• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 آذر 1398
کد مطلب : 89285
+
-

هوای تهران همچنان بهتر از سال96 است

آلودگی هوای تهران پس از ثبت شاخص سالم امروز صبح نیز ناسالم برای گروه‌های حساس خواهد بود. شرایط جوی آرام همراه با انباشت آلاینده‌ها، امروز صبح ادامه داشته و همزمان با آغاز تردد خودروها بر غلظت ذرات معلق افزوده شده و احتمال می‌رود کیفیت هوا در بیشتر مناطق در شرایط ناسالم به‌ویژه برای گروه‌های حساس قرار بگیرد. طی روز نیز با افزایش ناپایداری جوی و رشد ابر و گاهی بارش پراکنده در ساعات بعدازظهر، احتمال می‌رود از غلظت آلاینده‌ها کاسته شود، بااین‌حال در شبانگاه دو‌شنبه با احتمال بارش باران، تجمع ذرات معلق ناشی از افزایش حجم ترافیک و عدم‌ وزش باد مؤثر، انتظار می‌رود که کیفیت هوا در بیشتر مناطق کاهش پیدا کند؛ اگرچه نسبت به شب گذشته از شدت کمتری برخوردار خواهد بود.
مقایسه کیفیت هوای تهران در پاییز سال‌های 96 و 98 تا 10آذر (دیروز) نشان می‌دهد شرایط آلودگی 2سال پیش، بیش از امسال بوده؛ اما به هر ترتیب پاییز96، 3روز نیز هوای پاک داشت ولی در مقایسه با روزهای سالم و پاک، وضعیت امسال نسبت به سال96 بهتر شده است. 

محسن روشنی، مدیر واحد پایش آلودگی هوای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره گفت: سال97 از هر نظر سالی استثنا در دوره 10سال اخیر به‌حساب می‌آمده و کیفیت هوا علاوه بر اثر گرفتن از اقدامات شهرداری تهران در بحث اجرای طرح سراسری LEZ از نظر ناپایداری‌های جوی نیز دوره‌ای نادر محسوب می‌شد که طی کل آن سال، هیچ روز ناسالمی برای همه ثبت نشد. 
روشنی درخصوص شرایط کیفیت هوای شهر تهران در روزهای اخیر اظهار کرد: درحالی‌که حد استاندارد روزانه برای آلاینده PM2.5 برابر 35میکروگرم بر مترمکعب است، طی روز جمعه مورخ هشتم آذرماه، میانگین غلظت این آلاینده در کل شهر در حدود 67میکروگرم بر مترمکعب (1.9برابر حد مجاز) بوده و این عدد برای برخی ایستگاه‌ها تا بیش از 91 نیز رسیده است. به‌گفته مدیر واحد پایش آلودگی هوای این شرکت، در دوره آلوده آبان‌ماه سال‌جاری به‌علت تداوم شرایط سکون نسبی جو هوا10روز به‌صورت متناوب در شرایط نامطلوب قرار داشت. این شرایط طی آذرماه نیز به‌مدت 8 روز از روز دوم تا نهم این‌ماه برقرار بوده است. این در حالی است که درآبان سال1396، 16روز متوالی در شرایط فراتر از حد مجاز قرار داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :