• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 2 دی 1398
کد مطلب : 91013
+
-

اثرات آلودگی هوا بر کودکان و نوزادان

 تحقیقات نشان می‌دهد آلودگی هوا ضمن تشدید عوارض تنفسی و قلبی در مبتلایان به این بیماری‌ها، یک عامل اصلی در بروز بیماری‌های تنفسی و قلبی در افراد سالم نیز محسوب می‌شود. هر فرد روزانه نزدیک به ۲۲هزار بار تنفس می‌کند و تقریبا به ۱۵کیلوگرم هوا نیاز دارد.
سیستم تنفسی، نخستین بخش از بدن انسان است که در تماس مستقیم با آلودگی هوا قرار می‌گیرد و ریه، مسئول جذب اکسیژن هوا و دفع دی‌اکسیدکربن خون است، از این‌رو درصورتی که غلظت آلاینده‌های هوا فراتر از ظرفیت تصفیه ریه انسان باشد، وارد جریان خون می‌شوند و عوارضی همچون اختلال در انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن، افزایش ضربان قلب، سکته قلبی، کاهش ظرفیت شش‌ها، آسم، برونشیت و سرطان ریه ایجاد می‌شود. آلودگی هوا در قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفسی بیشترین تأثیر را به‌جا می‌گذارد و آثار بیماری در بیماران ریوی به‌صورت حاد و مزمن در درازمدت باقی می‌ماند.
هر چه میزان ذرات آلاینده در هوا بیشتر باشد، کار و فعالیت ریه‌ها دشوارتر می‌شود، زیرا باید اکسیژن بیشتری را جذب و دی‌اکسیدکربن بیشتری را دفع کند.
آلودگی هوا می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامتی انسان باشد. آلودگی هوا باعث تحریک مجاری هوایی و تشدید آسم میان افراد به‌خصوص کودکان می‌شود .تماس درازمدت با هوای حاوی میزان بیش از حد مجاز آلاینده‌ها باعث بروز برونشیت مزمن، بیماری مزمن ریه، تنگی نفس، سرفه‌های مکرر و شدید، آب‌ریزش چشم و سوزش و التهاب می‌شود.
افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند مانند قلبی و عروقی، بیماری‌های ریه، آلرژی، آسم، بیماری متابولیک و بیمارانی که تحت عمل پیوند قرار گرفته‌اند، بیشتر و زودتر مستعد دریافت عوارض آلودگی هوا هستند. این افراد از تردد و فعالیت در محیط‌های باز هنگام آلودگی هوا به‌خصوص در ساعات اوج ترافیک پرهیز کنند. تحقیقات نشان داده است که آلودگی هوا در بروز انواع بیماری‌های غیرواگیر و انواع سرطان‌ها به‌ویژه سرطان ریه نقش مؤثری دارد.
براساس یک تحقیق، کودکان و نوزادان تقریبا تا50 درصد هوای بیشتری نسبت به بزرگسالان تنفس می‌کنند. از آنجا که ریه‌های نوزادان ظریف و در حال رشد است، تنفس هوای سمی و حساسیت‌زا روی سلامتی آنها اثرات مخربی دارد. گاهی اوقات هوای آلوده خانه ممکن است باعث بروز بیماری‌های طولانی مدت و مزمن در نوزادان شود و رشد طبیعی آنها را به خطر اندازد. ابتلا به بیماری آسم و تضعیف سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری آنفلوآنزا ازجمله آسیب‌هایی است که نوزادان در معرض هوای آلوده را تهدید می‌کند. آلودگی هوا بیشترین تأثیر و تهدید را بر سلامتی کودکان دارد. آلودگی هوا ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می‌دهد. کودکان به‌دلیل تعداد تنفس بیشتر نسبت به بزرگسالان و همچنین قد کوتاه‌تر، بیشتر در معرض آلودگی سطحی هوای محیطی قرار می‌گیرند. کودکان همچنین به‌دلیل فعالیت جسمانی و سوخت‌وساز بیشتر، مستعد ابتلا به بیماری‌های ریوی و عفونت‌های ریوی هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید