• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 3 دی 1398
کد مطلب : 91127
+
-

افزایش قیمت تمام‌شده پول

افزایش قیمت تمام‌شده پول

سید محمد جعفری_رییس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران

 روابط بین‌المللی در حوزه تجارت قطعا برای ما اهمیت دارد و قطعا قوانینی که به این موضوع مرتبط هستند برای ما حیاتی است. FATF یکی از موضوعاتی است که درحال حاضر کشورهای اروپایی و آمریکایی بر آن متمرکز شده‌‌اند؛ ‌موضوعی که اگر آن را نپذیریم اشکالات زیادی در تجارت کشور ایجاد شده و فعالان این حوزه را نیز درگیر خود خواهد کرد. ممکن است پذیرش FATF یک‌سری مضرات یا منافع داشته باشد اما باید منافع کشور در تصمیم بر سر پذیرش یا نپذیرفتن آن لحاظ شود. منافع و ضررها باید در کنار یکدیگر دیده ‌شوند تا آنچه صلاح است، اتفاق بیفتد. از منظر اقتصادی قطعا پذیرفتن این لایحه روند تجارت را با حوزه بین‌الملل تسهیل خواهد‌کرد و نپذیرفتن آن مشکلات اساسی در پی خواهد داشت.
درحال حاضر که تحریم‌ها نیز به اقتصاد کشور فشار وارد می‌کند، جا‌به‌جایی پول در بخش واردات به سختی و با مشکلات زیاد انجام می‌شود؛ از این‌رو انتقال پول و ارز درحال حاضر مسیرهای مختلفی دارد. برای مدتی واردات در برابر صادرات را داشتیم. از محل ارزی که صادر می‌کردیم، کالا وارد می‌شد. درحال حاضر به‌دلیل عدم‌وجود ساختار مناسب مالی در حوزه بین‌المللی یکی از معضلات اصلی تجار ما انتقال وجه و ارز است که باید فکری به حال آن شود. صرافی‌ها نیز در جا‌به‌جایی پول حین صادرات و واردات نقش دارند و این نقش بر قیمت تمام‌شده کالا اثر می‌گذارد؛ زیرا باید درصدی نیز برای جا‌به‌جایی به صرافی‌ها پرداخت شود. بالارفتن قیمت کالا به نسبت هزینه‌های تعریف شده برای آن کالا ظن بیش‌ بود را برای گمرک جمهوری اسلامی ایجاد می‌کند. این بیش‌بود و جرایم مرتبط به آن یک سری منشأ دارد که ناشی از نادیده‌ گرفته شدن شرایط فعلی کشور از سوی گمرک است.
در زمینه رد یا پذیرش FATF مباحث زیادی عنوان می‌شود که در عمل شاید آنقدر واقعی نباشد. یعنی ممکن است بگویند اگر FATF را بپذیرید مشکلاتتان حل می‌شود اما در عمل ممکن است چنین اتفاقی نیفتد؛ زیرا ساختارهای لازم برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی در کشور وجود ندارد. با این همه خود FATF یک زیرساخت است؛ ‌مقدمه‌ای است بر حل مشکلات اقتصادی در حوزه بین‌الملل.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید