• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 3 دی 1398
کد مطلب : 91087
+
-

چابهار، محور مذاکرات با شریک هندی

روحانی: فشارهای آمریکا بر ایران گذراست

چابهار، محور مذاکرات با شریک هندی

وزیر خارجه هند در سفر 3روزه خود به ایران با حسن روحانی رئیس‌جمهور، محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود و علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد. حضور او در ایران به فاصله کوتاهی پس از گلایه‌های اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور صورت گرفت که می‌گفت هند نیز تحت فشارهای آمریکا دیگر از ایران نفت نمی‌خرد. حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار سابرامانیام جایشانکار همکاری‌های چندجانبه ایران و هند با دیگر کشورها را مهم دانست و گفت: در شرایط کنونی که آمریکا با تحریم‌های یکجانبه علیه ملت‌ها قرار دارد، باید تلاش کنیم که روابط و همکاری‌های فیمابین را به خوبی حفظ کرده و ادامه دهیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی همچنین در این دیدار خطاب به وزیر خارجه هند تصریح کرد: مطمئناً این شرایط گذراست و آمریکا ناگزیر است دیر یا زود، قبل یا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری‌اش دست از فشار حداکثری بر ایران بردارد. جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور اخیرا در یک سخنرانی گفته بود «آمریکا حتی به کشورهای دوست ما مثل چین، روسیه و ترکیه فشار آورد و اینها هم باور کردند که نمی‌توانند دربرابر آمریکا مقابله کنند و از کار اقتصادی جدی با ما طفره رفتند و نفت ما را نخریدند. من هیچ وقت فکر نمی‌کردم کشور مستقلی مثل هند - از نظر من هند جزو کشورهای مستقل و سردمدار استقلال در یک مقطع از تاریخ در دنیا بود- هم حاضر شود که تبعیت کند و نفت از ایران نخرد.»

رئیس‌جمهور اما در دیدار با وزیر خارجه هند با اشاره به همکاری‌های ایران و هند در منطقه چابهار، گفت: تکمیل راه‌آهن چابهار به زاهدان و اتصال آن به راه‌آهن سراسری ایران می‌تواند علاوه بر ارتقای جایگاه بندر چابهار، موجب تحول در همکاری‌های تجاری منطقه و انتقال کالا از مسیری کوتاه‌تر و ارزان‌تر شود که خوشبختانه امروز تلاش مضاعفی برای تحقق آن در حال انجام است. روحانی با بیان اینکه تأمین و حفظ امنیت منطقه موضوعی حائز اهمیت برای ایران و هند است، افزود: جمهوری اسلامی ایران در این راستا طرح صلح هرمز که می‌تواند راه‌حلی برای حفظ امنیت و ثبات پایدار در منطقه باشد را ارائه کرده است. ایران به‌دنبال کاهش تنش‌ها و تأمین و حفظ امنیت پایدار در منطقه به‌ویژه در خلیج‌فارس و دریای عمان است.
علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز در دیدار جایشانکار تحریم و تروریسم را دو راهبرد آمریکا علیه کشورهای مستقل ذکر کرد و گفت: با همکاری دسته جمعی می‌توان ضمن دفع این دو تهدید ضد‌انسانی، افق‌های جدیدی از پیشرفت با اتکا به توانمندی بومی کشورهای منطقه را ترسیم و تحقق بخشید.
جایشانکار هم پس از سفر 3 روزه خود به ایران در صفحه توئیترش نوشت: تمامی گام‌های همکاری بررسی شد و ایران و هند بر تسریع در انجام پروژه چابهار به توافق رسیدند. او روز یکشنبه با محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرده بود و همزمان در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی 2کشور به ریاست وزرای خارجه طرفین حاضر شده بود. در پایان این نشست که نمایندگان وزارتخانه‌ها و نهادهای سیاسی، اقتصادی، تجاری، بانکی، حمل‌ونقل و کشتیرانی 2 کشور حضور داشتند، سند توافقات انجام شده به امضای روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و هند رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید