• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
شنبه 23 آذر 1398
کد مطلب : 90259
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ADnzO
+
-

وسیله‌ای برای گلوله‌باران

درباره مخترعی که نخستین مسلسل جهان را ساخت، شکل میدان‌های نبرد را دگرگون کرد و البته آمار تلفات میدان‌های نبرد را بالا برد

وسیله‌ای برای گلوله‌باران

داشتن اسلحه‌ای با نواخت تیر بالا می‌تواند در نبردها نقطه قوت یک لشکر باشد. این مهم تا سال1862محقق نشد تا یک مخترع آمریکایی توانست نمونه اولیه چنین سلاحی را بسازد و راهی میدان‌های جنگ کند. اسلحه‌ای مرگبار که می‌توانست در مدت زمان بسیار کمی، جان بسیاری از سربازان دشمن را بستاند. ریچارد جردن گاتلینگ با اختراع مسلسل، نام خود را در تاریخ جنگ‌های جهان به ثبت رساند.

عشق به اختراع

گاتلینگ در روز 12سپتامبر سال1818در هرتفورد کانتی در کارولینای شمالی متولد شد. او در 21سالگی پروانه‌ای برای قایق‌های بخار ساخت، اما در جریان نبود که ابداعش چند‌ماه قبل توسط جان اریکسون ثبت اختراع شده بود. او زمانی که در کارولینای شمالی زندگی می‌کرد، در دفتر مدیریت شهر کار می‌کرد و مدت کوتاهی هم در مدرسه مشغول به تدریس شد.
بعد نیز به امور تجاری روی آورد. گاتلینگ در 36سالگی به سنت‌لوئیس میسوری نقل مکان کرد و آنجا در یک فروشگاه مشغول به‌کار شد. در آن زمان بود که او یک دستگاه کاشت برنج و یک مته گندم (دستگاهی برای کمک به کاشت گندم) اختراع کرد.
این دستگاه‌ها، تحول بزرگی در صنعت کشاورزی کشور ایجاد کردند. پس از شیوع آبله، گاتلینگ به دارو و داروسازی علاقه‌مند شد و به تحصیل این رشته در دانشکده پزشکی اوهایو پرداخت. او در سال1850با مدرک داروسازی فارغ‌التحصیل شد. با این حال، او هرگز به‌دنبال کار در این رشته نبود و اختراع را به داروسازی ترجیح می‌داد.

جنگ‌های داخلی و اختراعی بزرگ
در سال1861، گاتلینگ در ایندیاناپلیس زندگی می‌کرد. همان زمان بود که جنگ‌های داخلی آمریکا آغاز شد. جنگ، وضعیت جامعه را تغییر داد و اختراع‌های گاتلینگ هم به‌سمت جنگ تمایل پیدا کرد. در همان نخستین سال نبردها، او «مسلسل گاتلینگ» را اختراع و در سال1862 کارخانه‌ای را برای تولید انبوه آن احداث کرد.

آتشبار
مسلسل گاتلینگ دارای چند لوله بود که حول یک محور می‌چرخیدند. لوله‌ها توسط یک اهرم به‌وسیله دست به گردش درمی‌آمدند و مسلسل اینگونه به سمت هدف شلیک می‌کرد. اسلحه‌ای که گاتلینگ ساخته بود، در واقع یک سلاح خودکار نبود. نخستین اسلحه اتوماتیکی که تولید شد، مسلسل ماکسیم بود. این سلاح در سال1884 اختراع شد و گلوله با فشار گاز باروت وارد لوله شده و بدین شکل اسلحه پس از هر شلیک، بلافاصله مسلح و آماده شلیک بعدی می‌شد.
 با این حال مسلسل گاتلینگ به‌خاطر نواخت تیر بسیار بالایش در طول تاریخ مورد توجه قرار داشته و به‌طور مرتب به‌روزرسانی و بهینه شده است. درحال حاضر، گاتلینگ‌ها در خدمت بسیاری از نیروهای مسلح دنیا قرار دارند. ریچارد گاتلینگ اختراع خود را در سال1862 به‌ثبت رساند و چندی بعد توسط شمالی‌ها در جنگ داخلی آمریکا علیه جنوبی‌ها مورد استفاده قرار گرفت. نمونه‌های امروزی گاتلینگ‌ها برقی هستند و می‌توانند در یک دقیقه 6هزار گلوله شلیک کنند.

ادامه فعالیت‌ها
به گزارش همشهری، گاتلینگ در ادامه زندگی خود دست به اختراع و ابداع‌های بسیاری زد. کارهای او باعث توسعه دوچرخه، توالت و بسیاری وسایل دیگر شد. در سال1891 او به‌عنوان نخستین رئیس اتحادیه مخترعان و تولیدکنندگان آمریکا برگزیده شد و 6سال در این مقام فعالیت کرد. او در طول زندگی‌اش، موقعیت‌ها و فرصت‌های بسیاری به‌دست آورد و همچنین از دست داد. در سال‌های پایانی زندگی، گاتلینگ به سنت‌لوئیس میسوری بازگشت تا کارخانه جدیدش را برای ساخت تراکتور بخار سر و شکل دهد. سرانجام ریچارد جردن گاتلینگ در روز بیست‌وششم فوریه سال1903در منزل دخترش در نیویورک از دنیا رفت. او از سنت‌لوئیس به نیویورک آمده بود تا درخصوص برخی امور با دفتر ثبت اختراعاتش مشورت کند.

نام‌گذاری یک ناوشکن
به پاس خدمات گاتلینگ، نیروی دریایی ارتش، نام یک ناوشکن خود در جنگ جهانی دوم را گاتلینگ نهاد. این ناوشکن در 8نبرد دریایی در جنگ‌جهانی دوم و یک نبرد در جنگ کره حضور داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید