• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 11 آذر 1398
کد مطلب : 89237
+
-

گزارش کمیته ویژه بررسی حذف نام شهدا از معابر

سخنگوی شورای شهر و رئیس کمیته ویژه بررسی حذف نام شهدا از معابر شهر تهران نتایج تحقیقات «کمیته ویژه بررسی موضوع تابلوهای مزین به‌نام شهدا» را قرائت کرد.
کلیات این گزارش به‌گفته سخنگوی شورای شهر متکی بر 3عامل اصلی در عدم‌رویت نام شهدا بوده است. «تخریب»، «فرسودگی تابلوها» و «حذف واژه به‌دلیل عدم‌درج از سوی پیمانکار».
علی اعطا در تشریح اقدامات کمیته ویژه بررسی حذف نام شهدا گفت: «همزمان با انتشار اخباری مبنی بر فقدان واژه مقدس شهید در برخی از معابری که با نام شریف شهدا نامگذاری شده‌اند، موجی از حساسیت‌ها پدید آمد. عموم شهروندان و به‌ویژه خانواده‌های گرانقدر شهدا، شخصیت‌های سیاسی و مذهبی و مدیران اجرایی نسبت به عملکرد مدیریت شهری دچار ابهام شدند و خواستار بررسی و پیگیری جدی موضوع، بررسی صحت و سقم اخبار منتشرشده و برخورد با مسببین احتمالی آن شدند. با توجه به اهمیت موضوع و همچنین میزان و عمق حساسیت‌ها «کمیته ویژه بررسی موضوع تابلوهای مزین به نام شهدا» در شورای شهر تهران تشکیل و مسئولیت کمیته به اینجانب محول شد. این کمیته ماموریت یافت ضمن بررسی ابعاد مختلف موضوع فقدان واژه مقدس شهید در برخی از معابر و بررسی صحت و سقم اخبار منتشره، ظرف مدت یک‌ماه گزارش بررسی‌ها را جهت آگاهی مردم ارائه کند. مشروح سخنان علی اعطا در جدول زیر آمده است که «تعداد کل» بیانگر کل معابر منطقه که به نام شهدا مزین شده است، آمده و 3عامل دیگر به ترتیب ذکر شده است.


تمام تابلوهای مزین به نام شهدا شناسایی و اصلاح شدند

جمع‌بندی: 
  در جمع کل براساس گزارش‌های واصله، ۱۵۵۴۲معبر نامگذاری شده با نام شهدا در سطح شهر تهران وجود دارد. منطقه ۴ با ۱۶۷۳معبر، منطقه ۱۵ با ۱۵۶۳ معبر و منطقه ۱۴ با ۱۳۷۸معبر بیشترین و منطقه ۲۲ به‌عنوان یک منطقه تازه‌تاسیس با ۷۳معبر، کمترین معابر مزین به نام شهدا را در سطح مناطق ۲۲گانه شهر تهران دارند.
  بررسی‌ها حاکی از آن است که منطقه ۱۵ با اختلاف زیاد نسبت به سایر مناطق، بیشترین تعداد معابر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید را دارد. در این منطقه، ۲۳۷معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش شده است. پس از آن، منطقه ۱۶، ۱۴ و ۱ به‌ترتیب با گزارش ۱۴۰، ۱۳۳ و ۱۲۴معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید، در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار دارند. در 2 منطقه ۲ و ۲۲، معبر با حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید گزارش نشده است.
  بررسی و تحلیل علل و عوامل فقدان واژه شهید در برخی از معابر شهر تهران به لحاظ آماری، دلیل قابل‌اتکایی دال بر اقدامی سازماندهی شده، توأم با سوءنیت و یا حتی تعمد در تخریب، امحاء و عدم‌درج واژه شهید را به‌دست نمی‌دهد.
   0.2درصد (به تعداد 29معبر) از مجموع معابر مزین به نام شهدا (به تعداد 15542معبر) حداقل یک تابلو فاقد واژه شهید به‌علت تخریب داشته‌اند. 5.9درصد (به تعداد 912معبر) از مجموع معابر مزین به نام شهدا (به تعداد 15542معبر) حداقل یک تابلو فاقد واژه شهید به‌علت فرسودگی داشته‌اند. 2.096درصد (به تعداد 316معبر) از مجموع معابر مزین به نام شهدا (به تعداد 15542معبر) حداقل یک تابلو فاقد واژه شهید به‌علت عدم‌درج توسط پیمانکار داشته‌اند.
  کمیته ویژه از میان 1257معبری که به دلایل سه‌گانه، حداقل دارای یک تابلوی فاقد واژه شهید بوده‌اند، 213معبر را به‌صورت تصادفی و با پراکندگی در سطح نواحی انتخاب کرده و در سامانه شهرنما وضعیت آنها را در 2 مقطع زمانی سال‌های 92 و 94کنترل کرده است. از میان 213معبر بررسی شده، 129معبر در سال 92 و یا 94، دارای حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید بوده و در 84معبر باقیمانده در سال‌های 92 و یا 94در سامانه شهرنما تابلوی بدون واژه شهید مشاهده نشد.
  در مجموع 27معبر در رسانه‌ها مطرح شده است. ضمن استعلام از بنیاد شهید و امور ایثارگران مشخص شد که 2 معبر از این 27معبر، در بانک اطلاعاتی این بنیاد به نام شهدا نبوده است. به استناد تصاویر سامانه شهرنما مربوط به سال‌های ۹۲ و ۹۴، ۲۱معبر در سال‌های پیش از آغاز به‌کار شورای پنجم، دارای حداقل یک تابلوی فاقد واژه شهید بوده و در ۴ معبر در سال‌های ۹۲ و یا ۹۴ در سامانه شهرنما تابلوی بدون واژه شهید مشاهده نشده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید