• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 2 دی 1398
کد مطلب : 91038
+
-

ایده‌های انتخاباتی جایگزین طرح‌های معیشتی

نماینده مریوان: وقتی از مظلومیت کولبران سخن می‌گوییم، قصد سیاه‌نمایی نداریم

مجلس
ایده‌های انتخاباتی جایگزین طرح‌های معیشتی


بعد از مرگ غم‌انگیز 2کولبر مریوانی و سرریز شدن فاضلاب شهری به خانه‌های مردم در اهواز، 2نماینده مریوان و پیرانشهر و یک نماینده اهواز در مجلس، مسئولان کشوری را آماج انتقادات و حملات خود قرار دادند؛ برخی نمایندگان مردم تهران هم به این موج در صحن پیوستند. با این حال مجلس دیروز بیشتر درگیر طرح‌های انتخاباتی و تبلیغاتی بود تا موضوعاتی که به معیشت مردم گره خورده باشد. طرح دوفوریتی شفافیت هزینه‌های انتخاباتی که یک طرح تبلیغاتی برای انتخابات پیش‌روست دیروز با قید دوفوریت در دستور کار قرار گرفت و از قضا رأی اکثریت مجلس را هم کسب کرد. طبیعی است در چنین فضایی صدای نماینده مریوان که تنها صدای در صحن علنی شده بود به جایی نرسد که گفت: ما نمایندگان با چه زبانی با دولت مواجه شویم که بالاخره به فکر معابر کولبری باشید. به تذکرات ما هیچ توجهی نمی‌شود. این طرح در حالی به صحن مجلس آمد که در قوانین فعلی کلیاتی درباره شفافیت هزینه‌های انتخاباتی مطرح شده است. به گفته حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده اصولگرای مجلس، 231نماینده از 290نماینده مجلس این طرح انتخاباتی را امضا کرده‌اند. درحالی‌که دیروز صدای کولبران از گلوی 2نماینده شنیده شد، حسینعلی حاجی‌دلیگانی که از طراحان این طرح انتخاباتی است گفته اساس این طرح در 4بخش درنظر گرفته شده است که تامین هزینه‌های تبلیغاتی و فعالیت‌های انتخاباتی از دارایی‌های شخصی، کمک‌های احزاب و گروه‌های سیاسی، کمک‌های اشخاص حقیقی ایرانی و همچنین منابع و امکانات عمومی که باید عادلانه در اختیار همگان باشد، از مفاد بخش‌های مذکور است. از مجموع 197نماینده‌ای که دیروز در صحن حضور داشتند 134نفر به طرح شفافیت انتخاباتی رأی دادند. با این حال یک روی ماجرا در صحن تذکرها و فریادهایی بود که درباره وضعیت کولبران در کردستان و فاجعه سرریز شدن فاضلاب در شهرهای استان خوزستان بلند می‌شد. ازجمله مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران با انتقاد از وزیر کشور که به یک جشنواره ورزشی رفته بود، گفت: به جای شرکت در جشنواره ورزشی می‌توانستید به اهواز به‌علت طغیان فاضلاب یا کردستان به‌علت جان باختن کولبران و یا به سیستان به‌علت کمبود آب بروید. منصور مرادی، نماینده مردم مریوان در مجلس در تذکر شفاهی ضمن تسلیت به خانواده‌ 2کولبری که در سرمای زمستان برای لقمه نانی، جانشان را از دست دادند و با تشکر از مردم مریوان و سروآباد خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی، وقتی از مظلومیت کردستان و کولبران سخن می‌گوییم قصد سیاه‌نمایی نداریم.
به گزارش فارس، وی افزود: در سراسر استان کردستان به‌ویژه مریوان و سروآباد که مستعد سرمایه‌گذاری هستند، کارخانه‌های صنایع تبدیلی وجود ندارد و با ایجاد محدودیت‌های سرمایه‌گذاری، مانع از ایجاد کارخانه‌ها شده‌اید. آقای رئیس‌جمهور، چگونه انتظار دارید این شهرستان با جمعیت بیش از 250هزار نفر بدون ایجاد اشتغال پایدار به کولبری روی نیاورند.
نماینده مریوان در مجلس تصریح کرد: آیا اگر مسئولان فرزندانشان در فقر و گرسنگی به سر ببرند، برای سیر کردن فرزندانشان به شغل کاذب روی نمی‌آورند؟  مرادی در پایان مطرح کرد: آقای جهانگیری، با تسلیت و همدردی مشکلات کولبران حل نمی‌شود. آقای روحانی تا کی می‌خواهید شرمنده مردم کردستان باشید؟ کولبران برای کسب روزی حلال و لقمه نانی، جانشان را از دست می‌دهند.
رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر در مجلس هم در اخطار قانون اساسی خطاب به رئیس‌جمهور، گفت: متأسفانه شاهد برخورد صحیح و قانونی با کولبران نیستیم و هر روز شاهد سرمازدگی و کشته‌شدن آنان هستیم.
وی با بیان اینکه بسیاری از معابر کولبری تعطیل شده است و باید بازگشایی شود، تصریح کرد: شخص رئیس‌جمهور باید درباره این کم‌کاری‌ها پاسخگو باشد.
نماینده مردم پیرانشهر در مجلس با ابراز تأسف از فوت 2نوجوان کولبر به‌علت سرمازدگی افزود: جای تأسف دارد که دولت و به‌ویژه رئیس‌جمهور در ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی و تعیین تکلیف کولبران بی‌تدبیری کرده‌اند و هیچ اهتمامی برای حل مشکلات این افراد ندارند.


نمک بر زخم نپاشید

از سوی دیگر علی ساری، نماینده مردم اهواز در تذکری خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: عزیمت شما از تهران به اهواز برای تقدیر از مدیرانی بود که ۵ روز یا بیشتر آب را در خانه‌های مردم رها کردند، آیا می‌دانید مناطق مختلفی از حوزه انتخابیه اینجانب زیر آب رفته و خانه‌های مردم ویران شده است؟ نمک بر زخم مردم نپاشید و به آنها توهین نکنید. حوزه انتخابیه بیش از صددرصد منابع مربوط به‌خودمان را به خزانه خودتان تقدیم کردیم ولی فقط ۴۶ درصد آن را دریافت کردیم، با این پول توان حل مشکلات استان وجود دارد؟ 

این خبر را به اشتراک بگذارید