• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 آذر 1398
کد مطلب : 90417
+
-

۱۸ مورد مرگ به‌دلیل آنفلوآنزا در هفته گذشته


رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، ضمن اعلام سیر نزولی بروز آنفلوآنزا در کشور و تشریح اقدامات انجام شده در جهت کنترل آن، آخرین وضعیت این بیماری را اعلام کرد.
حسین عرفانی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح آخرین وضعیت همه‌گیری آنفلوآنزای فصلی انسانی که از اواخر مهر‌ماه در کشور شروع شده، گفت: از چهارشنبه 2هفته قبل یعنی ۱۳آذر‌ماه شاهد کاهش موارد بروز این بیماری در بیشتر نقاط کشور بودیم و امیدواریم با همکاری مردم در زمینه مسائل رعایت موازین بهداشتی و پیشگیرانه، تا یکی، دو هفته آینده موج همه‌گیری بیماری در کشور کنترل و موارد بروز از حالت همه‌گیری خارج شود.
وی در تشریح آخرین موارد بروز و مرگ ناشی از آنفلوآنزا در کشور گفت: تا روز یکشنبه گذشته ۸۱مورد مرگ به‌دلیل این بیماری در کشور ثبت شد. در هفته گذشته نیز (از روز ۱۶آذر‌ماه تا دیروز ۲۳آذرماه) تعداد موارد مرگ به‌دلیل آنفلوآنزا ۱۸مورد بوده است که خوشبختانه در این ۱۸مورد، زن بارداری گزارش نشده است. از این ۱۸مورد نیز 5نفر مربوط به تبریز، یک تن در قزوین، ۳مورد در تهران، یک نفر در خوزستان، یک نفر در اردبیل، یک نفر در البرز، 2نفر در گلستان، 2نفر در خراسان رضوی و 2نفر در زاهدان بوده است. وی ادامه داد: در مجموع عملکرد مناسب مدیریت بیماری‌های واگیر در حوزه همه‌گیری‌ها شامل آن است که بتوان همه‌گیری را پیش‌بینی و رفتارهای پیشگیرانه را توصیه کرد. اما نه‌تنها در ایران بلکه در هیچ‌جای دنیا نمی‌توان جلوی اپیدمی فصلی آنفلوآنزا را گرفت و این بیماری در فصل مربوطه اتفاق می‌افتد. اما لازم است بدانیم که هر همه‌گیری یک دامنه‌ای دارد و یک مدت زمانی که ادامه می‌یابد و همچنین یک‌سری مشکلات و عوارضی که در جامعه اتفاق می‌افتد مثل مرگ‌ومیر. یک مدیریت خوب آن است که بتواند دامنه این موج همه‌گیری را کم و مدت زمان آن را نیز کاهش دهد و عواض و مشکلات همه‌گیری را نیز کاهش دهد. در این موج همه‌گیری و اپیدمی نیز اگر ما اقدامات پیشگرانه را انجام نمی‌دادیم، حداقل حدود 6ماه و تا پایان فصل سرد ادامه می‌یافت؛ این در حالی است که در اواسط آذرماه شاهد فروکش کردن آن هستیم.
وی با اشاره به جهش ویروسN1H1 در سال‌جاری که جهشی متوسط نیز بود، ادامه داد: وقتی جهش متوسط در ویروس اتفاق می‌افتد، انتظار می‌رود که در همه‌گیری، حدود ۱۵درصد مردم به این همه‌گیری مبتلا شوند؛ این در حالی است که آمار حاکی از آن است که تعداد افرادی که بیمار شدند به‌مراتب کمتر از این ۱۵درصد است و این نشان‌دهنده آن است که اقدامات مؤثر بوده است. موضوع بعدی مربوط به عوارض ویروس آنفلوآنزاست که در دنیا سالانه تعداد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند. در کشور ما هم به‌هرحال مورد مرگ اتفاق می‌افتد، اما اگر اقدامات پیشگرانه به خوبی صورت نگیرد ۱۵درصد مردم مبتلا می‌شوند و 2درصد موارد ابتلا نیاز نیاز به بستری می‌یابند و ۱۰درصد موارد شدید نیاز به‌ آی‌سی‌یو پیدا می‌کنند و ۳۰ مورد ‌آی‌سی‌یو نیز منجر به فوت می‌شود و اگر این اعداد را حساب کنیم تا حدود چندین برابر جلوی مرگ در برابر آنفلوآنزا در کشور گرفته شده است. بی‌تردید این توفیقات در کنترل بیماری و عوارض ناشی از آن به‌دلیل همکاری و رفتار بهداشتی مردم و انصافا تمهیدات، پیش‌بینی‌ها و زحمات انجام شده در معاونت‌های بهداشت، درمان و سازمان غذا و دارو و پرسنل مربوطه در مراکز درمانی بوده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید