• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 4 دی 1398
کد مطلب : 91224
+
-

مردان شیاد با استفاده از شگرد کاملا تکراری برنده‌شدن در برنامه رادیو جوان، حساب ده‌ها نفر را خالی کردند

کلاهبرداران، برنده مسابقه خیالی

کلاهبرداران، برنده مسابقه خیالی


«شما برنده خوش‌شانس برنامه رادیو جوان شده‌اید». باورکردنی نیست اما این شگرد نخ‌نما و دست‌چندم هنوز هم برای کلاهبرداران جواب می‌دهد و آنها توانسته‌اند با این شگرد، حساب بانکی ده‌ها نفر را خالی کنند.
به‌گزارش همشهری، کلاهبرداری به بهانه برنده‌شدن در برنامه رادیو جوان هر‌چند قدمتی چند‌ساله دارد، اما هنوز هم جواب می‌دهد و در هفته‌ها و ماه‌های گذشته ده‌ها نفر از شهروندان تهرانی در دام این کلاهبرداران گرفتار شدند.
ماجرا از این قرار است که آقای کلاهبردار بعد از اینکه شماره موبایلی را به‌صورت تصادفی می‌گیرد و فرد پاسخ تماس را می‌دهد، آقای کلاهبردار با هیجان و آب و تاب فراوان شروع می‌کند به حرف‌زدن و گفتن این جملات که «سلام... من از رادیو جوان تماس می‌گیرم و شما برنده برنامه ما شده‌اید. (در این هنگام صدای ضبط شده تشویق هم به گوش می‌رسد) مجری قلابی ادامه می‌‌دهد: شماره تلفن شما به‌صورت تصادفی در برنامه ما انتخاب شده و حالا شما می‌توانید جایزه‌تان را که هزینه سفر به عتبات عالیات است، دریافت کنید. ما حالا روی آنتن هستیم و شما اگر حرفی با شنوندگان دارید، می‌توانید بیان کنید.» 
مرد کلاهبردار با آب و تاب فراوان و همانند یک مجری توانمند این جملات را به زبان می‌آورد و فردی که آن‌سوی خط است، باورش می‌شود که واقعا روی آنتن یک برنامه رادیویی است و حتی چند جمله‌ای هم برای شنوندگان صحبت می‌کند. پس از آن مجری قلابی از فرد می‌خواهد که برای دریافت جایزه‌اش به نزدیک‌ترین عابربانک مراجعه کند و این مهم‌ترین مرحله از اجرای نقشه‌ است؛ چرا‌که نقشه این دسته از کلاهبرداران تنها زمانی قابل اجراست که طعمه‌شان پای دستگاه عابربانک برود و اگر این اتفاق نیفتد، آنها موفق به اجرای نقشه نخواهند شد.
اما ادامه ماجرا را می‌توانید از زبان یکی از مالباختگان این باند شیاد بخوانید: «با شنیدن حرف‌های آن مرد واقعا تصور کردم که برنده شده‌ام و به همین دلیل مقابل نزدیک‌ترین خودپرداز رفتم. مجری قلابی گفته بود که ظرف چند دقیقه از اتاق فرمان با من تماس می‌گیرند تا نحوه واریز جایزه‌ام را بگویند. وقتی مقابل خودپرداز رسیدم، تلفنم دوباره زنگ خورد. مردی که پشت خط بود، خواست که کارتم را وارد دستگاه کنم. ابتدا موجودی کارت را گرفتم و به او گفتم. او گفت که چون مبلغ جایزه‌ام بیشتر از 3میلیون تومان است باید رمز دوم کارتم را به او بدهم. ابتدا قبول نکردم ولی وی طوری مسلط و شیوا با من صحبت کرد که باورم شد اگر رمز دومم را به او ندهم، نمی‌تواند جایزه‌ام را به حسابم واریز کند. از روی ساده‌لوحی رمز‌دوم را به او گفتم اما وقتی پیامک بانک آمد و با خوشحالی آن را باز کردم، متوجه شدم که همه 25میلیون و 200هزار تومانی که در حسابم بود، برداشت شده است. بلافاصله با شماره‌ تلفن مجری قلابی تماس گرفتم اما هر چه زنگ زدم، پاسخی نشنیدم و تازه فهمیدم که چه کلاهی سرم رفته است.» 
مردان کلاهبردار با این شگرد به‌ظاهر ساده و تکراری اما کاملا حرفه‌ای، ده‌ها نفر را در پایتخت فریب دادند و با کشاندن آنها پای دستگاه عابربانک، حساب‌هایشان را خالی کردند.  تیمی از مأموران در بررسی‌های تخصصی به سرنخ‌هایی از اعضای این باند دست یافتند. تحقیقات نشان می‌داد که آنها 4نفرند و همگی در استان البرز به‌سرمی‌برند. به گفته سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتای تهران، این 4متهم که همگی در رده سنی 21 الی 27ساله بودند، شناسایی و دستگیر شدند. وی افزود: متهمان در اعترافات خود گفتند که با این ترفند اقدام به انتقال و برداشت غیرمجاز از حساب‌های شهروندان می‌کردند و سپس وجوه حاصله را از چرخه بانکی خارج و بعضا از طریق خرید چندین کالا و لوازم خانگی از فروشگاه‌های اینترنتی و فروختن آنها، نقد می‌کردند. 


نکته طلایی

رئیس پلیس فتای پایتخت به شهروندان توصیه کرد: درصورت دریافت پیامک‌ و تماس‌های تلفنی مبنی بر برنده‌شدن، فریب نخورید و اگر فرد تماس‌گیرنده مدعی شد که برای دریافت جایزه یا هر مبلغ دیگری باید پای دستگاه عابربانک بروید، شک نکنید که وی کلاهبردار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید