• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 2 دی 1398
کد مطلب : 91035
+
-

فراکسیون منصرف‌ها

نزدیک به 40نماینده مجلس که در انتخابات ثبت‌نام نکرده‌اند، فارغ از رقابت‌های انتخاباتی برای تقویت جایگاه مجلس در 180روز باقیمانده، فراکسیون جدید تشکیل داده‌اند

مجلس
فراکسیون منصرف‌ها


فرزانه آئینی ـ خبر‌نگار

 39نفر از نمایندگان فعلی مجلس که از نامزدی برای حضور در مجلس یازدهم انصراف داده‌اند، تشکیلاتی به‌نام فراکسیون منصرفین را تاسیس کرده‌اند و با شعار اصلاح ساختار و بازنگری در قانون اساسی، می‌خواهند فارغ از رقابت‌های انتخاباتی - تبلیغاتی در 6‌ماه باقیمانده از عمر مجلس دهم برای تقویت مجلس چاره‌اندیشی کنند.
«مجلس دیگر در رأس امور نیست»، پر‌تکرارترین شعار و عبارتی است که این روزها از داخل و خارج مجلس روانه کارنامه نمایندگان می‌شود؛ نقدی که هم سابقون مجلس شورای اسلامی چون محمدرضا باهنر و احمد توکلی و هم اکثریت مجلس دهم به آن باور دارند و می‌گویند چون شأنیت و جایگاه مجلس تضعیف شده، کرسی نمایندگی برش و تأثیر‌گذاری گذشته را ندارد و پیش‌بردن اهداف نمایندگی و وظایف وکالت مردم در انبوهی از موازی‌کاری‌ها و مانع‌تراشی‌ها کمرنگ و حتی گم شده است.
بر همین اساس هم بود که 39نفر از 290نماینده مجلس عطای نمایندگی در دوره آتی بهارستان را به لقایش بخشیدند و با راه‌اندازی فراکسیونی به نام «منصرفین» درصدد احیای مجلس برآمده‌اند و عزم‌شان را جزم کرده‌اند که در 180روز باقیمانده از دهمین دوره مجلس تدبیری اتخاذ کنند که هویت مجلس و نمایندگی را بازیابی کنند.
یکی از اعضای این فراکسیون که خواست نامی از او برده نشود، در مورد چگونگی همگرایی این جمع به‌رغم تفاوت‌های فکری و سیاسی‌شان به همشهری گفت: «بعد از پایان مهلت ثبت‌نام‌ها ما 39نفر متوجه شدیم به‌رغم همه تفاوت‌ها در یک موضوع با هم متفق‌القول هستیم و هم‌نظر و هم‌صداییم و آن ‌اینکه مجلس شورای اسلامی در رأس امور نیست و کرسی نمایندگی کفایت و تأثیرگذاری‌ای که در قانون برایش تصور شده را از دست داده است.»
وی ادامه داد: «با رسیدن به این نقطه اشتراک بود که نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی در رأس مجلس نوشتیم و در 10محور از تضعیف مجلس گلایه کردیم، بعد از این نامه علی لاریجانی هم که خود در انتخابات آتی اعلام کاندیداتوری نکرده است، از ما دعوت کرد و بحث تشکیل فراکسیون در دفتر ایشان مطرح شد و به این ترتیب بحث تلاش برای بازیابی جایگاه مجلس ساختارمند شد.»
او افزود: «در این نشست که هفته گذشته به دعوت لاریجانی در دفتر او برگزار شد، تمام کسانی که از استمرار دوره نمایندگی‌شان در مجلس آتی انصراف داده‌اند و تمایلی برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم ندارند، حضور داشتند. در این جلسه بنا شد این جمع با شناسایی اموری که به کیان مجلس ضربه زده، تدابیری برای تقویت مجلس اتخاذ شود.»

فراکسیون منصرفین به‌دنبال چیست؟
اینکه این فراکسیون 39نفره قرار است چه بنا و اساسی داشته باشد و چه چیزی باعث شد تا نمایندگان بازمانده از انتخابات مجلس یازدهم به فکر راه‌اندازی چنین تشکلی بیفتند، موضوعاتی است که از اعضای آن جویا شدیم. عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده تهران، در شرح جزئیات چرایی و چگونگی تاسیس فراکسیون منصرفین به همشهری گفت: اکثر دوستان حرفشان این است که مجلس در رأس امور نیست و آن کارایی لازم را ندارد و ما قسم خوردیم که به وظایفمان عمل کنیم، اما نمی‌توانیم کاری را از پیش ببریم و وظایف‌مان و سوگند‌مان را ادا کنیم.  او با بیان اینکه در این فراکسیون جز من که شرایط سنی را ندارم، بقیه همه منصرف هستند، ما چون سبکبال‌تریم، چون دیگر درگیر انتخابات و کارهای تبلیغاتی نیستیم، بنا را بر این گذاشته‌ایم که بنشینیم و با هم برای اصلاح اساسی برخی مشکلات و مسائل کشور کار اساسی کنیم، وظیفه ما صرفا همین است. 
هاشم‌زایی در مورد ترکیب این فراکسیون نیز توضیح داد: ترکیب این فراکسیون شامل 3فراکسیون امید، مستقلین و اصولگرایان ولایی می‌شود اما اکثریت با نمایندگان اصلاح‌طلب و مستقل مجلس است. این فراکسیون، فراکسیون سیاسی‌- خطی نیست و اولویتش مسائل مملکتی است.  او با بیان اینکه علی لاریجانی هم مثل ماست، از برگزاری نخستین نشست این جمع در دفتر علی لاریجانی خبرداد و به همشهری گفت: در آن جلسه هم بحث‌ها و هم‌نظری‌های بسیاری در مورد چند و چون همکاری این فراکسیون شد.
این عضو فراکسیون امید در مورد ساختار این فراکسیون، ادامه داد: هنوز در مورد هیأت رئیسه فراکسیون انتخاباتی برگزار نشده است، هرچند به لحاظ سنی من می‌بایست رئیس فراکسیون می‌شدم، اما چون علی لاریجانی هم در انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام نکرد و برای فراکسیون وجاهت ریاست دارد، او رئیس فراکسیون است.
هاشم‌زایی در مورد برنامه و اولویت‌های این فراکسیون، افزود: من از طرف جمع نمی‌توانم صحبت کنم اما از نظر من و برخی دوستان اولویت اساسی ما گام‌برداشتن به سمت اصلاح ساختاری کشور است چراکه چند دولت را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. مثلا همین افزایش ‌ چندبرابری قیمت دلار در یک سال اخیر نشان می‌دهد که ما یک ایرادات اساسی در کشور داریم که شرایط‌مان به این شکل است که یکباره قیمت دلار از 7هزار تومان به 14هزار تومان می‌رسد و ارزش پول چند برابر کاهش می‌یابد.
او در ادامه با اشاره به اینکه من به‌واسطه شرط سنی البته شرایط ثبت‌نام در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را نداشتم، ادامه داد: هرچند که اگر می‌توانستم حتما به‌خاطر یک نسل‌اولی انقلاب در مجلس آتی اعلام کاندیداتوری می‌کردم، چراکه خودم را و نسل خودم را مسبب شرایط فعلی کشور می‌دانم و ملزم هستم پاسخگوی منتقدان باشم. 
نماینده تهران افزود: من نمی‌توانم خودم را قانع کنم که از میدان کنار بکشم؛ چراکه ما نسلی بودیم که انقلاب کردیم و گروهی را از حاکمیت پایین کشیدیم و گروهی دیگر را در رأس کشور قرار دادیم. وی تأکید کرد: من هم معتقدم که دیگر مجلس در رأس امور نیست و در این 4سال نتوانستم به وظایف نمایندگی‌ام عمل کنم، از این بابت هم از مردم عذر‌خواهی می‌کنم. 
هاشم‌زایی ادامه داد: اصلاحات هرگز یک‌شبه حاصل نشده که ما انتظار داشته باشیم بعد از 20سال نقص و معضلی در کشور نداشته باشیم. در برخی کشورهای توسعه‌یافته مسیر اصلاحات و توسعه‌یافتگی بیش از 300سال استمرار دارد و الان هم اصلاحات در همان کشور‌ها در جریان است. 


مکث
منصرفین کدامند؟


علی لاریجانی، محمدرضا عارف، محمدجواد فتحی، فاطمه حسینی، پروانه سلحشوری، علی نوبخت‌حقیقی، عبدالرضا هاشم‌زایی، حسن سلیمانی، احمد سالک، سلمان خدادادی، حمیدرضا فولادگر، سیامک مره‌صدق، محمدقسیم عثمانی، اردشیر نوریان، محمدباقر عبادی، فرهاد فلاحتی، رضا شیران خراسانی، سعید باستانی، عبدالله حاتمیان، غلامرضا شرفی، جلیل مختار، عزت‌الله یوسفیان‌ملا، قاسم ساعدی، اقبال محمدیان، مجید ناصری‌نژاد، احمد بیگدلی، ابوالفضل حسن‌بیگی، علیم‌ یارمحمدی، محمدنعیم امینی‌فرد، غفور ایران‌نژاد، احمدعلی کیخا، محمد باسط دُرازهی، فرج‌الله رجبی، مسعود رضایی، اصغر مسعودی، سیدحسین افضلی،  برخی ازنمایندگانی هستند که برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم اعلام کاندیداتوری نکردند. 2نماینده یعنی محمد عزیزی و فریدون احمدی که ‌به اتهام اخلال در نظام اقتصادی احضار و بازداشت شده بودند هم در این جمع حضور دارند. از مجموع 287نماینده حاضر مجلس دهم 248نفر برای حضور در مجلس یازدهم کاندیدا شده‌اند.


هاشم‌زایی: من هم معتقدم که دیگر مجلس در رأس امور نیست و در این 4سال نتوانستم به وظایف نمایندگی‌ام عمل کنم، از این بابت هم از مردم عذر‌خواهی می‌کنم


39نفر ازنمایندگان مجلس که عطای نمایندگی در دوره آتی بهارستان را به لقایش بخشیده‌اند، با هدایت رئیس مجلس و با راه‌اندازی فراکسیونی به نام «منصرفین» درصدد احیای جایگاه مجلس برآمده‌اند

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :