• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 23 آذر 1398
کد مطلب : 90208
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qxjE2
+
-

در کنگره حزب اتحاد ملت ، حوادث آبان شورش علیه تحقیر و اعتراض به ناکارآمدی خوانده شد

جامعه را به‌ خودی و غیرخودی تقسیم نکنیم

جامعه را به‌ خودی و غیرخودی تقسیم نکنیم

آخر هفته‌ای که گذشت 3حزب و تشکل اصلاح‌طلب، کنگره و مجمع عمومی خود را برگزار کردند. احزاب اتحاد ملت و ندای ایرانیان روز پنجشنبه ترکیب جدید شورای مرکزی جدید خود را شناختند. مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران نیز صبح جمعه در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد. پنجمین کنگره حزب اتحاد ملت اما حضور گسترده چهره‌های اصلاح‌طلب مجلس، شورای شهر و فعالان سیاسی این جریان سیاسی را به همراه داشت. در ابتدای این کنگره پیام رئیس دولت اصلاحات در حضور اعضا و مهمانان این نشست قرائت شد که بر حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات تأکید می‌کرد.

علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت در نشست افتتاحیه حزب با اشاره به انتخابات اسفندماه مجلس یازدهم، دیدگاه این حزب درخصوص مشارکت بالا در انتخابات را تشریح کرد و گفت: از ویژگی‌های ممتاز نظام جمهوری اسلامی که با وجود فرایند فوق، راه اصلاح را با وجود تنگ شدن آن همچنان باز نگه می‌دارد، چهار نوع انتخابات و نیز انجام همه‌پرسی در امور مهم در قانون اساسی است. این راه از آن‌رو هنوز مسدود نشده است که رهبری نظام همچنان افزایش مشارکت در انتخابات را مهم‌ترین ضامن بقا و امنیت نظام می‌دانند و چنین است که رأی مردم همچنان می‌تواند ارزشمند و اثرگذار باشد. بااین‌حال بخشی از حاکمیت که بدون تکیه مستقیم به آرای دوره‌ای مردم شکل می‌گیرد روزبه‌روز فربه‌تر و قدرتمندتر و بخشی که مستقیماً براساس رأی توده‌های مردم شکل می‌گیرد روزبه‌روز نحیف‌تر و ضعیف‌تر شده است، تا جایی که اکنون دولت موازی از دولت رسمی و منتخب مردم بزرگ‌تر و تعیین‌کننده‌تر است.

آمده‌ایم که بمانیم 
به گزارش ایسنا، علی شکوری‌راد با بیان اینکه «حزب اتحاد ملت در این زمینه پیشقدم شد و با ترغیب اعضای خود به ثبت‌نام حسن‌نیت و انگیزه مشارکت‌جویی خود را آشکار ساخت» در عین حال نسبت به آنچه واکنش دبیر و سخنگوی شورای نگهبان و فرمانده سابق سپاه نسبت به این اقدام دانست، انتقاد کرد و گفت: اگر قرار بود ما از این حرف‌ها بترسیم و از میدان به در شویم و صحنه را خالی بگذاریم دیگر حزب اتحاد ملت نبودیم. ما آمده‌ایم که بمانیم. با توکل بر خدا و تکیه بر حمایت مردمی که عهد کرده‌ایم جز برای تقلیل مرارت و بهروزی و رفاه آنها نکوشیم.
شکوری‌راد با اشاره به حوادث پس از اصلاح قیمت بنزین و برخوردهایی که با برخی معترضان صورت گرفت یادآور شد: اکنون بر دردهای آنها مصیبت از دست دادن عزیزانشان و زخم آسیب‌دیدگان و رنج و نگرانی بازداشت‌شدگان افزوده ‌شده است. رسیدگی به این دردها نیاز به توجه بیشتر و سریع‌تر از آنچه در جریان است، دارد. باید مردم را بیش از پیش دریافت و دید، چرا که آنچه رخ داد اعتراض به ناکارآمدی و شورش علیه تحقیر بود.
در گردهمایی اصلاح‌طلبان در اردوگاه شهید باهنر تهران افراد و شخصیت‌هایی همچون سعید حجاریان، عمادالدین باقی، بهزاد نبوی، لطف‌الله میثمی، مصطفی تاجزاده، آذر منصوری، ابراهیم اصغرزاده، محسن آرمین، عبدالواحد موسوی لاری، محمد سلامتی، هادی غفاری، عبدالله رمضان‌زاده، عبدالله نوری، هادی خانیکی، الهه کولایی ، محسن میردامادی، معصومه ابتکار، مجید انصاری، محسن هاشمی و جمعی از اعضای شورای شهر تهران و جمعی از نمایندگان اصلاح طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، حضور پیدا کرده بودند.

خودی‌ها و غیرخودی‌ها
دبیرکل حزب اتحاد ملت در سخنرانی افتتاحیه کنگره با اشاره به تاریخ تهیه ساختار قانون اساسی براساس محوریت ولایت‌فقیه در بخشی از سخنان خود گفت: موضوع ولایت‌فقیه جزئی از قانون اساسی به‌عنوان میثاق ملی است و اصل آن محل بحث و مناقشه نیست، آنچه محل مناقشه است، این است که جناحی در کشور به این موضوع رنگ و بوی عمیق عقیدتی داده‌اند و بر همین اساس جایگاه آن را فراتر از قانون اساسی قرار داده و به دیگران نیز تحمیل می‌کنند که چنین چیزی را قبول کنند و در نتیجه این موضوع را معیار سنجش وفاداری شهروندان نه‌تنها به نظام جمهوری‌اسلامی، بلکه به اسلام قرار داده‌اند. علی شکوری‌راد افزود: مسئله به همین‌جا نیز ختم نمی‌شود؛ گاهی اگر کسی ابراز التزام کند، گفته می‌شود اعتقاد ندارد و اگر ابراز اعتقاد کند، بهانه می‌آورند که التزام ندارد و این موضوع تبدیل شده است به مستمسکی برای تقسیم‌بندی افراد جامعه به‌خودی و غیرخودی و در نتیجه تمایز شهروند درجه یک و شهروند درجه دو و در نهایت بهانه‌ای برای نقض برابر حقوقی افراد جامعه و به‌تبع آن تخصیص امتیازات غیرموجه و غیرقانونی به شهروندان درجه ‌یک و خودی و سلب امتیاز از شهروندان درجه دو و غیرخودی. فسادی که امروز چهره نظام جمهوری‌اسلامی را مخدوش و متأسفانه تیره‌وتار کرده است، از همین تمایزگذاری‌ها نشأت گرفته است.

طمع امتیازات در میان خودی‌ها
وی روند منتهی به انتخاب احمدی‌نژاد و مقطع شکل‌گیری فسادهای عظیم اقتصادی و عواملی که بنیان اعتبار نظام اسلامی را در معرض تهدید جدی قرار می‌دهد یادآور شد و با تأکید بر ضرورت پرهیز از تقسیم‌بندی جامعه به‌خودی و غیرخودی خاطرنشان کرد: وقتی خودی بودن، حتی در بهترین حالت براساس معیار، موجب امتیاز در برخورداری از قدرت، منزلت و ثروت باشد، فرد اگر ابوذر و سلمان باشد نیز در معرض لغزش و خطا قرار می‌گیرد، چه رسد به آنان که از ابتدا به طمع امتیازات، خود را پایبند به معیارها و وفادار به نظام معرفی و در میان خودی‌ها جا زده باشند. شکوری‌راد با اشاره به وقایع آبان‌ماه 98 کشور یادآور شد: این رخداد تکرار حوادث دی‌ماه ۹۶ در ابعاد بسیار بزرگ‌تر بود. برای مردم فرقی نمی‌کند که چه‌کسی در رأس دولت و نظام است. آنها مجموعه مسئولان را عامل و موجب بدبختی، بینوایی، بیکاری و بی‌فردایی خود می‌دانند؛ مسئولانی که دانسته یا ندانسته با اتهام‌زنی و تخریب یکدیگر موجب اجماع مرکب شده‌اند.
30عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در کنگره اخیر این حزب انتخاب شدند و علی شکوری‌راد با رأی اعضای کنگره دبیرکل این حزب باقی ماند. عماد خاتمی پسر رئیس دولت اصلاحات نیز توانست به جمع اعضای شورای مرکزی این حزب راه یابد. هادی خانیکی، آذر منصوری، مرتضی مبلغ، حمیدرضا جلایی‌پور، سعید شریعتی و سیدمحمود میرلوحی چهره‌های شاخص راه یافته به این دور از شورای مرکزی حزب اتحاد ملت بودند.

تاجزاده: مسئولیت بیانیه ۷۷نفره  را می‌پذیرم

مصطفی تاجزاده در حاشیه کنگره حزب اتحاد ملت درخصوص بیانیه 77نفره اصلاح‌طلبان درباره وقایع آبان‌ماه98  کشور گفت: نوشتن این بیانیه یک کار جمعی است اما تقریبا از تمام کسانی که احضار کردند دو سؤال کردند اول اینکه چه‌کسی این بیانیه را نوشته و چه‌کسی امضا جمع کرده است برای همین هم بنده به صراحت عرض می‌کنم با اینکه نویسنده بیانیه من نیستم مسئولیت این کار را می‌پذیرم. تاجزاده همچنین صبح جمعه در بیست و هفتمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه «در وضعیت بسیار پیچیده و بی‌سابقه‌ای به سر می‌بریم گفت: کشور و مردم شدیداً از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند و تحریم‌ها نیز روزبه‌روز فشار بیشتری وارد می‌کنند». وی به اعتراضات آبان‌ماه امسال اشاره کرد و خواستار تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌یاب یا کمیسیونی جهت تحقیق و تفحص درباره حوادث آبان‌ماه ۹۸ شد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین درارتباط با انتخابات دوم اسفندماه مجلس یادآور شد: اصلاحات هم هنوز معتقد است که انتخابات مؤثرترین، مستقیم‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان است اما با وجود این، شرکت در انتخابات و معرفی نامزد در انتخابات به هر قیمت، نه‌تنها مفید نیست بلکه می‌تواند آثار زیانباری به همراه داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :