• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 23 آذر 1398
کد مطلب : 90250
+
-

افتتاح موزه توفیق

یادداشت
افتتاح موزه توفیق


غلامرضا کیانی رشید ـ  طنزنویس و کارتونیست

یکی از اتفاقات مهم فرهنگی که 24آذرماه1398 ساعت15 به‌وقوع خواهد پیوست، افتتاح موزه «مؤسسه توفیق» در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در نیاوران، خیابان شهید پورابتهاج، شماره21 است.
مقدمات درست کردن موزه توفیق سال1348 به این نحو فراهم شده بود که تمامی اسناد و مدارک، عکس‌ها، نامه‌ها و دستخط‌های مهم، ابزار کار و وسایل شخصی قدیمی مدیران و کارکنان، اصل نسخه‌های سانسور شده، اورجینال کاریکاتورهای معروف توفیق و بسیاری چیزهای جالب دیگر، گردآوری شده و در نقشه ساختمان آینده توفیق درخیابان صبا، یک طبقه به موزه توفیق اختصاص داده شده بود که بعد از 50سال این امر مهم در مرکز دایره‌المعارف اسلامی تحقق یافت.
حتی قرار بود باشگاه خوانندگان توفیق برای گردهمایی دوستداران درست شود که در آنجا، خوش‌ذوق‌ها یعنی خواننده‌‌های با سلیقه توفیق دور هم جمع شوند و آشنایی بیشتری با هم پیدا کنند و چون همه اهل ذوق هستند، از مصاحبت با هم لذت ببرند.
این موضوع در ته مقاله روزنامه توفیق، سال1348 شماره7، صفحه18 چاپ شده است.
دور سوم روزنامه برادران توفیق که در شب چهارشنبه‌سوری سال1336 فقط در 8صفحه منتشر شد، با کوشش و تلاش پیگیر و به‌علت استقبال گرم مردم، ظرف مدت کوتاهی تبدیل به مؤسسه مطبوعاتی بزرگی به‌نام «توفیق» شد.
استاد غلامحسین صدیقی، صاحب نخستین کرسی جامعه‌شناسی ایران، روزی در مؤسسه تحقیقات اجتماعی به دکتر عباس توفیق گفت اگر کسی بخواهد تاریخ فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایران معاصر را بنویسد، کافی‌ است دوره‌های چندین‌ساله روزنامه توفیق را جلو خود بگذارد و هفته به هفته، درست‌ترین، واقعی‌ترین و رساترین گزارش‌ها را بنگارد.

به‌قول حافظ
بس نکته غیرحسن بباید که تا کسی
مقبول طبع مردم صاحب‌نظر شود

این خبر را به اشتراک بگذارید