• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 11 آذر 1398
کد مطلب : 89266
+
-

یارانه در اقتصاد‌های آزاد چگونه تقسیم می‌شود؟

برنامه جهانی برای رفاه

نیلوفر جلالی_روزنامه‌نگار

دولت فدرال آمریکا برنامه‌های مختلفی را برای ایجاد امنیت اقتصادی دنبال می‌کند که در جمع آنها با عنوان «برنامه رفاه» شناخته می‌شوند. در این برنامه هدف، کمک به آمریکایی‌های کم درآمد و حمایت از خانواده‌ها در برابر فقر است. این برنامه در واقع یارانه‌های دولتی است که به‌عنوان هزینه جبرانی برای همه‌‌چیز از بیمه درمانی گرفته تا مواد غذایی و آموزش و پرورش به خانواده‌های نیازمند پرداخت می‌شود تا به رشد اقتصادی این خانواده‌ها بینجامد.

چه افرادی برای دریافت یارانه‌های دولتی واجد شرایط هستند؟
افرادی که واجد شرایط دریافت این مزایا می‌شوند باید ثابت کنند که میزان درآمدشان از حد تعیین شده پایین‌تر است. یکی از شرایط اکثر این برنامه‌ها شهروند آمریکا بودن است. خیلی از این برنامه‌ها تحت‌تأثیر تعداد افراد خانوار و درآمدهای مجموع آنها قرار می‌گیرد. ترامپ سال گذشته خواستار اضافه کردن شرایط شغلی افراد مختلف تحت پوشش این برنامه‌های حمایتی شد. اکنون دستگاه‌های دولتی و نهادهایی که این برنامه‌ها را اداره می‌کنند، در حال تدوین روش‌هایی برای مشمول کردن نیازمندان براساس نوع مشاغل آنها هستند.

  غذا
1- اسنپ (SNAP) یا برنامه کمک تغذیه تکمیلی

در این برنامه برای افراد واجد شرایط یک کارت اعتباری صادر می‌شود. آنها با استفاده از این کارت می‌توانند از فروشگاه‌ها و بازارهای مشخص شده مواد غذایی بخرند. این کوپن‌های غذایی به 47میلیون نفر یا 23میلیون خانوار ارائه می‌شود. آنها ماهانه 133دلار به‌طور میانگین دریافت می‌کنند.
علاوه بر اسنپ، برنامه دیگری با عنوان مهر غذا وجود دارد که برای حمایت از مادران و کودکان آنها اجرا می‌شود. تحت عنوان این برنامه به زنان حامله و کودکان تا سن 6سال غذا و آموزش ارائه می‌شود. طبق آمار سال 2017ماهانه معادل 7.7میلیون خانوار از مزایای این برنامه استفاده می‌کنند. برای کودکان در سن مدرسه، برنامه تغذیه کودکان اجرا می‌شود. در این برنامه ناهار‌های ارزان یا رایگان به 30میلیون کودک اهدا می‌شود. هر 3 برنامه تغذیه‌ای از سوی وزارت کشاورزی آمریکا هدایت می‌شوند.

  سلامت
2- بازار بیمه سلامت

از طریق برنامه «قانون درمان مقرون به صرفه» (ACA) میلیون‌ها نفر به پوشش بیمه سلامت و درمان دست یافتند. قبل از اجرای این قانون، بیشتر ایالت‌ها به افراد بزرگسالی که فرزند نداشتند، بدون توجه به وضعیت درآمدی آنها، هیچ‌گونه پوشش بیمه‌ای نمی‌دادند. این برنامه به بچه‌ها اجازه می‌دهد تا سن 26سالگی تحت پوشش خانواده باقی بمانند. 2 نوع یارانه در این بیمه به خانواده‌ها و افراد ارائه می‌شود. واکسیناسیون، تست‌های فشار خون، آزمایش‌های سرطان و خیلی مسائل دیگر با این بیمه رایگان انجام می‌شود. در قسمت دوم این یارانه، شرکت‌های بیمه‌گذار نمی‌توانند از پذیرش افرادی که از قبل بیماری‌هایی مثل دیابت یا فشار خون یا سرطان داشته‌اند، سر باززنند.

3- کمک پزشکی
برنامه کمک پزشکی، نوعی بیمه سلامت عمومی است که برای افراد با درآمد پایین درنظر گرفته شده است. این بیمه زیرنظر وزارت خدمات انسانی و سلامت آمریکا ارائه می‌شود. خدمات پزشکی به‌صورت رایگان یا کم هزینه به بزرگسالان نیازمند، کودکان، زنان باردار و افراد با معلولیت ارائه می‌شود. از هر 5آمریکایی یک نفر زیر پوشش این بیمه قرار دارد.

4- برنامه بیمه سلامت کودکان
برنامه بیمه سلامت کودکان (CHIP) برای کودکان و نوجوانان تا سن 19سال است که درآمد خانواده‌های آنها از شرط درآمدی درنظر گرفته شده برای برنامه کمک پزشکی، بیشتر است اما از شرط درنظر گرفته شده برای این برنامه درآمد کمتری دارند. بنابراین علاوه بر کودکانی که زیر پوشش بیمه کمک پزشکی قرار داشتند، 6میلیون کودک نیز تحت پوشش بیمه سلامت کودکان هستند. این بیمه هزینه مراقبت‌های بیمارستانی، داروها و آزمایش‌های پزشکی، دندان و چشم‌پزشکی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

  مسکن
5- مسکن یارانه‌ای، کوپن‌های مسکن و برنامه‌های مسکن عمومی

برنامه کمک مسکن، به خانواده‌های با درآمد پایین و افراد دارای معلولیت اجازه می‌دهد تا خانه‌های تحت تملک دولت را اجاره کنند. در برنامه کوپن مسکن، گواهی‌هایی ارائه می‌شود که با استفاده از آنها می‌توان واحدهای تأیید شده را اجاره کرد. در برنامه مسکن یارانه‌ای، بیش از 30درصد از درآمد ماهانه افراد برای اجاره خانه یا پرداخت وام دریافت نمی‌شود. در این برنامه، مسکن اجاره‌ای برای 2.2میلیون خانوار فراهم شده است و 1.2میلیون خانوار هم توانسته‌اند در خانه‌های عمومی اقامت کنند.

  یارانه مالی
6- برنامه درآمد امنیتی تکمیلی (SSI)

در برنامه درآمد امنیتی تکمیلی پول نقد به سالمندان کم‌درآمد یا افراد دارای معلولیت و ناتوانی ارائه می‌شود. این برنامه به افراد ناتوان و سالمند کمک می‌کند تا غذا، لباس و سرپناه بخرند. به‌طور متوسط حدود 8.4میلیون نفر ماهانه 536دلار دریافت می‌کنند. البته 7.3میلیون نفر از آنها نابینا یا معلول هستند.

  کمک موقتی برای خانواده‌های نیازمند(TANF)
7- رفاه

در این برنامه که از سوی وزارت خدمات انسانی و سلامت آمریکا اجرا می‌شود، برای مدتی محدود خانواده‌های کم درآمد می‌توانند تا زمانی که به خودکفایی برسند، از دولت پول نقد دریافت کنند. در این برنامه، خدمات غیرنقدی مثل مراقبت از کودک یا کارآموزی نیز ارائه می‌شود.
در سال 2017 معادل 2.5میلیون نفر از این برنامه درآمد داشتند. البته 1.9میلیون نفر آنها کودک بودند. به‌طور میانگین یک خانواده سه نفره که واجد شرایط است، ماهانه 447دلار می‌تواند دریافت کند. با وجود دریافت این کمک، آنها همچنان زیر خط فقر هستند. افرادی که تحت پوشش این برنامه باشند باید در مدت 2سال کار پیدا کنند و اگر شغلی برای آنها پیدا نشد فقط تا 5سال می‌توانند این یارانه را بگیرند.

  برنامه‌های دیگر فدرال برای خانواده‌های کم‌درآمد
8- اعتبار مالیات بر درآمد (EITC)

برنامه اعتبار مالیات بر درآمد یک مالیات اعتباری برای خانواده‌های دارای حداقل یک فرزند است. آنها باید سالانه 51هزار دلار درآمد داشته باشند تا شامل این طرح بشوند. در سال 2012 بیش از 27میلیون نفر اعتباراتی که در مجموع 63میلیارد دلار می‌شد، دریافت کردند؛ این یعنی 2300دلار برای هر پرداخت‌کننده مالیات. این برنامه باعث شد 6.5میلیون نفر که نیمی از آنها کودکان بودند، از فقر رهایی یابند.

9- شروع کار
برنامه شروع کار برنامه‌ای رایگان است که برای کودکان، آموزش، تغذیه و خدمات مراقبتی ارائه می‌کند. این برنامه فقط به کودکان در خانوارهای نیازمند از لحظه تولد تا پنج‌سالگی داده می‌شود. در سال 2016 این برنامه به یک میلیون کودک خدمت‌رسانی کرد.

10-  برنامه اعطای قرضه فدرال
وزارت آموزش آمریکا، برنامه اعطای قرضه فدرال را به‌منظور گسترش آموزش بعد از دوره متوسطه (کالج) برای دانش‌آموزان کم‌درآمد اجرا می‌کند. در این برنامه کمک هزینه‌های آموزشی بلاعوض به نیازمندان ارائه می‌شود. در سال 2017حدود 4800بورسیه آموزشی برای دوره‌های کالج با مبالغی بین 592دلار تا 5900دلار اعطا شد. به‌طور میانگین هر نفر 4050دلار هزینه کمک تحصیلی گرفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید