• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 17 آذر 1398
کد مطلب : 89749
+
-

روز دانشجو؛ مصاف جدید رقبای انتخاباتی دیروز

روز گذشته 16آذر، روز دانشجو، روزی برای چهره‌های اصولگرا بود تا با دست‌گرفتن تریبون‌های دانشگاه جای خالی دولتی‌ها و رئیس‌جمهور را پر کنند؛ حسن روحانی برخلاف 6سال گذشته، از حضور در دانشگاه‌های کشور امتناع کرد. اما تریبون 2دانشگاه پایتخت در اختیار 2رقیب انتخاباتی روحانی بود: محمدباقر قالیباف و سیدابراهیم رئیسی. حضور آنها در دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران به محفلی برای انتقادات تند و تیز از دولت حسن روحانی تبدیل شد.

شهردار اسبق تهران خطاب به دانشجویان علامه طباطبایی با کنایه بر نماد انتخاباتی حسن روحانی گفت: «به‌جای کلید قلابی باید به‌دنبال کلید واقعی بود، کلید واقعی حل مشکلات کشور دست شماست که همان روحیه کار و تلاش است، نه کلید قلابی آقای روحانی.» به گزارش فارس، محمدباقر قالیباف در بخشی از سخنانش به حوادث اخیر پس از گران‌شدن قیمت بنزین اشاره کرد و گفت: نگاه کنید به همین ماجرای بنزین. وقتی با مردم و بین مردم نیستید، ناگزیر از پشت شیشه ماشین نظرسنجی می‌کنید و تصمیم غیرکارشناسی می‌گیرید. بعد هم اجرای غلط انجام می‌دهید و تازه بعدش هم که با عواقب تصمیم غلط خودتان روبه‌رو می‌شوید فشار می‌آورید برای مذاکره، آن هم پس از خلف وعده و زیر میز زدن آنها. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آقای روحانی خود را متوقف کرده است، گفت: این همه ظرفیت و توان داخلی را رها کرده و چشم امیدش به مذاکره است. این یعنی تمنای از بیگانه، این یعنی توزیع فقر که منجر به فساد و تبعیض می‌شود. این یعنی حکومت ۴درصدی‌ها بر مردم و تعطیل کردن کارخانه‌ها. 

وجود چند خزانه
عضو مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به وجود چند خزانه در کشور عنوان کرد: «چرا در کشور یک خزانه وجود ندارد؟ چرا اخذ برخی مجوزها در اختیار یک گروه خاص است؟ در همین جریان بنزین اگر مردم می‌دانستند که مسئولان با آنها صادق هستند، مطمئن باشید که چنین مشکلاتی پیش نمی‌آمد. مردم در جربان قرار نگرفتند. رئیس‌جمهور می‌گوید من از مردم دیرتر متوجه شدم. بدترین شیوه اجرا را انتخاب کردند. چند روز قبلش هم صراحتا گفتند بنزین گران نمی‌شود. شهردار اسبق تهران با اشاره به ناکارآمدی در نظام اداری و اجرایی کشور، اضافه کرد: اگر نتوانید یک تصمیم را خوب اجرا کنید، فرقی نمی‌کند که در روز یک تصمیم‌ بگیرید یا در سال یک تصمیم.

رئیسی: برخورد با فساد وظیفه ماست
در آن سوی شهر، در دانشگاه تهران، سیدابراهیم رئیسی دیگر رقیب انتخاباتی حسن روحانی میهمان دانشجویان بود؛ سخنان رئیسی اما کمتر رنگ‌وبوی سیاسی داشت. رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اینکه «مسئله شفافیت امر بسیار مهمی است» گفت: از مردم بودن و محرمانگی امر مهمی است، در مورد یکسری مسائل امنیتی این موضوع متفاوت است و مورد اختلاف نیست اما نسبت به مسائلی که مردم باید مطلع باشند این موارد می‌تواند زمینه اجرای عدالت را فراهم نماید. رئیسی در بخشی از سخنان خود گفت: فساد را نباید در هیچ کجای جامعه اسلامی قبول کرد، فساد با شاخصه عدالت‌گستری نظام سازگار نیست. فساد ظلم به مردم و نظام است و امر مردودی است، جمهوری اسلامی ایران نظامی مبتنی بر احکام دینی و عمل به وظایف است اما امکان خطا و اشتباه ممکن است؛ اشتباه یک امر است فساد امر دیگری است. به گزارش ایسنا، وی تأکید کرد: فساد و دست‌اندازی به حقوق بیت‌المال، دزدی، ارتشا، پورسانت و رانت‌خواری تخلف نیست و نمی‌توان از آن گذشت. امروز باید همه دستگاه‌ها در کشور با فساد مبارزه کنند. بعضی می‌گویند دستگاه قضایی فقط بگیرو ببند می‌کند بله وظیفه ما برخورد با مفسدین است و برخورد هم خواهیم کرد. این بخش از سخنان رئیس قوه قضاییه با تشویق حضار و دانشجویان همراه شد.
در بخشی از مراسم رئیس قوه قضاییه شنونده سخنان دانشجویان بود؛ سخنانی که عموما طعم انتقاد از دولت داشت. محمدحسین معصوم‌زاده دبیر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه تهران در این نشست خطاب به حجت‌الاسلام رئیسی گفت: «آقای رئیسی، شورای‌عالی هماهنگی سران قوا که با حکم رهبر انقلاب شکل گرفت، به‌دلیل شبهه در ماهیت این اعضا و آرا و مصوبات در اذهان عمومی به یک نهاد تبدیل شده و از شما به‌عنوان یکی از اعضای این شورا تقاضا می‌شود در این‌باره توضیحاتی شفاف دهید.»

این خبر را به اشتراک بگذارید