• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 10 آذر 1398
کد مطلب : 89119
+
-

تثبیت نرخ حمل کالای درون شهری

تثبیت نرخ حمل کالای درون شهری

نرخ ارائه خدمات برخی صنوف مرتبط با حمل‌ونقل درون شهری و بین‌شهری ارتباط مستقیمی با قیمت مصوب سوخت به‌خصوص پس از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین دارد. با حسین زندی- رئیس اتحادیه حمل‌ونقل کالای درون شهری- گفت‌وگو کرده‌ایم.
 
با سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، نرخ خدمات جابه‌جایی کالای شهری تغییر می‌کند؟
با توجه به سهمیه تعیین شده بنزین برای وانت‌بارها، این اتحادیه هیچ‌گونه افزایش قیمتی در نرخ خدمات حمل‌ونقل کالای درون شهری نخواهد داشت و به تمام واحدهای صنفی مجموعه تحت پوشش این اتحادیه نیز اعلام کرده‌ایم که نه‌تنها افزایش قیمتی نداشته باشند، بلکه تاحد امکان با مشتری‌ها مدارا کنند. تصمیم این است تا در شرایط کنونی که مردم فشار اقتصادی زیادی را تحمل می‌کنند، افزایش قیمتی نداشته باشیم. همه اتحادیه‌های مرتبط با حمل‌ونقل درون شهری که سهمیه‌بنزین دریافت می‌کنند، تلاش دارند تا افزایشی در نرخ خدمات نداشته باشند. در جلسات متعددی که در استانداری برگزار شده نیز تأکید کرده‌ایم که حتی‌المقدور اجازه ندهیم قیمت‌ها افزایش داشته باشد.

یعنی سهمیه بنزین تخصیص یافته، کافی است؟
با مصوبه دولت، ماهانه برای هر وانت نیسان 600 لیتر سهمیه بنزین درنظر گرفته شده است که با احتساب 25روز کاری در ‌ماه و سهمیه تخصیص یافته مذکور، به هر وانت‌بار روزانه به‌طور میانگین 30 لیتر بنزین اختصاص خواهد یافت. اما حتی درصورتی که تعطیلات را درنظر نگیریم نیز به‌طور میانگین هر وانت نسیان روزانه 20 لیتر بنزین خواهد داشت که به‌نظر می‌رسد این میزان سهمیه بنزین کافی است.

مبنای تعیین نرخ صنف شما چگونه است؟
هزینه حمل بار داخل شهری به‌طور ساعتی محاسبه می‌شود و با توجه به ترافیکی که داخل شهر وجود دارد، نمی‌توان این نرخ را براساس مسافت تعیین کرد. این در حالی است که مبنای نرخ خدمات حمل کالای بین شهری و برون‌شهری پیمایش است. با این روند مبنای محاسبه حمل بار داخل شهری 3ساعت است و برای هر ساعات بیشتر، هزینه اضافی دریافت می‌شود. نرخ مصوب با توافق اتحادیه، اتاق اصناف، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت به تصویب رسیده و ابلاغ می‌شود.

نرخ این خدمات افزایش داشته است؟
نرخ‌های امسال نسبت به سال گذشته تغییری نکرده و افزایش قیمتی نداشته‌ایم. اکنون متوسط کرایه خاور برای 3ساعت 150هزار تومان است و برای هر ساعت اضافی 50هزار تومان به این مبلغ اضافه می‌شود. برای خاور بزرگ نیز این نرخ 180هزار تومان برای 3ساعت تعیین شده که هر ساعت اضافه 60هزار تومان به این مبلغ اضافه می‌شود. از سوی دیگر برخی خودروهای اتحادیه حمل ونقل کالای داخل شهری مانند وانت‌ها از سوخت بنزین و برخی دیگر از گازوئیل استفاده می‌کنند و نمی‌توان سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین را ملاک افزایش نرخ خدمات این صنف قرار داد.

نظارت بر تثبیت قیمت‌ها چگونه  خواهد بود؟
 کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان تعزیرات، روسای اتحادیه‌های حمل‌و نقل کالای شهری، آژانس‌های تاکسی سرویس، وانت‌بارها، کمپرسی‌داران، اتحادیه‌ مسافربری استان تهران، نیروی‌ انتظامی و بسیج تشکیل شده است. اعضای این کارگروه بر قیمت خدمات ارائه شده توسط واحدهای صنفی تحت پوشش نظارت کرده و از تخلفات احتمالی جلوگیری کنند تا هیچ‌گونه افزایش قیمتی را شاهد نباشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید