• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 10 آذر 1398
کد مطلب : 89168
+
-

تب تورم در استان‌های ایران

ایلام رکورددار تورم در بین استان‌های ایران در آبان ماه امسال اعلام شد

مرکز آمار ایران جزئیات نرخ تورم در 31استان ایران را اعلام کرد. این آمار نشان می‌دهد در پایان آبان ماه، بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه و سالانه در استان ایلام به ثبت رسیده است. به گزارش همشهری، نرخ تورم نقطه به نقطه آبان‌ماه در کل کشور 27درصد برآورد شده، اما میانگین رشد قیمت کالاها و خدمات در استان‌های ایلام، لرستان، البرز، یزد، خراسان جنوبی، مرکزی، تهران، کرمان، مازندران و قزوین بالاتر از میانگین کشوری بوده است. در مقابل نرخ تورم نقطه به نقطه در استان‌های سیستان و بلوچستان 22.8درصد و آذربایجان غربی 21.2درصد برآورد شده است.

براساس این گزارش، نرخ تورم نقطه به نقطه در مناطق شهری ایران به تفکیک استان‌های کشور در آبان‌ماه هرچند نسبت به‌ماه قبل روندی کاهنده داشته است، اما دست‌کم 2استان ایلام با نرخ تورم نقطه به نقطه 32.2درصد و لرستان با 31.7درصد در صدر جدول قرار داشته‌اند؛ درحالی‌که استان‌هایی چون آذربایجان غربی با 21.9درصد، فارس با 23.5درصد، خراسان رضوی با 23.7درصد و کرمانشاه با 23.9درصد در پایین جدول تورمی ماه آبان‌ قرار گرفته‌اند.
براساس برآوردهای مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه که نشان‌دهنده شاخص رشد قیمت کالاها و خدمات در آبان امسال نسبت به آبان پارسال است، نشان می‌دهد روستاییان استان ایلام فشار 38.1درصدی را تحمل کرده‌اند که نسبت به میانگین نرخ تورم نقطه به نقطه در مناطق روستایی کل کشور 10.8درصد بالاتر است. پس از روستاییان استان ایلام، همتایان آنها در استان یزد به‌عنوان دومین استان در شاخص تورم نقطه به نقطه رشد قیمت 32.5درصدی را تجربه کرده که شکاف محسوس نرخ تورم نقطه به نقطه روستایی در استان ایلام نسبت به استان‌های دیگر قابل تامل است؛ آن‌هم در شرایطی که نرخ تورم نقطه به نقطه در مناطق روستایی استان‌های آذربایجان غربی 19.2درصد و در سیستان و بلوچستان 18درصد بوده است.

فشار تورم بر خوراک مردم
مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه کل کشور در آبان امسال را 1.6درصد، نسبت به آبان پارسال 27درصد و به‌طور سالانه را هم 41.1درصد برآورد کرده و می‌گوید: میانگین قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در آبان نسبت به مهر امسال تنها 1.4درصد و نسبت به آبان سال گذشته 28.8درصد رشد کرده و میانگین قیمت این گروه کالایی با اهمیت در سبد معیشت خانوارهای ایرانی در یک سال منتهی به آبان امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال 58.6درصد رشد کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید