• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 2 دی 1398
کد مطلب : 91054
+
-

جمع‌آوری لوازم خانگی قاچاق از فروشگاه‌ها تا 15بهمن امسال

در حالی که سهم لوازم خانگی قاچاق و تقلبی از بازار محصولات برندهای خارجی به 90درصد رسیده، متولیان تنظیم بازار چاره کار را در اجرای طرح دریافت کد شناسه و رهگیری و همچنین تشدید برخورد با لوازم خانگی قاچاق دیده‌اند. به گزارش همشهری، با تأخیری چندین‌ماهه، سر انجام طرح جمع‌آوری لوازم خانگی قاچاق و تقلبی، از سطح بازار، با تعیین فرصتی یک‌ماهه به فروشندگان، حداکثر تا 15بهمن‌ماه امسال اجرایی می‌شود. لوازم خانگی ازجمله اقلام کالایی مشمول نصب شناسه کالاست. 30اردیبهشت‌ماه امسال وزارت صنعت دستورالعمل ماده7 آیین‌نامه اجرایی ماده13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برای گروه کالایی لوازم خانگی را ابلاغ کرد. در بند «الف» و «ب» ماده2 این آیین‌نامه، تولیدکنندگان و واردکنندگان موظف شدند حداکثر تا 30تیرماه، شناسه کالاهایی را که تولید یا وارد کرده‌اند، برای ثبت شناسنامه، در اختیار عرضه‌کنندگان قرار دهند. مالکان کالای مشمول، در بازار و انبارها نیز موظف شدند تا 30مردادماه، با دریافت شناسه کالا از واردکنندگان و تولیدکنندگان نسبت به الصاق این شناسه روی کالاهای فاقد شناسه خود اقدام کنند. اهمال در اجرای این قانون، موجب افزایش سهم قاچاق در بازار لوازم خانگی به 90درصد شد، اما اکنون فروشندگان لوازم خانگی از اجرای مرحله نخست این طرح تا 15بهمن‌ماه امسال، برای 8قلم لوازم خانگی برقی، شامل انواع یخچال و یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، تلویزیون، کولر گازی، جاروبرقی و ماکروویو خبر می‌دهند و تأکید می‌کنند با اتمام این مهلت، کالاهای فاقد کد شناسه، قاچاق محسوب می‌شود.

مرتضی میری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با همشهری تأخیر در اجرای این طرح را ناشی از ضرورت اطلاع‌رسانی و آموزش فروشندگان و پیامدهای احتمالی آن دانست و افزود: از آنجا که این احتمال وجود داشت که برخورد با لوازم خانگی تقلبی و قاچاق موجود در فروشگاه‌ها موجب واکنش فروشندگان و تبعات اجتماعی انجام این کار شود، مقرر شد با تعیین فرصتی یک‌ماهه، از 5دی‌ماه جاری تا 5بهمن‌ماه امسال، به فروشندگان اعلام شود تا درصورتی که لوازم خانگی موجود در مغازه را از واردکنندگان رسمی تامین کرده‌اند، به دریافت کد شناسه کالا اقدام کنند. همچنین به گفته میری، فروشگاه‌هایی که از قبل لوازم خانگی فاقد کد شناسه کالا را خریده‌اند تا 5دی‌ماه فرصت دارند فهرست محصولات مزبور را به اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ارائه کنند. درصورت تأیید اتحادیه، فهرست مذکور به سامانه شناسه کالا ارسال و برای اینگونه اقلام کد شناسه و رهگیری صادر می‌شود تا فروش چنین اقلامی به مشتریان منع قانونی نداشته باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: از فروشندگانی که فهرست لوازم خانگی فاقد شناسه خود را برای دریافت کد به اتحادیه ارائه کنند، تعهد گرفته می‌شود از این پس کالای بدون شناسه نخرند، در فروشگاه نگهداری و به مشتریان عرضه نکنند. میری
افزود: مقرر شده در مرحله نخست 8قلم لوازم خانگی برقی شامل انواع یخچال و یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، انواع تلویزیون، کولر گازی، جاروبرقی و ماکروویو مشمول اجرای این طرح شود. به گفته او در جلسه هفته گذشته مقرر شد با اتمام مرحله نخست، در مرحله دوم اجرای این طرح نیز، برخی دیگر از لوازم خانگی برقی موجود در بازار به این فهرست افزوده شده و فروشگاه‌ها به دریافت کد شناسه ملزم شوند. او با بیان اینکه این طرح فعلا در مورد لوازم خانگی برقی اجرا می‌شود، افزود: فروشگاه‌ها از 5دی تا 5بهمن‌ماه امسال فرصت یک‌ماهه‌ای برای درج کد شناسه روی این 8قلم لوازم خانگی برقی دارند. از 15بهمن‌ماه به بعد، محصولات فاقد کد شناسه در سطح بازار و فروشگاه‌ها، کالای قاچاق محسوب شده و پس از جمع‌آوری، فروشگاه‌ متخلف پلمب می‌شود. به گفته او پرونده متخلفان عرضه لوازم خانگی قاچاق و تقلبی، به شعب ویژه سازمان تعزیرات حکومتی ارسال و عرضه‌کنندگان لوازم خانگی فاقد کد شناسه جریمه می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید