• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 2 دی 1398
کد مطلب : 90994
+
-

درخواست آتش‌بس عیدانه مکرون ازمعترضان

اروپا
درخواست آتش‌بس عیدانه مکرون ازمعترضان


امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از اتحادیه‌های کارگری این کشور خواسته است به‌صورت موقت دست از اعتصاب بردارند تا کریسمس مردم نابود نشود.
به گزارش بی‌بی‌سی، مکرون که در سفری رسمی در ساحل عاج به سر می‌برد، به اعتصاب‌کنندگان پیشنهاد داد تا «برای احترام به خانواده‌ها و زندگی خانوادگی»، با «آتش‌بس» موافقت کنند.
2 هفته اعتصاب بر سر اصلاحات قانون بازنشستگی، باعث بروز اختلالات زیادی در حمل‌ونقل در فرانسه شده است.
شرکت بهره‌بردار قطارها در فرانسه گفته است که سرویس‌هایش در کریسمس، «به‌شدت تحت‌تأثیر اعتصاب» خواهد بود. روز شنبه، تنها نیمی از سفرهای قطار پرسرعت فرانسه انجام شد و شرکت متروی پاریس هم اعلام کرده است که نیمی از خطوط مترو تعطیل بودند.
فرانسویان زیادی که برای گذراندن تعطیلات کریسمس نزد خانواده‌هایشان می‌روند، به‌خاطر لغو حرکت قطارها و ترافیک‌های سنگین جاده‌ای، ‌گرفتار شده و صدها پرواز هم لغو شده است.
مکرون که در ابیجان در کنار آلاسان اوتارا، رئیس‌جمهور کشور میزبان صحبت می‌کرد، گفته است که اعتصاب‌کنندگان باید «روح مسئولیت» کارشان را بپذیرند؛ «اعتصاب توجیه‌پذیر است و قانون اساسی هم از آن حمایت می‌کند، اما من معتقدم، لحظه‌هایی در زندگی این ملت پیش می‌آید که می‌توان در آنها، آتش‌بس را قبول کرد تا به این وسیله به خانواده‌ها و زندگی خانوادگی احترام بگذاریم.»
مکرون می‌خواهد رژیم بازنشستگی مستقل فرانسه را که 42بخش مجزا دارد با یک قانون جامع یکپارچه عوض کند. کارگران معتقدند؛ در این قانون، آنها دیرتر بازنشسته می‌شوند و مستمری کمتری دریافت خواهند کرد.
سن بازنشستگی در فرانسه در یک دهه اخیر از 60 به 62 سال افزایش یافته است؛ با این حال همچنان در مقایسه با بسیاری از کشورهای ثروتمند دیگر، پایین است. برای نمونه در انگلیس، سن بازنشستگی 66سال است و قرار است به 67سال افزایش پیدا کند.
اعتصاب‌ها در فرانسه، علاوه بر بخش حمل‌ونقل، به کسب و کارها در شهرهای بزرگ هم به‌شدت آسیب وارد کرده است و خرده‌فروشان پاریس هفته گذشته، بین 25تا 30درصد کاهش فروش را تجربه کرده‌اند. شورای تجارت فرانسه تخمین زده است که تمامی کسب و کارها در منطقه پاریس 20درصد افت فروش را تجربه کرده‌اند.
دولت فرانسه هفته گذشته هم پیشنهاد آتش‌بس در کریسمس را مطرح کرده بود که با مخالفت اتحادیه‌های کارگری فرانسه مواجه شد. سه‌شنبه هفته گذشته، نزدیک به 615هزار نفر به درخواست اتحادیه‌ها در اعتراض‌های خیابانی شرکت کردند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید