• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 16 آذر 1398
کد مطلب : 89657
+
-

نظرسنجی از مردم برای کیفیت ساخت زیرگذر گیشا

معاون اجتماعی و فرهنگی بر لزوم گفت‌و‌گو در اجرای طرح‌های عمرانی خبر داد

نظرسنجی از مردم برای کیفیت ساخت زیرگذر گیشا

مجید جباری _ خبر‌نگار

 6ماهی می‌شود که پل گیشا راه را بر عبور خودروها بسته تا تغییر کاربری دهد و به دومین پل سبز تهران تبدیل شود. اجرای این پروژه عمرانی پیاده محور به جای پل 45ساله‌ای که زیر بار خودروها کمر خم کرده و ترافیکش ساکنان محل را عاصی کرده بود، شاید چند وقتی مشکلاتی را برای مردم محل ایجاد کرده باشد، اما بروز برخی مشکلات در اجرای طرح‌های عمرانی در همه جای دنیا طبیعی و البته گذراست. این طرح تا چند‌ماه دیگر قرار است با نظر مستقیم شهروندان درباره کیفیت اجرای آن، به یکی از زیباترین پاتوق‌های پیاه محور تبدیل شود. موضوعی که معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران هم در بازدید اخیر خود از این طرح به آن اشاره کرد.

به گزارش همشهری، محمدرضا جوادی‌یگانه که روز پنجشنبه به‌همراه صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از 2 پروژه عمرانی زیرگذر گیشا و زیرگذر استادمعین بازدید می‌کرد در این‌باره گفت:«پروژه‌های عمرانی روی کیفیت زندگی مردم به‌شدت تأثیرگذار هستند. به همین دلیل برای اجرای پروژه‌ها در شهر تهران ارزیابی‌هایی انجام خواهد شد؛ هر چند که براساس مصوبه شورای شهر باید در اجرای همه پروژه‌ها پیوست‌های اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی لحاظ شود، اما باید تأثیر ارزیابی‌های اجتماعی در پروژه‌ها قوی‌تر باشد.»
او درخصوص نارضایتی مردم از وضعیت فعلی زیرگذر گیشا گفت: «قرار است توضیح مفصلی در مورد گیشا به اهالی منطقه داده شود و حتی نظرسنجی تلفنی از مردم انجام خواهد شد. اجتماعی کردن شهرداری تهران بسیار مهم است، به همین دلیل من به‌عنوان معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران از این پروژه‌های عمرانی بازدید کردم تا ببینیم اجرای این پروژه‌ها چقدر روی زندگی افراد تأثیر می‌گذارد که بر همین اساس همزمان با احصای شماره‌های اهالی گیشا، نظرسنجی در این خصوص انجام خواهیم داد.
جوادی‌یگانه درباره اینکه آیا ممکن است در ارزیابی‌های فرهنگی اشکال یک پروژه تغییر کند یا نه، بیان کرد: «اگر در ارزیابی‌های اجتماعی مشکلات احصا شود حتما پروژه اصلاح می‌شود و نمی‌شود به‌خاطر ساخت یک پل، 5 یا 7سال زندگی مردم را مختل کنیم تا 5 الی ۱۰ درصد به سرعت حرکت خودروها اضافه شود. رویکرد جدیدی در شهرداری تهران ایجاد شده که بر این اساس خودرو محوری دیگر ملاک عمل نیست. ما باید در پروژه‌های‌مان با مردم گفت‌وگو کنیم و نمی‌شود با ابلاغ و دستور، کاری را پیش برد. از این‌رو اگر در ارزیابی اجتماعی پروژه‌ها ببینیم که مشکلاتی ایجاد شده حتما نسبت به اصلاح و رفع آن اقدام می‌کنیم. چه بسا که در اجرای طرح کاهش آلودگی هوا نیز قبل از اجرا مشکلاتی را احصا کرده و آن را حل کردیم.

افتتاح زیرگذر گیشا تا پایان سال
 صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران هم در جریان بازدید از این 2 طرح عمرانی از افتتاح زیرگذر گیشا تا پایان سال و بهره‌برداری از زیرگذر استاد معین در دهه فجر خبر داد.
او ادامه داد: «در بررسی پروژه گیشا مشخص شد که اگر بخواهیم پروژه زیرگذر گیشا را براساس همان طراحی‌های اولیه‌ای که در دوره مدیریت قبلی انجام شده، بسازیم قطعا با مشکلات ترافیکی عدیده‌ای مواجه خواهیم شد و کیفیت زندگی در گیشا قطعا کاهش خواهد یافت. بنابراین اگر می‌خواستیم پروژه زیرگذر گیشا را به همان شیوه قدیمی تکمیل کنیم باید خندقی به عمق ۲۰متر ایجاد می‌کردیم تا به‌عنوان دهانه خروجی و ورودی تونل از آن استفاده شود؛ این در حالی بود که 2 لاین از بزرگراه چمران و همچنین 2 لاین از زیرگذر به خیابان گیشا وارد می‌شد؛ درحالی‌که در خیابان گیشا تنها 2لاین حرکت وجود دارد و اگر این پروژه را تغییر نمی‌دادیم شاهد ترافیک شدید در ورودی به گیشا بودیم؛ به‌گونه‌ای که ترافیک آن حتی تا پس از تونل نیز پس می‌زد و کیفیت زندگی در منطقه گیشا را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کرد.»
صبوری دیلمی درباره گلایه اهالی گیشا از حذف دسترسی زیرگذر به این محله گفت: «گیشا یک محله بن‌بست بود که انتهای آن به تپه‌های شمال تهران متصل می‌شد و یک منطقه مسکونی ارزشمند بود، اما کم‌کم با ساخت بزرگراه حکیم و شیخ‌فضل‌الله به گیشا ورودی‌هایی داده شد و کلا سبک منطقه عوض شد و می‌بینیم که متأسفانه در زمان‌هایی که ترافیک در بزرگراه‌های اطراف گیشا تشدید می‌شود، این منطقه به محل عبور ترافیک تبدیل شده و کلا کیفیت زندگی در این محله به‌دلیل ورودی و خروجی‌های مختلف تغییر کرده است و ما سعی داریم وضعیت گیشا را به شرایط قبلی بازگردانیم و طراحی پروژه‌ها به‌گونه‌ای باشد که کیفیت زندگی در گیشا را افزایش دهد و تلاش می‌کنیم حداقل از پایین ورودی به گیشا کمتر باشد و به همین دلیل پل سبز زندگی و پلازای گیشا را طراحی کردیم تا کیفیت زندگی به گیشا بازگردد.
در ادامه، معاونان شهرداری تهران از زیرگذراستاد معین بازدید کردند که معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این بازدید در تشریح طرح زیرگذر استاد معین گفت: «پروژه زیرگذر استادمعین از نظر مهندسی برای ما بسیار ارزشمند است؛ چرا که در حالی زیرگذر استادمعین را ساختیم که از زیر خیابان آزادی به فاصله 4 متر و با فاصله نیم متر از روی متروی آزادی رد شدیم واز نظر فنی و مهندسی این پروژه بسیار پیچیده بود؛ چرا که از روی مترو در حال حرکت و از زیر خیابان شلوغ آزادی پروژه را عبور دادیم.» 

   افتتاح در دهه فجر

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران:
ساخت زیرگذر گیشا از سال۹۴ آغاز شد، اما از سال۹۴ تا ۹۶ تنها ۱۶.۷درصد پیشرفت فیزیکی داشت. زمانی که این پروژه را به ما تحویل دادند، پروژه استادمعین تعطیل شده بود و ما به‌صورت شبانه‌روزی آن را انجام دادیم؛ به‌گونه‌ای که هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی این پروژه ۸۵درصد است و همانطور که قول داده بودیم این پروژه با هزینه 50میلیارد تومانی در دهه فجر افتتاح می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید