• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 10 آذر 1398
کد مطلب : 89120
+
-

شناسه تشخیص کیفیت برنج

   فعالان صنفی رشد چند برابری قیمت و شیوع ناخالص‌فروشی (فروش با درصد خرده بالا) و اختلاط ارقام پرمحصول و مرغوب برنج ایرانی را ازجمله عوامل اجحاف به مشتریان از طریق افت کیفت، کم‌فروشی و گرانفروشی این محصول قلمداد و تأکید می‌کنند که امکان تشخیص برنج مرغوب ایرانی برای مصرف‌کنندگان ایرانی بسیار محدود است.
  در بازار برنج خارجی نیز طی سال‌های اخیر مباحثی در مورد آلودگی برنج‌های وارداتی به برخی سموم مانند آرسنیک مطرح شد و در نهایت نیز ورود دستگاه‌های مختلف اجرایی، قضایی و مجلس به پرونده این برنج‌ها هیچ خروجی مشخصی نداشت.
   با این شرایط هنوز هم نظارت بر کیفیت، سلامت و قیمت برنج ازجمله دغدغه‌های مصرف‌کنندگان و دستگاه‌های اجرایی است. برای رفع این نگرانی‌ها، اکنون مسئولان از ارایه کد شناسه کارگاهی برنج ایرانی و برچسب اصالت برنج‌های خارجی عرضه شده در بازار خبر می‌دهند.
   اکنون تمام برنج‌های تولید داخل کد شناسه کارگاهی دریافت کرده‌اند‌ و آرم سازمان غذا و دارو و این کد حتی روی کیسه‌های ۱۰‌کیلویی برنج موجود در فروشگاه‌ها درج شده که مردم می‌توانند آن را رصد کنند. برنج‌های وارداتی نیز قبلا برچسب اصالت دریافت کرده‌اند. کد اصالت برنج خارجی به‌معنای آن است که این محصول از مبادی قانونی و با بررسی‌های کیفی لازم وارد شده است.
   مشتریان می‌توانند با پیامک کردن کد اصالت برنج‌های خارجی به شماره‌ای که روی برچسب درج شده، ‌از اصالت کالا و قیمت مصوب آن مطمئن شوند. در واقع با نظارت سازمان غذا و دارو، امکان تقلب در عرضه برنج به‌دلیل درج مشخصات کالا، تولیدکننده و کد کارگاهی روی کیسه‌‌های برنج به حداقل رسیده است.
   درصورت عدم‌انطباق برنج خارجی با برچسب اصالت یا انواع برنج ایرانی با کد شناسه کارگاهی، شناسه تولیدکننده متخلف باطل و مشمول جریمه می‌شود. با این شرایط امکان عرضه برنج قاچاق یا تغییر تاریخ مصرف این محصول به حداقل می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید