• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 4 دی 1398
کد مطلب : 91171
+
-

ابداع بادبزن برقی

روایتی از تلاش‌های مهندسی که پنکه، آسانسور و دستگاه‌های بسیاری را اختراع کرد و باعث راحت‌تر شدن زندگی میلیون‌ها نفر در جهان شد

ابداع بادبزن برقی

برای بیرون بردن هوای نامطبوع، دود و چیزهایی شبیه به آن، از هواکش استفاده می‌کنیم. انواع پنکه‌ها وسیله‌ای هستند ارزان‌قیمت برای خنک کردن محیط و خلاصه فن‌ها، با کارایی بسیار بالایی که دارند، همه‌جا دیده می‌شوند. این وسیله کارآمد در قرن نوزدهم میلادی اختراع شد و به‌سرعت توسعه یافت.

تولد برای ایجاد تغییر

شویلر اسکاتس ویلر در روز هفدهم‌ ماه مه سال1860 در نیویورک متولد شد. پدرش جیمز ادوین، یک وکیل بود و مادرش آنی وود، فرزند رئیس نخستین بانک ملی واترلو در نیویورک. او از مدرسه گرامر کلمبیا فارغ‌التحصیل شد. در سال1881 و به‌دلیل مرگ پدرش مجبور شد دانشگاه را رها کند و کمی بعد به‌عنوان دستیار تکنیسین برق به استخدام شرکت برق یابلوچکوف درآمد، اما 2سال بعد به‌دلیل تعطیلی این شرکت، ویلر به شرکت برق ایالات متحده رفت.  همکارانش، او را خلاق، بادانش و خستگی‌ناپذیر توصیف کرده بودند. ویلر برای تولید و ساخت دستگاه‌های مختلف با استفاده از نیروی برق تلاش بسیار زیادی می‌کرد.


همکاری با ادیسون
چندی بعد ویلر به تیم مهندسی توماس ادیسون پیوست و بخشی از پروژه نصب لامپ در ایستگاه خیابان پیرل بود. او همچنین مدیرعامل سیستم توزیع زیرزمینی در نیوبرگ نیویورک شد و پس از آن سیستم‌های زیرزمینی ادیسون را در سایر شهرها مدیریت کرد. در چنین گروهی او توانست استعدادها و خلاقیت‌های خود را بروز دهد و مراحل رشد و ترقی را به سرعت بپیماید.

اختراع مهم
به گزارش همشهری، ویلر در مدتی که در استخدام شرکت برق یابلوچکوف بود توانست یک پنکه اختراع کند. این اختراع در سال1882 و با قرار دادن پروانه دوتیغه روی شفت موتور الکتریکی، شکل گرفت و بدین‌ترتیب نخستین فن برقی در جهان به حرکت درآمد. او برای این اختراع بزرگ در سال1904 از سوی مؤسسه فرانکلین، مفتخر به دریافت مدال «جان اسکات» شد. 
ویلر پس از این اختراع، تلاش برای بهینه‌سازی و بهتر کردن عملکرد آن را ادامه داد. او در همان سال موتور آتش‌نشانی الکتریکی را نیز اختراع کرد. 
اختراع ویلر برای سیستم آتش‌نشانی برقی در 23می 1882ثبت شد و گواهی ثبت آن در روز بیست‌وچهارم فوریه سال1885 توسط دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده صادر شد.

سایر اختراع‌ها
ویلر مهندسی خلاق و قابل بود. او دستگاه‌های الکتریکی بسیاری، ‌غیر از فن و موتور الکتریکی آتش‌نشانی
اختراع کرد.
 ازجمله آنها می‌توانیم به آسانسور برقی نیز اشاره کنیم که اختراعش به نام ویلر به‌ثبت رسیده است؛ اگرچه نمونه‌ای که او ساخت، مدل بسیار ساده‌ای از این وسیله کارآمد بود. ویلر همچنین در طراحی برخی دستگاه‌ها و بهینه‌سازی برخی دیگر نقش مؤثری داشت.

فعالیت‌های اجتماعی
شویلر ویلر فعالیت‌های اجتماعی و علمی بسیاری داشت. او عضو انجمن‌های مهندسان عمران آمریکا، مهندسان مکانیک آمریکا و همچنین انستیتوی مهندسان برق آمریکا، کلوپ دانشگاه، باشگاه وکلا و باشگاه اتومبیل بود. ویلر یکی از 9 مؤسس انجمن مهندسی متحد بود که در ‌ماه می سال1904 تشکیل شد؛ ضمن اینکه او یکی از 3 نماینده انستیتوی مهندسان برق و الکترونیک نیز بود. ویلر چندین مقاله فنی در رابطه با برق در نشریات مختلف به چاپ رساند. در سال1894 او کتابی با عنوان «مدیریت عملی دینام و موتورها» را با همراهی پروفسور فرانسیس بی‌کراکر نوشت. 
در سال1900، کتابخانه جوسی لاتیمر کلارک، مهندس برق انگلیسی را 2سال پس از مرگش خرید. این کتابخانه حاوی بزرگ‌ترین و نادرترین مجموعه کتاب‌ها درباره برق و صنایع الکتریکی بود. او پس از این کار، کتابخانه را به مؤسسه برق و الکترونیک واگذار کرد و آنها نیز از کتاب‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کردند. ویلر سرانجام درحالی‌که همچنان روی اختراع‌ها و ابداع‌های تازه کار می‌کرد در روز بیستم آوریل سال1923و در شصت‌و‌سه‌سالگی بر اثر آنژین قلبی در خانه‌اش در منهتن از دنیا رفت.

اولین پنکه
پنکه در سال1882 و با قراردادن یک پروانه دوتیغه روی شفت موتور الکتریکی اختراع شد و بدین‌ترتیب نخستین فن برقی در جهان به حرکت درآمد

این خبر را به اشتراک بگذارید