• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 2 دی 1398
کد مطلب : 90996
+
-

تقسیم قدرت در سرزمین حاکمان مطلق

آمریکای لاتین
تقسیم قدرت در سرزمین حاکمان مطلق


پست نخست‌وزیری، بعد از چند دهه در کوبا احیا شده است و میگل دیازکنل، رئیس‌جمهور، مانوئل ماررو کروز را به عنوان نخست‌وزیر کشورش در بیش از 40 سال اخیر انتخاب کرد.
به گزارش سی‌‌ان‌ان، ماررو 16سال وزیر گردشگری کشورش بوده و حالا برای دوره‌ای 5 ساله در پست نخست‌وزیری خدمت خواهد کرد. او پیش از اینکه به‌عنوان رئیس صنعت دولتی گردشگری انتخاب شود، در ارتش کوبا سرهنگ بود. گردشگری، یکی از بخش‌های حیاتی دولتی کوبا به شمار می‌رود چون ارز خارجی مورد نیاز هاوانا را تامین می‌کند.
پیش از این، آخرین نخست‌وزیر کوبا فیدل کاسترو بود. رهبر انقلابی کوبا از 1959تا دسامبر 1976در این پست بود تا اینکه به‌عنوان رئیس شورای کشور مشغول به‌کار شد. هم ریاست‌جمهوری و هم نخست‌وزیری در این پست ادغام شدند.
با این حال نخست‌وزیری در قانون اساسی که جدید همین امسال در این کشور کمونیستی احیا شد وجود دارد. ماررو، حالا برخی وظایف را که رئیس‌جمهور کوبا مسئول آن است را به‌عهده خواهد گرفت. خبرگزاری دولتی کیوبادیبیت درباره پست جدید گفته است: «رئیس دولت دست راست اجرایی رئیس‌جمهوری خواهد بود.»
با وجود تعریف پست نخست‌وزیر در کوبا، منتقدان معتقدند که ساختار قدرت همچنان دست نخورده باقی مانده است؛ چون قدرت در کوبا، در اختیار حزب کمونیست و ارتش است و تصمیم‌های بزرگ، در نهایت توسط این دو گرفته می‌شود.
انتخاب ماررو، با اکثریت قاطع آرا در مجلس ملی کوبا تصویب شد.
ماررو، یکی از معماران صنعت توریسم کوبا به شمار می‌رود. او در سال 2000به‌عنوان رئیس گروه توریستی گایووتا که توسط ارتش بنیانگذاری شده بود انتخاب و در سال 2004از سوی کاسترو به‌عنوان وزیر گردشگری انتخاب شد. گردشگری در دوران مدیریت او، رشد بسیار زیادی داشته است.
رئیس‌جمهور کوبا هنگام انتخاب ماررو به‌عنوان نخست‌وزیر، از توانایی‌های ویژه او برای ارتباط گرفتن با سرمایه‌گذاران خارجی ستایش کرده است. کنل دیاز همچنین از «صداقت، توانایی کار کردن و وفاداری به حزب کمونیست و انقلاب» ماررو را تمجید کرده است.
کاسترو، سال‌ها کوبا را به تنهایی اداره می‌کرد و بعد از آنکه به‌خاطر بیماری از قدرت کناره‌گیری کرد، برادرش رائول در سال 2006جانشین او شد. فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا در سال 2016درگذشت.
رائول کاسترو هم در سال 2018از ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کرد اما به‌عنوان رئیس حزب کمونیست، ‌مهره‌ای بسیار قدرتمند در دنیای سیاست در کوبا به شمار می‌رود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید