• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 آذر 1398
کد مطلب : 89211
+
-

کشمکش بر سر معافیت مالیاتی‌ در کوچه هنر

بخشش؛ لازم نیست مالیات بگیرید یا بخشش لازم نیست، مالیات بگیرید. این جدی‌ترین چالش بین دولتمردان بر سر معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر است که باعث نامه‌نگاری وزیر ارشاد و واکنش رئیس سازمان برنامه و بودجه شد. البته در این میان سکوت وزیر اقتصاد به‌عنوان متولی سیاست‌های مالیاتی دولت معنادار و مبهم به‌نظر می‌رسد. به گزارش همشهری، در ساعات پایانی دیروز یکشنبه، سرانجام فشارهای رسانه‌ای اثر خود را گذاشت و سازمان برنامه و بودجه از موضع قبلی‌اش مبنی بر معافیت 50درصدی فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای از مالیات، عقب‌نشینی کرد. این سازمان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ماجرا به شکل سال‌های قبل ادامه می‌یابد. این سازمان از تداوم معافیت صددرصدی فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری از مالیات، در لایحه بودجه۹۹، با دستور فوری محمدباقر نوبخت، خبر داد و اعلام کرد: یکی از بندهای پیش‌نویس بودجه که تأکید داشت تمام فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری مشمول ۵۰درصد معافیت مالیاتی است حذف شده است، لذا فعالیت‌های یادشده کماکان از معافیت صد درصدی برخوردار خواهند بود.

نامه وزیر ارشاد به 3چهره دولت
چند روز پس از جنجال بر سر معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری، رسانه‌ای و فرهنگی، دیروز سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در 3نامه جداگانه به اسحاق جهانگیری، معاون اول، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، خواستار متوقف کردن برنامه سازمان برنامه و بودجه برای مالیات‌ستانی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری شد و اعلام کرد، معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استمرار یابد. او در نامه‌اش نوشت: در شرایطی که خبر موافقت دولت در تصویب تاسیس انجمن‌های صنفی سراسری فرهنگ، هنر و رسانه می‌رفت تا موجی از شادی و دلخوشی را در بین این بخش از جامعه ایجاد کند، متأسفانه انتشار اخباری درخصوص حذف معافیت مالیاتی مربوط موجب نگرانی شد. صالحی با بیان اینکه براساس بند ل ماده 139قانون مالیات‌های مستقیم، همه فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، قرآنی، فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاف از مالیات و مشمول مالیات با نرخ صفر درصد هستند تأکیدکرد: فعالیت‌های فرهنگی و هنری اصولا درآمدزایی چندانی نداشته و انتفاعی محسوب نمی‌شود و برهمین اساس در ادوار مختلف به مجوزهای صادر شده به چشم اقتصادی نگاه نشده و همواره سعی در حمایت از آنها بوده است. وزیر ارشاد با اشاره به آنچه خطر تهاجم فرهنگی و توطئه‌های نفوذ و استحاله فرهنگی دشمنان انقلاب خوانده، از گیرندگان نامه‌اش خواسته تا دستور دهند معافیت‌های مالیاتی آنها همچون گذشته برقرار بوده و از هرگونه اقدام در جهت حذف آن جلوگیری به عمل‌آید.

معافیت نیم‌بها یا بخشش تمام بها؟
سازمان برنامه و بودجه هم در ابتدا اعلام کرد، براساس نظر محمدباقر نوبخت، رئیس این سازمان در پیش‌نویس یکی از تبصره‌های بودجه سال آینده تمام فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشمول ۵۰درصد معافیت مالیاتی خواهد بود و حتی ادعا شد این تصمیم با هدف حمایت از هنرمندان، کمک به بهبود صنایع فرهنگی و تقویت مشاعل فرهنگی و هنری صورت گرفته است. البته با افزایش فشارها این سازمان ناچار از موضع اولیه خود عقب‌نشینی کرد و گفت: با دستور فوری نوبخت، معافیت نیم‌بهای مالیاتی به بخشش صد درصدی تبدیل شد!  به گزارش همشهری، براساس قانون مالیات‌های مستقیم، فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری از سال 1380تاکنون مشمول معافیت مالیاتی بود و با افت درآمدهای نفتی حالا دولت درصدد برآمد تا با اصلاح برخی از قوانین و مقررات مالیاتی در قالب بودجه سال آینده معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ، رسانه و هنر را به نصف کاهش دهد و از 50درصد سود خالص سالانه آنها مالیات بگیرد.

چرا دژپسند همراهی نکرد
سکوت فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در میانه اختلاف نوبخت و سیدعباس صالحی هم معنادار و مبهم به‌نظر می‌رسد. زیرا سکان‌دار سازمان برنامه و بودجه سخت دنبال ایجاد یک سپر حفاظتی از بودجه سالانه از طریق مالیات‌زدایی از فعالیت‌های مشمول بخشش مالیاتی بود و به همین دلیل مصمم بود تا برخی از قوانین و مقررات مالیاتی در قالب بودجه سال آینده را اصلاح کند. براساس پیش‌نویس اولیه قرار بود بخشی از بخشش سالانه مالیاتی برخی فعالیت‌های فرهنگی ازجمله دخل و خرج ناشران کتاب‌های کمک درسی، حراج‌های غیرشفاف و آثار تجسمی دارای گردش مالی بالا لغو شود. معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد در واکنش به این تصمیم سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: بهتر است نوبخت به جای اظهارنظر درخصوص معافیت مالیاتی عرصه فرهنگ درباره کاهش 10درصدی بودجه، بخش فرهنگ در سال آینده شفاف‌سازی کند. براساس قانون فعلی مالیات‌های مستقیم، تولیت‌ها و استان‌ها، کمک به هلال احمر، خمس و زکات، در کنار فعالیت‌های فرهنگی و هنری، همچنین صندوق‌های بازنشستگی، حوزه‌های علمیه، نهادهای انقلاب اسلامی، موقوفات عام، مؤسسات خیریه و کمک به احزاب از معافیت مالیاتی برخوردار هستند و براساس پیش‌نویس جدید تنها معافیت مالیاتی استان‌ها و تولیت‌ها، هلال احمر، خمس و زکات و فعالیت‌های فرهنگی و هنری حذف شده بود و در آخرین تصمیم ماجرا با عقب‌نشینی نوبخت و سکوت دژپسند پایان یافت.

دوگانه معافیت مالیاتی فرهنگ
کارشناسان می‌گویند: حراجی‌های هنری، انتشار و فروش کتب کمک‌درسی و کنکوری یا دستمزد برخی بازیگران سینما و تلویزیون باعث شده تا فعالان این عرصه از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شوند؛ درحالی‌که در برخی حوزه‌ها ازجمله نشر کتاب‌های داستان و کتاب‌های درسی و مطبوعات فاقد درآمد و سودآوری بالاست و لغو معافیت‌های مالیاتی آنها باعث اختلال در فعالیت‌های یادشده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید