• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 2 دی 1398
کد مطلب : 90952
+
-

پای راست کشتی زیر تیغ

پای راست کشتی زیر تیغ

محسن محمودصفری| حسن یزدانی امروز جراحی می‌شود، او در حالی پای راستش را به تیغ جراحان می‌سپارد که تا شروع المپیک2020 توکیو فقط 7ماه مانده. یزدانی باید 2‌ماه از کشتی دور باشد، و سؤال مهم جامعه ورزش این است که آیا او در 5ماه می‌تواند خودش را برای طلای المپیک آماده کند؟
کاروان ورزشی ایران در المپیک پکن یک مدال طلا و یک برنز به‌دست آورد، شرایط ورزش ایران به‌خصوص وضعیت کشتی، روزهای قبل از المپیک پکن را تداعی می‌کند. پیش‌ از اینکه حسن یزدانی مصدوم شود، پیش‌بینی خیلی از اهالی ورزش این بود که نتایج پکن در توکیو هم برای ورزش ایران تکرار می‌شود. حالا در روزهایی که نمی‌شود به بازگشت یزدانی امیدوار بود، باید منتظر نتایج بدتری بود؟ 
حسن یزدانی در یک تمرین سبک (شبیه به شوخی) با نادر حاج‌آقانیا (کشتی‌گیر 57کیلوگرم) یک روز قبل از رقابت‌های باشگاه‌های جهان مصدوم شد و مینسیک پای راستش آسیب‌دید. خیلی‌ها انتقاد می‌کنند که چرا یزدانی در این مسابقات شرکت کرد اما باید گفت مصدومیت در کمین حسن بود، چراکه او آسیب‌دیدگی قدیمی داشت.
یزدانی قهرمان جهان و المپیک همیشه با یک کله‌معلق و جهش وارد تشک می‌شود، جنگندگی او از همان شروع مسابقه مجال فکر کردن را به حریف نمی‌دهد و معمولا مسابقه در همان 3دقیقه ابتدایی به نفع نابغه این روزهای کشتی ایران به پایان می‌رسد. موضوعی که بسیاری از آن بی‌اطلاع هستند، این است که یزدانی از سال پیش مصدوم بود. یزدانی سال گذشته پس از کسب مدال برنز جهان به‌دلیل آسیب‌دیدگی که در زانو داشت ترجیح داد در لیگ کشتی نگیرد. او حتی با یک تیم مطرح مذاکرات جدی داشت ولی با دلخوری تصمیم گرفت با آنها قراردادی امضا نکند. اما امسال یزدانی پس از اینکه مدال طلای جهان سال2019 را گرفت، در لیگ نوزدهم برای تیم ثبت جهانی توس کشتی گرفت و برای حضور در ششمین دوره لیگ جهانی هم با تیم ایران‌مال قرارداد بست. حضور در این مسابقات سبب شد تا آسیب‌دیدگی یزدانی تشدید شود. زانوبندی که یزدانی برای هردو پایش استفاده می‌کند،تأییدکننده آسیب‌دیدگی کهنه زانویش است. ستاره کشتی ایران امروز در بیمارستان آرمان تهران پایش را به تیغ جراحان می‌سپارد. در فاصله 7‌ماه مانده به المپیک توکیو خیلی‌ها نگران غیبت او در المپیک هستند. به گفته پزشکان جراحی یزدانی به روش آرتروسکوپی انجام می‌شود و حداکثر او 2ماه از میادین ورزشی دور می‌ماند. به این ترتیب یزدانی 5‌ماه فرصت دارد تا خودش را برای کسب دومین مدال طلای المپیکش آماده کند.
  نگرانی از غیبت دوماهه یزدانی 
در مسابقات جهانی قزاقستان آزادکاران ایران 2سهمیه المپیک از 6سهمیه را گرفتند که یک سهمیه آن توسط حسن یزدانی در وزن 86کیلوگرم به‌دست آمد. او برای کسب سهمیه المپیک مشکلی ندارد و فقط باید شرایطی فراهم شود تا یزدانی خیلی زود به جمع اردونشینان تیم ملی بازگردد. تنها موضوعی که مسئولان کشتی را نگران کرده، احتمال غیبت یزدانی در مسابقات رنکینگ‌دار اتحادیه جهانی کشتی است که در قرعه یزدانی در المپیک تأثیر مستقیم دارد. او هم‌اکنون در رده دوم رنکینگ برترین کشتی‌گیران وزن 86کیلوگرم قرار دارد و این شرایط اگر حفظ شود یا بهبود یابد، در بازی‌های المپیک قرعه ساده‌تری نسبت به سایرین در انتظار یل جویبار خواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید