• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 2 دی 1398
کد مطلب : 90949
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/n5Zn5
+
-

قشقایی‌گیت دوم؟

پرسپولیس در حالی در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی به مصاف شهرداری ماهشهر می‌رود که این مسابقه برای خیلی از هواداران فوتبال یادآور دیدار 3فصل پیش سرخ‌ها با قشقایی شیراز است؛ مسابقه‌ای که با تساوی یک بر یک به پایان رسید و نهایتا پرسپولیس در ضربات پنالتی اوت شد. آن بازی تا مدت‌ها سوژه کری‌خوانی رقبا علیه سرخپوشان بود و حالا بیم آن می‌رود که همان سناریو در مورد بازی با شهرداری ماهشهر هم تکرار شود.
  شباهت‌ها: اولین و بدیهی‌ترین شباهت بازی امروز با مسابقه 3سال پیش در همین است که جام حذفی جام شگفتی‌هاست. تیم‌هایی که در این تورنمنت مقابل بزرگان و مخصوصا پرسپولیس و استقلال قرار می‌گیرند با 200درصد توان‌شان در زمین حاضر می‌شوند تا ره صدساله را یک شبه بروند و برای خودشان اسمی در تاریخ دست و پا کنند؛ درست مثل قشقایی که پرسپولیس را حذف کرد و ماندگار شد یا مرصاد شیراز و فراز قم که با حذف استقلال به چنین شهرتی دست یافتند. بنابراین طبیعتا بازی کردن مقابل چنین تیمی دشوار است؛ کما اینکه پرسپولیس همین چند‌ماه پیش در فینال جنجالی جام‌حذفی برای بردن داماش دسته دومی هم به دردسر افتاد و تنها به کمک ضربه ایستگاهی علی علیپور از سد حریف گذشت. از قضا شهرداری ماهشهر هم مثل قشقایی شیراز در دسته دوم یعنی سومین سطح از مسابقات باشگاهی فوتبال کشور حاضر است و 2 رده پایین‌تر از سرخپوشان فعالیت می‌کند. زمانی که قشقایی با پرسپولیس بازی می‌کرد، حتی در لیگ دو هم وضع خوبی نداشت و میانه‌جدولی بود، حالا شهرداری هم همین شرایط را دارد. آنها در گروه دوم لیگ دو، بین 14تیم در رده ششم قرار دارند؛ با 4برد، 5مساوی و 3شکست. شهرداری در 12بازی 10گل زده و فقط 7گل خورده که نشان می‌دهد در دفاع کردن تیم سختکوشی است. شاید پرسپولیسی‌ها از برگزاری بازی در زمین نفت آبادان که لیگ برتری است خوشحال باشند، اما آنها نباید فراموش کنند دیدار معروف با قشقایی هم در زمین حافظیه شیراز برگزار شد؛ استادیومی که اصلا غریبه و غیراستاندارد نبود!
  تفاوت‌ها: بزرگترین تفاوت این دو مسابقه آن است که پرسپولیس در بازی معروف با قشقایی شیراز، بدون ملی‌پوشانش به میدان رفت. در حقیقت برانکو می‌توانست برگزاری بازی در آن شرایط را نپذیرد، اما تن به این ریسک داد. علیرضا بیرانوند، جلال حسینی، رامین رضاییان، محمد انصاری، مهدی طارمی و وحید امیری 6ملی‌پوش غایب پرسپولیس در آن بازی معروف بودند. از این بین انتظار می‌رود جلال، انصاری و امیری برابر شهرداری فیکس باشند. این بار البته بیرانوند هم در خدمت تیم است، اما با توجه به روند اخیر به‌نظر می‌رسد کالدرون او را روی نیمکت نگه خواهد داشت تا همچنان به رادوشوویچ بازی بدهد. تفاوت دیگر هم از کلمه «تجربه» ناشی می‌شود. شاید پرسپولیس 3سال پیش تصوری از حذف مقابل یک تیم دسته‌دومی نداشت و غافلگیر شد، اما حالا آیینه عبرت قشقایی پیش روی سرخ‌هاست و شاید به افزایش تمرکز آنها برای عبور از این دام کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید