• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 18 آذر 1398
کد مطلب : 89855
+
-

743.934میلیارد تومان برای فرهنگ

فرهنگ
743.934میلیارد تومان برای فرهنگ


دولت روز گذشته بودجه پیشنهادی دستگاه‌های مختلف فرهنگی را تا 2سال آینده اعلام کرد. براساس لایحه پیشنهادی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رقم 743.934میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

بودجه‌ای که به تئاتری‌ها پرداخت نشد
 در 2بخش سینما و تئاتر، افزایش رقم خاصی در بودجه مشاهده نمی‌شود. بودجه سال۱۳۹۹ وزارت ارشاد، با افزایش حدود ۱۰هزار میلیارد ریالی همراه است، اما با نگاهی به بودجه پیشنهادی سینما و تئاتر، افزایش بودجه قابل‌توجهی دیده نمی‌شود هرچند در حوزه تئاتر با گذشت 9‌ماه از سال مرکز هنرهای نمایشی تنها توانسته 30درصد از اعتبارات سال گذشته را دریافت کند و انبوهی از بدهی‌های سال‌جاری بر دوش مرکز هنرهای نمایشی سنگینی می‌کند. براساس کتاب لایحه بودجه، برآورد هزینه‌ای سال ۱۳۹۹ برای آنچه به‌عنوان«برنامه حمایت و گسترش هنرهای نمایشی» اعلام شده، ۸۴میلیارد و ۱۱میلیون تومان تعیین شده و این در حالی است که مرکز هنرهای نمایشی از ابتدای سال نتوانسته بیشتر از 30درصد بودجه را دریافت کند. از ابتدای سال نیز بیش از 4میلیارد تومان بدهی بابت حمایت از گروه‌های نمایشی و جشنواره‌ها روی دوش مرکز مانده است. در این میان برای کمک به بنیاد فرهنگی و هنری رودکی هم مثل قبل ردیف جداگانه‌ای در ذیل برنامه‌های تئاتر گنجانده شده که ۹میلیارد تومان از بودجه تئاتر به آن تعلق می‌گیرد درحالی‌که سال قبل این رقم ۷میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان بود. همچنین از برنامه‌های مشخص شده، حمایت جدا از خانه تئاتر به همراه راه‌اندازی موزه حذف شده است. 

210میلیارد تومان برای سینما
اما برای سازمان امور سینمایی، ۲۱۰میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده در نظر گرفته شده که این رقم در لایحه سال قبل ۲۰۵میلیارد تومان بود. در بخش برآورد هزینه‌ای سال ۹۹، ۱۳۳میلیارد تومان آمده و در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای رقم ۱۵میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شده است. در میان برنامه‌هایی که برای سینما تعریف شده نیز 17میلیارد تومان به برگزاری جشنواره فیلم فجر اختصاص دارد. البته در کتاب لایحه برای صیانت از آثار سینمایی و صنعت انیمیشن نیز به‌ترتیب بودجه 700میلیون تومان و 12میلیارد تومان تعریف شده است.

بودجه‌ای برای کتاب و نشر و...
از میزان بودجه پیشنهادی، رقم ۴۲۹۶۰۶ میلیون ریال برای توسعه کتاب و کتابخوانی(سرانه مطالعه) پیشنهاد شده و رقم ۵۳۸۱۰میلیون ریال برای توسعه کتابخوانی با اولویت مناطق کمتر برخوردار پیشنهاد شده است. برای حمایت از حضور بین‌المللی نویسندگان و ناشران ۲۵۰۰۰میلیون ریال برآورد و برای حمایت از مؤسسات، جامع و کانون‌های ادبی نیز ۴۰۰۰۰میلیون ریال از سوی دولت درنظر گرفته شده است. در این لایحه مبلغ ۹۰۰۰۰ میلیون ریال برای حمایت از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و رقم ۵۹۷۹۶ میلیون ریال برای حمایت از برنامه هفته کتاب و نیز مسابقات کتابخوانی و نشست‌ها و برنامه‌های مرتبط و فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با آن پیش‌بینی شده است. در بخش‌های دیگر نیز بودجه‌هایی برای حمایت از ترجمه آثار برگزیده در بازارهای جهانی، ‌انجمن‌های ادبی، حمایت از تبلیغات کتاب آورده شده که در حوزه چاپ نیز رقم ۱۰۳۷۰۴میلیون ریال برای ارتقای محصولات چاپی بودجه درنظر گرفته شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید