• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 آذر 1398
کد مطلب : 89135
+
-

با پایان یافتن دور دوم محاکمه نجفی، رأی دادگاه تا هفته آینده اعلام خواهد شد

تلاش نجفی برای اثبات بی‌گناهی

داخلی
تلاش نجفی برای اثبات بی‌گناهی


محمد جعفری ـ روزنامه نگار

«شلیک‌هایم ناخواسته و غیرارادی بود و اتهام قتل همسرم را قبول ندارم.» این چکیده دفاعیات محمدعلی نجفی در آخرین جلسه محاکمه‌اش بود. او که یک‌ماه دیگر 68ساله می‌شود این روزها بیشتر از همیشه به‌دنبال اعاده حیثیت است. نجفی و وکیل مدافعش در آخرین جلسه همه توان خود را به‌کار گرفتند تا اثبات کنند قتل میترا استاد شبه‌عمد بوده، نه عمد.
به گزارش همشهری، صبح دیروز دومین جلسه از دور تازه محاکمه محمدعلی نجفی در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی برگزار شد. در نخستین جلسه، اعضای تیم کارشناسی پزشکی قانونی و اسلحه، نظریه خود را درخصوص چگونگی وقوع قتل شرح دادند و به سؤالات وکیل مدافع نجفی و هیأت قضایی پاسخ گفتند. طبق نظریه کارشناسان از میان 5گلوله‌ای که نجفی در روز حادثه شلیک کرده است، یکی از گلوله‌ها پس از برخورد با کف دست مقتول از آن خارج شده و به سینه او اصابت کرده و جانش را گرفته است. نظریه‌ای که نجفی و حمیدرضا گودرزی، وکیل مدافعش چندان با آن موافق نیستند و می‌گویند گلوله‌ای که باعث جان باختن میترا استاد شده احتمالا بعد از اصابت به دیوار کمانه کرده و به مقتول برخورد کرده است.
در جلسه دیروز که از ساعت 9صبح آغاز شد رئیس دادگاه ابتدا از نجفی خواست در جایگاه قرار بگیرد و به دفاع از خود بپردازد. او مثل همیشه در کمال آرامش در جایگاه قرار گرفت و درحالی‌که شمرده صحبت می‌کرد، گفت: با وجود تلاشی که تیم کارشناسی انجام داده اما من با نظریه آنها چندان موافق نیستم و لازم می‌دانم نکاتی را در این‌باره عرض کنم. او سپس ادامه داد: گفته شد که در کشمکش، مرحوم به عقب رفته و در وان افتاده و سپس گلوله به سویش شلیک شده است. من می‌گویم این حرف نادرست است. چون فاصله شلیک به‌دست خیلی نزدیک بوده است. من در این‌باره علم حضوری دارم و آنجا بودم و دیدم. او دستم را گرفته بود که بعد از شلیک دستم را رها کرد و داخل وان افتاد.
نجفی ادامه داد: نکته دیگر درباره وجود خون در کف حمام و وان است. اگر مرحوم در وان گلوله خورده باید خون‌ها هم در وان می‌ریخت. درنظریه کارشناسی گفته شده که چون گلوله از بدن خارج نشده خونریزی هم اتفاق نیفتاده است. اما به این سؤال پاسخ داده نشده که چرا کف حمام خون وجود دارد.
او در ادامه گفت: نکته دیگر درباره زاویه حرکت گلوله است. در نظریه گفته شده که محل خروج گلوله از کف دست نسبت به ورود آن به مچ نزدیک‌تر است. به‌نظرم اگر از محل عبور گلوله دستخطی فرضی رسم کنیم و نقطه ورود به سینه را درنظر بگیریم نقطه ورود به بدن باید یا پهلو باشد یا محلی پایین‌تر نه سینه. در زندان کامپیوتر در اختیار ندارم والا می‌توانستم چیزی را که می‌گویم به‌طور دقیق برایتان رسم کنم.
نجفی سپس به موضوع تغییر شکل (دفورمه شدن) گلوله پرداخت و گفت: گفته شده که گلوله با دسته جناغ مقتول برخورد کرده است و دفورمه شده است؛ اما در پرونده هیچ جا گفته نشده که استخوان جناغ شکسته است. فقط دنده دوم آسیب دیده است. از‌طرفی تعداد محل اصابت گلوله‌ها نیز حائز اهمیت است که آثار به‌جامانده بیش از 5گلوله است و هیچ پاسخ منطقی در این‌باره وجود ندارد. درباره نگهداری اسلحه غیرمجاز هم باید بگویم که من هیچ قصدی برای نگهداری اسلحه بدون مجوز نداشتم و روز حادثه متوجه شدم که اعتبار مجوز تمام‌ شده است. اگر هم قصوری کرده‌ام مستحق تخفیف است.
در این هنگام رئیس دادگاه سؤالاتی را از متهم پرسید.
قاضی: بعد از چندمین گلوله متوجه شدی که مرحوم تیر خورده است؟
نجفی: بعد از آخرین گلوله او دستم را رها کرد و داخل وان افتاد. آنجا بود که فهمیدم تیر خورده است. اسلحه را کنار گذاشتم و رفتم جلو دست کشیدم روی پیشانی‌اش، دیدم آثار حیات ندارد. بعد سوراخ روی سینه‌اش را دیدم و فهمیدم جان سپرده است.
قاضی: در درگیری اسلحه دست چه‌کسی بود؟
نجفی: تا آخرین لحظه دست من بود. اما در کشمکش دست او هم به اسلحه بود.
قاضی: با چه هدفی با اسلحه وارد حمام شدید؟
نجفی: از قبل می‌خواستم با توافق از یکدیگر جدا شویم. او آن روز گفت بعد از حمام می‌خواهد از خانه بیرون برود که من عصبانی شدم. رفتم در حمام که با او اتمام‌حجت کنم و او را بترسانم. بالش را هم بردم تا جلوی اسلحه بگیرم. اینطور نیست که بخواهم با بالش صدای اسلحه را کم کنم. فکر می‌کردم که زیر دوش است اما وقتی وارد شدم با هم رودررو شدیم.
قاضی: وقتی شلیک شد آیا خودت هم ترسیدی؟
نجفی: بله. داد می‌زدم. چند مرتبه گفتم که ول کند. امکان اینکه دستم را از روی ماشه بردارم نبود. دهنیتم به هم ریخته بود.
قاضی: اسلحه چند گلوله داشت؟
نجفی: 13گلوله
نجفی در ادامه گفت: با وجود این دادگاه همه ما باید گوشه چشمی هم به دادگاه عدل الهی داشته باشیم. اینکه به خاطر حرف‌های یک نفر خشمگین شویم خطرناک است. این دادگاه می‌گذرد، ما هم می‌گذریم. بالاخره 2یا 10سال دیگر همه می‌رویم. باید کاری کنیم که در محضر عدل الهی پاسخگو باشیم. «هر چه رود بر سرم چون تو پسندی رواست؛ بنده چه دعوی کند حکم خداوند راست» 

پیشنهاد نبش قبر
در ادامه این جلسه 3نفر از اعضای تیم کارشناسی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. یکی از آنها علیرضا کاهانی بود. او درباره اینکه گلوله به استخوان دسته جناغ سینه برخورد کرده و دفورمه شده گفت: وقتی در این‌باره از دکتر میرویسی که در محل حادثه جسد را معاینه کرده است درباره این موضوع پرسیدم، گفت که چون جسد خون‌آلود بود آثاری از ترک‌خوردن و آسیب استخوان دسته جناغ ندیده است. از طرفی چون حالا ما هیچ تصویری از این استخوان نداریم می‌شود که با انجام نبش قبر و معاینه مجدد جسد در این‌باره تحقیق کرد که آیا گلوله به این استخوان آسیب وارد کرده یا نه.

دفاعیات وکیل مدافع
حمیدرضا گودرزی، وکیل مدافع نجفی نفر بعدی بود که در جایگاه ایستاد و گفت: نماینده دادستان در جلسه قبلی فرمودند که اقدام نجفی باعث اخلال در نظم بین‌المللی شده است. انگار که به خاطر این پرونده قرار است جنگ جهانی به راه بیفتد. او همچنین برای موکلم درخواست اشد مجازات کرد و گفت که مستحق هیچ تخفیفی نیست. چرا؟ مگر نجفی فردی سابقه‌دار بوده؟ مگر از اولیای دم رضایت نگرفته است؟ مگر اسلحه‌اش را تحویل نداده است؟ این همه عصبانیت برای چیست؟ 
وی در ادامه گفت: گفته شده گلوله بعد از اصابت به کف دست متوفی دفورمه شده؛ درحالی‌که استخوان کف دست خانم‌ها بسیار نازک است و دفورمه شدن ممکن نیست و در نهایت موضوع این پرونده از شمول قتل عمدی خارج است.
در ادامه این جلسه لاله عقبایی دیگر وکیل نجفی نیز به دفاع از او پرداخت و سپس نماینده دادستان نکاتی را گوشزد کرد و در نهایت نجفی بار دیگر در جایگاه ایستاد تا برای آخرین مرتبه از خود دفاع کند. او گفت: عذرخواهی می‌کنم از اینکه کاری مرتکب شدم که موجب ایجاد هیجان در جامعه شد و برای قوه قضاییه ایجاد زحمت کرد. اگر من قبلا مسئولیت نداشتم چنین اتفاقی نمی‌افتاد. سرپرست دادسرای جنایی می‌گفت معمولا روزی 2، 3مورد قتل اتفاق می‌افتد که انعکاس خاصی ندارد، اما پرونده من بازتاب زیادی داشت و مردم حساس شدند. درباره اتهام اخلال در نظم عمومی باید بگویم که قصدی برای این کار نداشتم. این حادثه فقط یک مسئله خانوادگی بود. چون من معروف بودم افراد زیادی نسبت به این ماجرا حساس شدند و این به‌معنای اخلال در نظم نیست. او دفاعیاتش را با این جمله پایان داد: خدایا چنان کن سرانجام کار، تو خشنود باشی و ما رستگار» 
با پایان دفاعیات متهم و وکلای مدافعش، رئیس دادگاه ختم جلسه را اعلام کرد و هیأت قضایی وارد شور شدند.


صدور رأی ظرف یک هفته

محمدرضا محمدی‌کشکولی، رئیس دادگاه پس از پایان این جلسه در گفت‌وگو با همشهری درباره زمان صدور رأی گفت: ان‌شاءالله بعد از شور با همکارانم رأی پرونده ظرف مدت یک هفته صادر خواهد شد. او درباره ماجرای نبش قبر متقول نیز گفت: هیأت قضایی به این نتیجه رسیدند که نبش قبر ضرورتی ندارد و این موضوع تأثیری در رأی دادگاه نخواهد داشت. محمدی‌کشکولی همچنین درخصوص گلوله‌ای که گفته می‌شود در وان حمام محل حادثه باقی مانده گفت: یکی از گلوله‌ها بعد از شلیک در وان حمام مانده است و با بررسی‌های انجام شده به‌نظر می‌رسد خارج کردن این گلوله از وان ضرورتی نداشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید