• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 11 آذر 1398
کد مطلب : 89221
+
-

دودشناسی خودرو

   توجه به رنگ و بوی دود خودرو از جمله موضوعاتی است که می‌توانید با کمک آن به برخی عیوب فنی پی برده، سریع‌تر نسبت به تعمیر خودرو اقدام و علاوه بر مقابله با آلایندگی هوا، از رشد هزینه‌های انجام تعمیرات جلوگیری کنید.
  دودهای خروجی از اگزوز معمولا به رنگ مشکی، آبی یا سفید است. خارج شدن دود سفید در لحظات اولیه روشن کردن خودرو یا دقایق ابتدایی در زمستان یکی از اتفاقات شایع است که بر اثر بالا بودن میزان بخار آب رخ‌می‌دهد. اما درصورتی که خروج دود سفید ادامه داشت می‌تواند بیانگر خرابی واشر سرسیلندر، یکپارچه نبودن بلوک سیلندر یا حل شدن واسکازین در روند احتراق باشد.
  دود سیاه نیز در لحظات اولیه روشن شدن خودرو می‌تواند ناشی از تولیدات احتراق باشد و درصورتی که با گرم‌شدن موتور رفع شود، نگرانی خاصی را ایجاد نمی‌کند. اما به‌طور کلی دودسیاه اگزوز خودرو ناشی از احتراق ناقص است و ادامه خروج دود سیاه از اگزوز خودرو به‌دلیل آن است که یا سوخت اضافی وارد سیلندرها می‌شود یا اینکه به‌دلیل نبود هوای کافی، یا کارکرد نامناسب سیستم جرقه‌زنی، سوخت به خوبی نمی‌سوزد. ایراد ساسات یا انژکتور، شمع‌ها، وایرها یا تعویض نکردن فیلتر هوا نیز می‌تواند عامل دود سیاه اگزوز باشد.
  خروج دود آبی یا خاکستری از اگزوز خودرو می‌تواند نشانه نشتی روغن در مجموعه احتراق باشد. درصورتی که سوپاپ‌های خودرو خوردگی یا رینگ پیستون‌ها مشکل داشته باشند، ممکن است روغن وارد پروسه احتراق شده و باعث آبی شدن دود خروجی از اگزوز شود. روغن کم کردن خودرو به‌معنای آن است که همراه با بنزین مقداری روغن نیز می‌سوزد و باید در نخستین فرصت رینگ‌ها و سوپاپ‌ها کنترل شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید