• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 24 آذر 1398
کد مطلب : 90387
+
-

ادامه بررسی الزامات بودجه 1399

در جلسه امروز شورای شهر تهران، بررسی طرح سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال1399 ادامه خواهد یافت. اعضای پارلمان شهری پایتخت که چند هفته‌ای است درگیر بررسی بندهای این طرح هستند، فردا نیز بندهای پایانی آن را مورد بررسی قرار داده و پیشنهادهای خود را ارائه خواهند کرد. به‌نظر می‌رسد که امروز کار بررسی طرح مذکور در صحن علنی شورای شهر تهران به پایان برسد. در نهایت اگر زمان جلسه کفاف دهد، اعضای شورا در قالب یک‌دستور جلسه ماموریت‌ها، حدود اختیارات و مسئولیت شوراهای معماری مناطق را نیز تعیین و مصوب خواهند کرد. از سوی دیگر دیروز اعضای شورای شهر تهران، اخبار دیگری را پیرامون موضوعات مربوط به بخش‌ حمل‌ونقل عمومی اعلام کردند که بخشی از آنها را می‌خوانید.

پرداخت یارانه بلیت مترو به شهرداری بابت صرفه‌جویی سوخت

شهربانو امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران از پرداخت یارانه بلیت مترو به شهرداری تهران بابت صرفه‌جویی در مصرف سوخت خبر داد. او این خبر را در توییتر اعلام کرد. او در پستی نوشت: «بالاخره طلسم ماده۱۲ شکسته شد و تلاش شورا و مدیریت شهری قفل این ماده را باز کرد. از این پس به ازای هر سفر در روز 9.8سنت (۱۲۰۰تومان) بابت صرفه‌جویی سوخت به شهرداری، یارانه بلیت مترو پرداخت خواهد شد.» علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در همین ارتباط گفت: «براساس مصوبه شورای اقتصاد به ازای هر افزایش سفر ناشی از افزایش واگن های جدید به متروی تهران، مبلغ 9.8سنت (حدود 1200 تومان) از محل منابع حاصل از صرفه جویی سوخت به مترو پرداخت خواهد شد. به گفته او از خرداد ماه سال1396  تاکنون، 105واگن به ناوگان شرکت بهره برداری متروی تهران اضافه شده است که پس از ارسال صورت وضعیت صرفه جویی تأیید شده توسط شهرداری تهران، دستور پرداخت بخش اول سهم دولت از منابع حاصل از صرفه جویی سوخت صادر شده است. اعطا عنوان کرد: پیش بینی می شود این رقم برای پاییز سال جاری حدود 3میلیون دلار باشد. او افزود: «آقای مهندس زنگنه، وزیر محترم نفت با نگاه مثبتی که به مترو دارند، پرداخت صورت وضعیت بازه زمانی شروع طرح در خرداد 1396 تا زمان ابلاغ قرارداد (تیرماه سال 1398) را که حدود 10میلیون دلار می شود در هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران تصویب کرده اند که امید داریم به زودی پرداخت شود.»

شورا مخالفتی با ایجاد ال‌آرتی ندارد

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با مهر به پرسشی درخصوص اتوبوس‌های گازسوزی که از سوی دولت قرار است به شهرداری‌ها داده شود و مشکلاتی که مخازن اتوبوس‌های گازسوز دارند، پاسخ داد. او گفت:‌ «به‌دلیل کمبود شدید اتوبوس در تهران در شرایطی نیستیم که درخصوص انتخاب اتوبوس ناز کنیم و از هر اتوبوسی که از سوی دولت به شهرداری‌ها تحویل داده شود، استقبال می‌کنیم. تهران باید ۹هزار اتوبوس داشته باشد که هم‌اکنون ۵هزار و ۹۰۰اتوبوس دارد که ۵۰۰اتوبوس به‌دلیل اینکه مخازن CNG آنها از رده خارج شده، به‌زودی از ناوگان خارج می‌شوند؛ هر چند دولت قول داده طی دو سه‌ماه آینده مخازن آنها را عوض کند.»  علیخانی همچنین درباره ایجاد خط تراموای شهری نیز گفت: «موضوع ال‌آرتی و یا همان قطار سبک شهری از سوی مشاوران مطرح و در چند مسیر نیز مطالعه شده بود. اعضا درخصوص آن بحث کردند و پیشنهاد شد هزینه اتوبوس برقی کمتر است و انعطاف آن بیشتر. اما اگر بخش خصوصی با سرمایه خود قصد ایجاد ال‌آرتی داشته باشد شورا با آن مخالفتی ندارد و از ایجاد یک مد حمل‌ونقلی جدید که اعتبار آن توسط بخش خصوصی تأمین شود، استقبال نیز می‌کند.»

دولت سهم خود را بپردازد

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای شهر تهران نیز در ارتباط با ظرفیت حمل‌ونقل عمومی پایتخت با توجه به گرانی بنزین به خبرگزاری آنا گفت: «در شرایط فعلی چاره‌ای نداریم جز اینکه با دولت رایزنی جدی انجام دهیم تا سهم حمل‌ونقل عمومی را که تا به امروز پرداخت نشده پرداخت کند. حوزه حمل‌ونقل پایتخت زمانی سامان خواهد یافت که دولت سهم خود را بپردازد. با کاهش درآمد شهرداری و عدم‌شهرفروشی و مازاد تراکم، ما در مدیریت شهری در تلاش هستیم تا بیشتر به‌سمت نگهداشت شهر پیش برویم و اموری همچون جمع‌آوری پسماند، لکه‌گیری معابر و... را در اولویت قرار دهیم تا شهروندان از این منظر متضرر نشوند.»  نظری با بیان اینکه توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌واسطه تحریم‌ها دچار مشکل شده، افزود: «شهرداری و شورا به‌دنبال آن هستند تا از طریق فاینانس و بازشدن اعتبارات خارجی به خرید واگن و لکوموتیو برای مترو اقدام کنند و در این راستا امیدواریم دولت با اقدامات تسهیل‌گرانه نسبت به تسریع در این روند ما را یاری کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :