• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 30 آذر 1398
کد مطلب : 90785
+
-

وقتی عکاسی آسان شد

درباره مخترعی که با تلاش‌هایش، انقلابی در صنعت عکاسی دنیا به‌وجود آورد و باعث شد که عکاسی به کاری بسیار راحت‌تر از گذشته تبدیل شود

وقتی عکاسی آسان شد


چند دهه قبل برای گرفتن عکس، مراحل متعددی باید طی می‌شد. دوربین‌ها نگاتیو داشتند و پس از طی مراحل عکاسی وارد مرحله مهم ظهور عکس‌ها می‌شدیم که هم زمان‌بر بود و هم پراسترس. امروزه اما هر کودک خردسالی می‌تواند به‌وسیله دوربین گوشی‌های هوشمند، تبدیل به عکاسی خبره شود. برای رسیدن به این مرحله، فناوری راه بسیار طولانی‌ای را پیموده است. در این مسیر دشوار، جورج ایستمن مؤسس شرکت کداک با ابداع‌هایش نقش پررنگی ایفا کرد.

تولد یک نابغه
جورج ایستمن در روز دوازدهم ژوئیه سال1854در روستای واتر‌ویل نیویورک به‌دنیا آمد. پدرش جورج واشینگتن ایستمن و مادرش ماریا ایستمن، 2دختر بزرگ‌تر از جورج نیز داشتند. آنها به‌کار مزرعه‌داری مشغول بودند تا اینکه در همان سالی که جورج متولد شد، پدر او دانشکده بازرگانی ایستمن را در روچستر تاسیس و چند سال بعد خانواده‌اش را برای زندگی به آنجا منتقل کرد.

زندگی دشوار می‌شود
جورج هشت‌ساله بود که پدرش به‌دلیل اختلالات مغزی از دنیا رفت. مرگ پدر، فشار مالی بسیاری به خانواده وارد کرد و آنها مجبور به واگذاری مزرعه‌‌ای شدند که با مشقت فراوان توانسته بودند مالکش شوند. 8سال بعدتر، کیتی، دختر کوچک خانواده نیز به‌دلیل بیماری فلج اطفال دار‌فانی را وداع گفت. این شرایط، باعث شد جورج به‌ عنوان تنها پسر خانواده، در شانزده‌سالگی ترک تحصیل کند و برای حمایت مالی از مادر و خواهرش جذب بازار کار شود. او ابتدا برای یک شرکت کوچک بیمه کار کرد، اما کمی بعد به استخدام بانک محلی روچستر در آمد که موفقیت بزرگی محسوب می‌شد.

تلاش برای یک اختراع
ایستمن به عکاسی علاقه بسیار داشت، اما آن زمان این کار بسیار هزینه‌بر بود. دوربین‌های عکاسی قیمت بالایی داشتند و پروسه ظهور و چاپ عکس‌ها نیز برای خودش داستانی داشت. جورج همواره با خود فکر می‌کرد که چگونه می‌تواند این پروسه را کوتاه‌تر و آسان‌تر کند. او چندسالی روی این موضوع کار کرد تا اینکه موفق شد امولسیون ژلاتین را در جایگاه نگاتیو فیلم عکاسی دوربین قرار دهد و دستگاهی با امکان کار با نگاتیو خشک برای تهیه عکس اختراع کند. رول فیلم‌های عکاسی از مهم‌ترین ابداع‌هایی است که صنعت عکاسی به‌ خود دید. ایستمن این ابداع را به ثبت رساند و در سال1884 گواهی ثبت اختراع و حق امتیاز آن را دریافت کرد. او در سال1892، کارخانه ایستمن کداک را افتتاح کرد و وارد مرحله جدیدی از زندگی خود شد.

انقلابی در عکاسی
 به گزارش همشهری، شرکت کداک با ساخت دوربین‌های سبک و ارزان‌قیمت، توانست بسیاری را جذب عکاسی کند. دیگر داشتن یک دوربین و چاپ عکس، یک ‌رؤیا نبود. شعار تبلیغاتی کداک این بود: «شما فقط دکمه را فشار دهید، بقیه‌اش را ما انجام می‌دهیم». او در شرکتش مرتب به‌دنبال توسعه صنعت عکاسی و ساخت دوربین‌های بهتری بود. دوربین‌های کداک خیلی سریع توانستند جای خود را در جامعه باز کنند و تقاضا برای خرید آنها روزبه‌روز بیشتر می‌شد.

خانه رؤیایی
در ابتدای قرن بیستم، جورج ایستمن به فردی ثروتمند تبدیل شده بود. حالا زمان آن رسیده بود تا او رؤیای کودکی‌اش را تحقق بخشد و خانه‌ای بزرگ و زیبا برای خود بنا کند. خانه‌اش 3200متر مساحت و 50اتاق داشت و گفته شده برخی طراحان اصلی کاخ‌سفید در ساخت خانه او نقش داشته‌اند. این خانه در سال1996 تبدیل به موزه بین‌المللی عکاسی و فیلم شد.

شخصیت خاص
ایستمن بسیار خیر و انسان‌دوست بود و در دوران حیاتش، بیش از 100میلیون دلار به سازمان‌های مختلف، ازجمله دانشگاه روچستر کمک مالی کرد. او مغز اقتصادی فوق‌العاده‌ای داشت و به‌همین‌خاطر پیشرفت بسیار زیادی در کارهای خود کرد.
 ایستمن هنگامی که رقابت در صنعت دوربین افزایش یافت، کار شرکت خود را بر ساخت فیلم متمرکز کرد. جورج در اواخر عمرش، فلج شده بود و دیگر نمی‌توانست کار مفیدی انجام دهد. او در روز چهاردهم‌ماه مارس سال1932، در هفتادوهفت‌سالگی از دنیا رفت.

تمرکز بر تولید فیلم
ایستمن، مغز اقتصادی فوق‌العاده‌ای داشت و به‌همین‌خاطر پیشرفت بسیار زیادی در کارهای خود کرد. او هنگامی که رقابت در صنعت دوربین افزایش یافت، کار شرکت خود را بر ساخت فیلم متمرکز کرد

این خبر را به اشتراک بگذارید