• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 3 دی 1398
کد مطلب : 91133
+
-

تخریب محیط‌زیست با 15حادثه نفتی از ابتدای سال

نشت نفت از اسکله‌ها، قاچاق سوخت و حادثه برای نفتکش‌ها مهم‌ترین عامل آلودگی نفتی در آب‌های کشور است

تخریب محیط‌زیست با 15حادثه نفتی از ابتدای سال

زهرا رفیعی _ خبر‌نگار

از ابتدای سال تاکنون 15فقره حادثه نفتی در کشور رخ داده است که شامل نشت نفت از اسکله‌ها، قاچاق سوخت و حادثه برای قایق‌ها و کشتی‌های حامل نفت است.
به گزارش همشهری، ضیاءالدین الماسی، مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست در روز پایانی نشست تخصصی راپمی در تهران با اعلام این خبر گفت: به‌نظر می‌رسد برای جلوگیری از بروز این حوادث و آمادگی برای شرایط اضطراری باید اهتمام صورت گیرد. عمده‌ترین فعالان این حوزه، شرکت فلات قاره به‌عنوان بزرگ‌ترین اپراتور استخراج نفت در خلیج‌فارس و سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان نیروی کنشگر است.
وی با اشاره به تعاملات دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با این فعالان گفت: 3 سال است که سازمان محیط‌زیست از سکوهای نفتی برای بررسی فرسودگی تجهیزات، میزان ‌آمادگی برای پیشگیری از نشت نفت و میزان آمادگی برای اقدامات اصلاحی پس از نشت نفت، بازرسی انجام می‌دهد. همچنین امسال بنادر کشور نیز ممیزی محیط‌زیستی شد و طرح‌های واکنش در مواقع اضطرار آنها مورد ارزیابی قرار گرفت.

پیگیری حادثه نفتی میناب 
دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست در حال ارزیابی خسارت ورود مواد نفتی ‌ماه گذشته به منطقه حفاظت شده حرا در میناب است. تخریب تالاب بین‌المللی «رود شور شیرین و میناب» به‌دلیل فراگیر بودن قاچاق سوخت در منطقه همچنان ادامه دارد.
سال‌هاست از یک سو جریمه بالای سوخت قاچاق، متخلفان را به تخلیه آن در مناطق دریایی ترغیب می‌کند و از سوی دیگر ناآگاهی نیروهای دریابانی باعث می‌شود سوخت قاچاق شده هنگام کشف و ضبط در این منطقه حفاظت شده تخلیه شود. در برخی مواقع علاوه بر تخلیه سوخت، بخش‌هایی از جنگل‌های حفاظت‌شده حرا در آتش این درگیری‌ها می‌سوزد.
حبیب مسیح تازیانی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به شیوع قاچاق سوخت در این استان گفت: به‌دلیل نوسانات ارزی که در سال گذشته رخ داد، ارزش سوخت قاچاق در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به‌شدت افزایش یافت و با وجود پیگیری‌های جدی نیروی انتظامی، قاچاق سوخت به این کشورها از راه دریا بسیار شایع است به همان میزان نیز تخلیه سوخت در دریا برای فرار از دست قانون رواج دارد. این کار باعث تخریب اکوسیستم منطقه می‌شود.
تغییر رویه نیروهای دریابانی در نحوه کشف و ضبط محموله‌ها زمان‌بر است و نیاز به آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. ضیاءالدین الماسی، مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در پاسخ به سؤال همشهری درخصوص ورود و تخلیه مواد نفتی به دریا و جنگل‌های حرای تالاب بین‌المللی «رود شور شیرین و میناب» در اواسط آذرماه، در کارگاه تخصصی محیط‌زیست دریایی و نقش فعالان رسانه در تنویر افکار عمومی، افزود: طبق بررسی‌های صورت‌گرفته متوجه شدیم این اتفاق حین عملیات کشف و ضبط سوخت قاچاق صورت گرفته است. این عملیات منجر به آتش‌سوزی بخشی از منطقه حفاظت شده حرا در شهرستان میناب می‌شود. خوشبختانه با ورود دستگاه محیط‌زیست این آتش‌سوزی در سریع‌ترین زمان ممکن مهار شد.
الماسی با اشاره به اینکه از این موضوع به‌دلیل پیامدهای بعدی همان زمان ابراز نگرانی کردم، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در حال ارزیابی خسارت هستیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در کمترین زمان به این موضوع ورود کرد، افزود: با دریابانی نیز مکاتبات صورت گرفته و آمادگی لازم برای برگزاری کلاس‌های آموزشی و چگونگی مواجهه با محموله‌های قاچاق باهدف  کاهش مشکلات زیست‌محیطی اعلام شده است.
وی در پایان با بیان اینکه ماموریت اصلی دریابانی برخورد با محموله‌های قاچاق است نه حفظ محیط‌زیست، گفت: در جلسات برگزار شده با سازمان بنادر و دریانوردی و دریابانی نیز تمامی دغدغه‌های زیست‌محیطی مطرح شده است و امیدواریم از این پس شاهد مشکلات زیست‌محیطی در زمینه‌های مشابه نباشیم.

تخریب غیرقابل جبران 

 به گزارش همشهری، براساس اصل 50قانون اساسی «در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط‌زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، «وظیفه عمومی» تلقی می‌شود. از این‌رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط‌زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.» جنگل‌های حرای تالاب بین‌المللی «رود شور شیرین و میناب» در فصل پاییز و زمستان زیستگاه انواع پرندگان دریایی است. این اکوسیستم در زمره غنی‌ترین و حاصلخیزترین اکوسیستم‌های دنیاست و اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، 22کاربری عمده برای این اکوسیستم‌ها تعیین کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید