• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 18 آذر 1398
کد مطلب : 89864
+
-

گنبد رنگ پریده مسجد شیخ لطف‌الله دامان وزیر میراث را گرفت

محمد باریکانی _ خبر‌نگار

معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را مکلف به پیگیری وضعیت مرمت گنبد مسجد تاریخی شیخ لطف‌الله در اصفهان کرد.
اسحاق جهانگیری در جلسه شورای‌عالی میراث‌فرهنگی از علی‌اصغر مونسان خواست با تبیین و تشریح دقیق اقدامات انجام شده، دغدغه علاقه‌مندان و صاحب‌نظران نسبت به مرمت این مسجد تاریخی را مرتفع و شخصا بر این امر نظارت مستمر داشته باشد. علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌ فرهنگی نیز در واکنش به درخواست معاون اول رئیس‌جمهوری با ارائه گزارشی از روند سبک‌سازی سقف مسجد شیخ لطف‌الله گفت که  مرمت مسجد شیخ لطف‌الله اصولی و با رعایت ملاحظات انجام شده است.
وزیر میراث‌فرهنگی همچنین از اعزام هیأتی برای بررسی ‌ و نظارت بر روند مرمت مسجد شیخ لطف‌الله به اصفهان ‌خبر داد..
این نخستین اظهارنظر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی طی 10روز اخیر و پس از انتقادهای صورت‌گرفته به مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان از سوی کارشناسان و فعالان میراث‌فرهنگی است.
10روز قبل و پس از آنکه مشخص شد رنگ یک ترک از گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله اصفهان به‌دلیل مرمت‌ انجام شده روشن‌تر از سایر ترک‌های گنبد است، مهدی حجت بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی به مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان اعتراض کرد و پس از آن فعالان میراث‌فرهنگی و رسانه‌ها با انتشار تصاویر متعدد از رنگ پریده گنبد مسجد شیخ لطف‌الله درخواست رسیدگی به این موضوع را کردند. بدسلیقگی در مرمت گنبد موجب شد که بندکشی‌های انجام‌شده گنبد مسجد ی که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده از دوردست خودنمایی کند. مهدی حجت، نخستین فردی بود که به وضعیت مرمت گنبد مسجد شیخ ‌لطف‌الله اعتراض کرد و در نشستی اعلام کرد:«گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله را تعمیر و ‌یک ترک آن را خراب کردند. رنگ این ترک با بقیه ترک‌ها نمی‌خورد و اندازه آن هم غلط است. وقتی لچکی را بالا برده‌اند نتوانسته‌اند آن را جفت کنند و گنبد خراب شده است.» 
مسئولان میراث فرهنگی استان اصفهان اما تغییر رنگ کاشی‌های ترک گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله را اینگونه توجیه کردند که رنگ اصلی گنبد ‌همان رنگ ترک مرمت‌شده است و ایراد از سایر ترک‌هاست.
کارشناسان میراث‌فرهنگی اما عقیده دیگری دارند.آن‌ها  پیش‌تر به همشهری گفتند که نیم‌متر فاصله بین نقاط بندکشی شده گنبد مسجد ‌ وجود دارد و بندکشی‌ها هم با هدف پرکردن همین فاصله انجام شده است.
به عقیده کارشناسان ممکن است به دلیل مرمت غیراصولی کارشناسان یونسکو این اثر جهانی را  در فهرست آثار در خطر یونسکو قرار ‌دهند.
فعالان میراث‌فرهنگی استان اصفهان اما رئیس اداره میراث‌فرهنگی استان اصفهان و معاون میراث‌فرهنگی او و پایگاه میراث جهانی نقش جهان را مقصر اصلی تغییر چهره گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اعلام کردند.
فریدون‌اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در واکنش به انتقادها به همشهری گفت: مرمت گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله از بهترین پروژه‌های مرمتی کشور است و هیأت‌های بین‌المللی نیز مرمت گنبد را تحسین کردند. الهیاری ‌به هیچ‌وجه قبول ندارد که گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله اصفهان دورنگ شده است، بلکه اصرار دارد که بخش مرمت‌شده رنگ اصلی گنبد است و ایراد از بخش‌های دیگر است که رنگشان تیره شده است. حالا معاون اول رئیس‌جمهوری از وزیر میراث‌فرهنگی خواسته است که موضوع مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله را به‌صورت مستمر پیگیری و افکارعمومی را در موضوع مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اقناع کند. به‌نظر می‌رسد با این درخواست، کار هیأت اعزامی از سوی وزیر میراث‌فرهنگی به اصفهان و در جدال با کارشناسان و فعالان میراث‌فرهنگی اندکی دشوار باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید