اساس توسعه، رقابت است نه محدودیت
ایمان مهدیزاده ـ پژوهشگر توسعه پایدار
اساس رقابت در جوامع توسعهیافته بر پایه مزیت و امتیازهاست. تولیدکنندگان و صاحبان مشاغل بر مبنای بهبود در محصول و نوع خدماتشان میتوانند اقبال مشتریان را به سوی خود جلب کنند و از درآمد و فروش بیشتر برخوردار شوند. ما در عصر ارتباطات زندگی میکنیم و از شاخصههای این دوره از تمدن بشری، هرچه تنوع و زیرساخت ارتباط، قویتر باشد آن جامعه، گامهای مهمتری در توسعه متوازن برداشته است. در این دوران مشاغل بسیاری در سایه پیشرفت علوم ارتباطات به وجود آمده که ما به اصطلاح بسیاری از این مشاغل را کسبوکارهای اینترنتی مینامیم و یکی از زیرمجموعههای این سبک کسبوکارها، استارتاپهاست که علاوه بر احساس نیاز در جامعه بر پایه کاهش هزینه در تولید و ارائه خدمات شکل گرفته و به شهروندان خدماترسانی میکند و نقش مهمی در تولید ناخالص ملی و حرکت به سوی اقتصاد دانش محور و دوری گزیدن از فروش سرمایه (نفت) دارد و بر پایه زیرساختهای اینترنتی و فضای مجازی بنا شده است. هفته پیش که اعتراض مردم به گرانی سوخت را پشت سر گذاشتیم با قطعی اینترنت به ویژه پیامرسانهای غیرایرانی روبهرو شدیم که طی آن، کسبوکارهای وابسته به ارتباطات، دچار خسارتهایی شدند و چون هنوز برای این بخش از اقتصاد، بیمهای رایج نشده، استارتاپهای زیادی متضرر شدند. طی این روزها پیامرسانهای داخلی فرصت یافتند خود را به جامعه کسب و کار معرفی کنند و از اقبال عمومی بهرهمند شوند. وصل مجدد اینترنت موجب شد اغلب کاربران به فضاهای خود در اینستاگرام، واتساپ و تلگرام بپیوندند تا بتوانند مشتریهای سابق خود را در گروهها و کانالها بازیابی کنند. در واقع پیامرسانهای داخلی نه بر اساس رقابت، بلکه بر مبنای ایجاد محدودیت توانستند خود را به بازارهای کسب و کار معرفی کنند. با توجه به رواج روزافزون مشاغل حوزه ارتباطات، تولیدکنندگان و برنامهنویسان پیامرسانهای داخلی باید مزیتسنجی کرده و بستری را فراهم کنند که جامعه کسب و کار، نیازهای خود را در همین بستر داخلی رفع کند تا گام مهمی به سوی توسعه متوازن و پایدار برداشته شود.