت نزدیک به 6دهه، این کشور دومین خودروی ملی خود را تولید کرده است؛ خودرویی که به‌نظر می‌رسد فرصت‌های بیشتری در بازارهای منطقه‌ای و جهانی نسبت به آناتول داشته باشد.

نگرانی غرب از جهش صنعتی ترکیه
ترکیه در حالی برای جشن رونمایی از خودروی ملی جدید این کشور آماده می‌شود که در اوایل این هفته، نخستین زیردریایی ساخت خود را روانه آب‌های مدیترانه کرد. نام این زیردریایی «بری رئیس» است و با هدف تقویت ناوگان دریایی ترکیه تولید شده است، آن هم درحالی‌که تنش‌های آنکارا با همسایگان این کشور در حوزه دریای مدیترانه روزبه‌روز بیشتر می‌شود. روند ورود ترکیه به صنایع سنگین دست‌کم از یک دهه قبل آغاز شده و اکنون نتایج آن را به خوبی می‌توان در تولیدات متنوع این کشور، از خودروسازی گرفته تا محصولات نظامی، عمرانی و... مشاهده کرد. به باور برخی تحلیلگران، ریشه بخشی از تنش‌های غرب و ترکیه به پیشرفت‌های چشمگیر این کشور در صنایع و حرکت به سوی خودکفایی به برخی حوزه‌های کلیدی بر می‌گردد. این تحلیل با اقدام کنگره آمریکا برای تحریم صنایع نظامی ترکیه همخوانی دارد.
پیش از این بسیاری از رسانه‌های غربی (مخصوصا اروپایی) نسبت به نمایش هلی‌کوپترهای ساخت ترکیه در نشست ناتو در بروکسل ابراز نگرانی کردند و پیشرفت‌های صنعتی این کشور را با احیای فرهنگ نوی عثمانی‌گری مرتبط دانستند. ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی در جریان اجلاس سران اسلامی در کوالالامپور با اشاره به توانمندی‌های صنعتی ترکیه گفت: ترکیه نمونه‌ای جامع از مسیری است که هر کشور اسلامی می‌تواند برای تقویت صنایع و خودکفایی در آن حرکت کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید