• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 28 آذر 1398
کد مطلب : 90714
+
-

خوان اول بررسی صلاحیت‌ها

چهره‌هایی مثل علی‌شکوری‌راد و آذر منصوری دبیرکل و قائم‌مقام اتحاد ملت رد صلاحیت شدند

انتخابات
خوان اول بررسی صلاحیت‌ها


نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیأت‌های اجرایی به پایان رسید و روز گذشته مراتب ردصلاحیت داوطلبان توسط فرمانداران ابلاغ شد. وزیر کشور از پایان زمان فعالیت قانونی هیأت‌های اجرایی انتخابات در ۲۶آذرماه خبر داد و اعلام کرد که صلاحیت بیش از 91درصد از داوطلبان توسط این هیأت‌ها تأیید شده است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی گفت: از مجموع 16هزار و 33نفر داوطلبی که برای انتخابات یازدهمین دوره ثبت‌نام اولیه کردند، تعداد ۸۴۸نفر اعلام انصراف کردند. در نهایت پرونده15هزار و 185نفر مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه صلاحیت ۹۱.۲درصد از افراد در هیأت‌های اجرایی مورد تأیید قرار گرفت و نتیجه به هیأت‌های نظارت اعلام شد. وی با اشاره به اینکه در این دوره از انتخابات، با تغییر قانون در سال۹۵، دادستان‌های مراکز حوزه انتخابیه به ترکیب هیأت‌های اجرایی اضافه و نماینده شورای اسلامی شهرستان از جمع معتمدین حذف شدند، تصریح کرد: هیأت‌های اجرایی در ۱۰روز زمان قانونی فعالیت خود براساس استعلام از مراجع چهارگانه و مبتنی بر موازین قانونی، ماموریت بررسی صلاحیت داوطلبان را به انجام می‌رساندند.
تأیید صلاحیت 95درصدی داوطلبان تهرانی
در همین ارتباط، رئیس ستاد انتخابات استان تهران نیز از تأیید صلاحیت ۹۵درصدی و رد صلاحیت 5درصدی داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان تهران خبر داد. شکرالله حسن‌بیگی گفت: در استان تهران از مجموعه 3هزار و 680 داوطلب ثبت نام شده 3هزار و593 نفر تأیید صلاحیت شده‌اند، ۴۲نفر انصراف داده و ۲۲۳نفر رد صلاحیت شده‌اند که درصد بیشتری از رد صلاحیت شده‌ها مربوط به نقص مدارک است.  به گزارش ایسنا، حسن بیگی درباره دلایل ردصلاحیت‌ها گفت: بخش عمده‌ای از رد صلاحیت‌ها به سبب نقص پرونده‌های تکمیلی و بخش محدودی از رد صلاحیت‌ها نیز تحت‌تأثیر استعلام از مراکز چهارگانه یعنی وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، دادگستری و ثبت احوال بوده است. رئیس ستاد انتخابات استان تهران با اشاره به وضعیت حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس تصریح کرد: ۳۲۵۴ نفر در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس تأیید صلاحیت شدند، ۲۷نفر انصراف داده و ۲۰۶نفر رد صلاحیت شدند که عمده آن نیز به‌علت نقص مدارک بوده است.
بررسی و اعلام صلاحیت داوطلبان سومین مرحله از مراحل انتخابات یازدهمین دوره مجلس بود؛ در مرحله بعد داوطلبان ردصلاحیت شده به‌مدت 4روز (از 28آذر تا اول دی) فرصت دارند تا با مراجعه به دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان‌ها نسبت به ردصلاحیت خود شکایت کنند. پس از آن، هیأت‌های نظارت مرکزی و استانی طی مهلت 20روزه (از 2 تا 21دی‌ماه) به بررسی صلاحیت‌ها و شکایات خواهند پرداخت. در مرحله بعد، شورای نگهبان در مدت 20روزه (22دی تا 11بهمن) به بررسی صلاحیت‌ها و رسیدگی به شکایات داوطلبان اقدام خواهد کرد و داوطلبان ردصلاحیت شده 3روز (12 تا 14بهمن) فرصت دارند شکایات خود را به شورای نگهبان اعلام کنند. شورای نگهبان نیز در زمان یک هفته‌ای (15 تا 21بهمن) باید به شکایات داوطلبان رسیدگی کند. در 22بهمن شورای نگهبان اسامی قطعی نامزدها را به وزارت کشور اعلام خواهد کرد. 23بهمن نیز آگهی اسامی نامزدهای تأیید شده منتشر خواهد شد. پس از آن، داوطلبان برای تبلیغات انتخاباتی، یک هفته (23 تا 30بهمن) فرصت دارند. نخستین روز اسفند نیز تبلیغات انتخاباتی ممنوع خواهد بود و نهایتا دومین روز اسفند، انتخابات و رأی‌گیری از واجدان شرایط در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

رد و احراز صلاحیت چهره‌های سیاسی
گزارش برخی رسانه‌ها از ردصلاحیت تعدادی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب که برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام کرده بودند، حکایت دارد. به گزارش فارس، جواد امام دبیرکل مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب، علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران، آذر منصوری، قائم‌مقام و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران و نیز امیر آریازند عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ازجمله فعالان سیاسی اصلاح‌طلب هستند که صلاحیت آنها برای هیأت اجرایی احراز نشده است. شکوری‌راد، از نمایندگان مجلس ششم است که پیش از این یک‌بار صلاحیتش برای مجلس هفتم رد شده بود. آذر منصوری نیز سابقه ردصلاحیت در 2دوره انتخابات مجلس هفتم و هشتم را در کارنامه خود دارد.
جماران هم از احراز صلاحیت شهیندخت مولاوردی و فاطمه راکعی 2چهره اصلاح‌طلب از سوی هیأت اجرایی خبر داده است. مولاوردی یکی از گزینه‌های سرلیستی اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود. مولاوردی، معاون سابق امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در دولت یازدهم و دستیار سابق رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در دولت دوازدهم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید