• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 16 آذر 1398
کد مطلب : 89607
+
-

دوگانه ترامپ و پنتاگون؛ این بار بر سر ایران

رئیس‌جمهور آمریکا در توییتر خود شایعات مربوط به اعزام 14هزار سرباز آمریکایی به خلیج‌فارس را تکذیب کرد

خاورمیانه
دوگانه ترامپ و پنتاگون؛ این بار بر سر ایران


استراتژی دولت ترامپ برای ایران چیست؟ به‌نظر می‌رسد با گذشت نزدیک به 3سال از آغاز کار دولت ترامپ، هنوز پاسخ روشنی در واشنگتن برای این پرسش پیدا نمی‎‌شود. اگرچه رویکرد عمومی این دولت در قبال ایران را می‌توان تحت عنوان «فشار حداکثری» نامگذاری کرد اما کاخ سفید برنامه روشنی برای تبعات این فشار حداکثری در منطقه، شکست احتمالی آن یا حتی سناریوی جایگزین در اختیار ندارد. شاید بهترین دلیل برای این مدعا، استراتژی‌های ضد‌و نقیضی است که گاه و بیگاه از واشنگتن در مورد ایران شنیده می‌شود. آخرین مورد از این مواضع ضد‌ونقیض، طرح اعزام تعداد قابل‌توجهی از سربازان ارتش آمریکا به منطقه (مشخصا عربستان سعودی) برای مقابله با ایران و واکنش‌های احتمالی این کشور به تشدید تحریم‌ها بود؛ خبری که ابتدا توسط روزنامه وال‌استریت‌ژورنال منتشر شد، در ادامه به‌طور تلویحی از سوی مقامات پنتاگون مورد تأیید قرار گرفت اما نهایتا در صفحه توییتر دونالد ترامپ تکذیب شد! دوگانه ترامپ و پنتاگون البته محدود به این پرونده نبوده و در بسیاری موارد دیگر، ازجمله برخورد با عملیات چشمه‌های صلح ترکیه یا خروج نیروهای نظامی از سوریه نیز وجود داشته است.

14هزار سرباز در راه خلیج‌فارس؟
بعد از آنکه خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از منابع ناشناس مدعی شد حملات آرامکو توسط ایران طراحی و اجرا شده، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گام دوم از اعزام 14هزار سرباز آمریکایی به خلیج‌فارس برای جلوگیری از حملات احتمالی ایران خبر داد! جان رود، سومین مقام ارشد پنتاگون در واکنش به این گزارش گفت: با توجه به اطلاعات موجود و همچنین نگرانی ما از حجم تهدیدها، ممکن است به اعزام نیروی بیشتر به منطقه نیاز داشته باشیم.
تمام اینها در حالی است که آمریکا طی ماه‌های گذشته (بعد از حملات آرامکو) نزدیک به 3هزار سرباز اضافی، همراه با برخی تجهیزات پدافندی جدید به عربستان سعودی اعزام کرده است. این تصمیم بعد از انتقادات گسترده به عملکرد سامانه‌های پدافندی آمریکا در برابر پهپادها و موشک‌های جنبش انصارالله یمن اتخاذ شد.
اما درحالی‌که این خبر و سایر گزارش‌های مربوط به آن فضایی جنجالی را در رسانه‌های آمریکایی و منطقه‌ای به راه انداخته بود، دونالد ترامپ صبح روز گذشته در توییتر خود نوشت: خبر مبنی بر اینکه می‌خواهیم 12هزار سرباز را به پادشاهی سعودی اعزام کنیم، داستانی خیالی یا به‌عبارت دیگر ازجمله اخبار جعلی است. این اصطلاح معمولا از سوی ترامپ برای توصیف رسانه‌هایی به‌کار می‌رود که با انتشار اخبار جعلی در حوزه داخلی یا خارجی آمریکا، به‌دنبال تضعیف موقعیت دولت او  و ایجاد آشوبی جدید هستند. نکته جالب اما آن است که اگرچه در گزارش وال‌استریت‌ژورنال به اعزام «14هزار» سرباز اشاره شده اما ترامپ خبر اعزام «12هزار» سرباز را تکذیب کرده است؛ مشخص نیست آیا این دوگانگی پیام مشخصی را به همراه دارد یا همچون بسیاری از موارد دیگر، صرفا یک اشتباه توییتری ساده از سوی دونالد ترامپ بوده است.


حملات بی‌سابقه به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق

طی نزدیک به 2‌ماه گذشته و همزمان با شروع ناآرامی‌های داخلی عراق، چندین پایگاه نظامی عراق مورد هدف حملات ناشناس راکتی و بعضا موشکی قرار گرفته‌اند؛ امری که اگرچه اهمیت خاصی دارد اما به‌دلیل تعدد وقوع حادثه و همچنین با سابقه بودن آن، به‌طور جدی توجه رسانه‌ها را به‌خود جلب نمی‌کرد. این روند اما از روز پنجشنبه با شلیک 5 راکت به داخل پایگاه عین‌الاسد وارد مرحله جدیدی شد؛ چراکه جایگاه این پایگاه نظامی با سایر نقاط استقرار نیروهای آمریکایی در عراق بسیار متفاوت است. برای درک این تفاوت کافی است بدانیم ترامپ و معاون اول او، مایک پنس در آخرین سفرهای خود به عراق به حضور در این پایگاه بسنده کرده و حتی در بغداد حضور نیافته‌اند. مقامات یا نیروهای نظامی آمریکا تاکنون به این حمله واکنشی نشان نداده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید