• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 6 آذر 1398
کد مطلب : 88945
+
-

سخنگوی شورای شهر تهران برنامه‌ها و اولویت‌های پایتخت را تشریح کرد

آمادگی برای تعیین محل تجمعات شهروندان

گلایه از بی‌توجهی به یارانه حمل‌ونقل عمومی، تأکید بر اصلاح ساختار شهرداری و تعیین اولویت‌های شهر در دهمین نشست خبری علی اعطا با رسانه‌ها

آمادگی برای تعیین محل تجمعات شهروندان

مجید جباری _ خبر‌نگار

 «شورای شهر در دی‌ماه96 شهرداری تهران را ملزم کرد که محلی را برای تجمعات و اعتراض‌های شهروندان پیشنهاد کند، اما این مصوبه از سوی هیأت تطبیق رد شد. با این حال اما شورای شهر آماده است محلی را برای این منظور در اختیار شورای تامین و استانداری تهران قرار دهد.» سخنگوی شورای شهر تهران این موضوع را در پاسخ به پرسش همشهری در دهمین نشست خبری خود با خبرنگاران مطرح کرد.

علی اعطا که دیروز در سالن دکتر شیبانی ساختمان پارلمان شهری تهران پذیرای خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه‌ها بود، علاوه بر این موضوع، آخرین اخبار و اطلاعات شهر را تشریح کرد و سپس به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. ارائه گزارش کمیته ویژه بررسی موضوع تابلوهای مزین به نام شهدا در جلسه بعدی شورای شهر، انتقاد از بی‌توجهی دولت‌ها به اختصاص یارانه حمل‌ونقل عمومی از محل افزایش بهای بنزین و افزایش مطالبات شهرداری تهران از دولت به 40هزار میلیارد تومان، پیگیری جلسات فشرده کمیسیون تلفیق برای تعیین اولویت‌های شهر و همچنین گلایه از تعلل در ارائه لایحه اصلاح ساختار شهرداری تهران از مهم‌ترین موضوعاتی بود که سخنگوی شورای شهر تهران در نشست دیروز به آنها پرداخت.
سخنگوی شورای شهر تهران دیروز در آغاز نشست، ضمن گرامیداشت هفته بسیج، از حضور سردار محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه پاسداران تهران بزرگ در جلسه آینده شورای شهر تهران به این مناسبت خبر داد و گفت: «در این جلسه همچنین برای روشن شدن افکار عمومی، گزارش دقیقی از کمیته ویژه بررسی موضوع تابلوهای مزین به نام شهدا در شورا ارائه می‌شود. این گزارش مدتی قبل آماده شده و قرار بود در جلسه پیشین در دستور کار قرار گیرد اما به‌دلیل قطع اینترنت احساس کردم امکان اطلاع‌رسانی شایسته‌ای در این زمینه وجود ندارد و به همین‌خاطر درخواست کردم این گزارش به جلسه بعدی شورا موکول شود تا رسانه‌ها آن را به‌نحوی که مناسب است  اطلاع‌رسانی کنند.»

برگزاری جلسات کمیسیون تلفیق متشکل از هیأت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌های شورا، دیگر موضوعی بود که علی اعطا درباره آن گفت:«این جلسات از حدود 2‌ماه پیش به‌صورت فشرده برگزار شده تا اولویت‌های تهران با توجه به برنامه 5ساله سوم برای مدیریت شهری مدنظر قرار بگیرد. در هر هفته، دو جلسه فشرده در کمیسیون تلفیق برگزار می‌شود؛ بنابراین هر کمیسیون موظف است برنامه اولویت‌‌دار خود را احصا و اعلام کند. به این ترتیب با وجود 6کمیسیون در شورا، مجموعا 18برنامه اولویت‌‌‌دار شهر اعلام خواهد شد که با توجه به توافق با شهرداری، در 4‌ماه باقیمانده از سال 98، سال 99و مدت زمان باقیمانده از شورای پنجم این برنامه‌ها در سال 1400به نتیجه خواهند رسید.»
او اضافه کرد: «در جلسه هم‌اندیشی روز یکشنبه، پیش از آغاز صحن علنی شورای شهر این اولویت‌ها به شهردار تهران منتقل شده است و در جلسه دیگری هم که امشب (دیشب، سه‌شنبه) با حضور شهردار و معاونانش برگزار می‌شود این موضوعات به مدیران شهری اعلام می‌شود.»
 
شهرداری آماده تعیین محل تجمعات است
سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه نشست در پاسخ به سؤال همشهری درباره نحوه همکاری مدیریت شهری برای تعیین محلی به‌منظور برگزاری تجمعات و اعتراضات مردم، گفت: شورای شهر تهران در نیمه دوم دی‌ماه 1396مصوبه‌ای داشت و شهرداری تهران را ملزم به پیشنهاد محل تجمعات کرد، اما این مصوبه با ایراد هیأت تطبیق منتفی شد. اما خرداد۹۷ هیأت دولت نیز مصوبه‌ای در این خصوص ارائه و چند محل را برای این منظور پیشنهاد کرد. این مصوبه هیأت وزیران هم در شهریور همان سال از سوی دیوان عدالت اداری ابطال شد. براساس بند‌6 ماده‌11 قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، تصمیم‌گیری درخصوص برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها بر عهده کمیسیون ماده‌10 احزاب است. از سوی دیگر، شوراهای تامین وظیفه دارند محل‌های مناسبی را برای برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌های قانونی تعیین کنند. شورای شهر و شهرداری به واسطه ظرفیت‌هایی که در مناطق مختلف شهر دارند و همچنین با توجه به شناخت از فضای شهری، درصورتی‌که شورای تأمین و استانداری لازم بدانند برای همکاری و ارائه پیشنهاد برای تعیین محل تجمعات آمادگی دارد.

اجرای رأی پروژه ایران‌مال 
علی اعطا در پاسخ به سؤالی درباره تخلفات مجموعه باملند در منطقه٢٢ و قطع برق آن از سوی شهرداری، گفت: «براساس پیگیری‌هایی که از مدیران مربوطه داشتیم خبر قطع برق توسط شهرداری تهران و شرکت‌های تابعه شهرداری کذب است. همچنین طبق بررسی‌های اجمالی که همکاران ما در شورا داشتند، متوجه تخلفاتی در قرارداد بام‌لند شدیم که این تخلفات از منظر استیفای حقوق شهر و شهروندان قابل پیگیری است و این موضوع در اداره کل حقوقی شهرداری تهران دنبال می‌شود. وقتی که مدیریت شهری در حال پیگیری حقوق شهر و شهروندان است، طبیعی است که اخبار جعلی از این دست هم منتشر شود تا با جوسازی روند پیگیری تخلفات را کند یا متوقف کند.»
عضو هیات رییسه شورای شهر تهران همچنین درباره آخرین وضعیت پروژه ایران‌مال اظهار کرد: «در این مورد رأی صادر و اجرا شد؛ رأی ایران‌مال را کمیسیون ماده١٠٠ صادر کرد و برای اجرا ابلاغ شده و بخشی از آن جریمه و بخشی تخریب و اعاده به وضع مجاز بود. جریمه پرداخت شد و بخش تخریب، قلع و اعاده به وضع مجاز نیز تا جایی که مطلع هستیم، آغاز شد.»

تحقیق و تفحص از همشهری در دستگاه قضا
سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت تحقیق و تفحص مؤسسه همشهری گفت: «این گزارش تهیه و در صحن شورا هم ارائه شده است. یک تیم حقوقی روی متن آن مشغول کار بودند، اما درنظر داشته باشیم که هر تحقیق و تفحصی لزوما برای ارائه به دستگاه قضایی نیست. گاهی این تحقیق و تفحص برای آگاهی عمومی است. این موضوع نیز در اختیار یک تیم حقوقی قرار گرفته که در مرحله کارشناسی این تحقیق و تفحص هم بودند. این گزارش که گویا هنوز آماده نشده، به محض آماده‌شدن به دستگاه قضایی ارائه خواهد شد.»

اصلاح ساختار شهرداری قطعی است

اعطا اصلاح ساختار شهرداری تهران را به‌عنوان یکی از مصوبات شورا قطعی دانست و گفت:«‌با اینکه اعضای شورا نظرات مختلفی داشتند و عده‌ای مخالفت و عده‌ای هم موافقت خود را در این‌باره اعلام کرده بودند، اما اگر یک موضوعی در شورای شهر به تصویب برسد، مخالفان و موافقان به‌طور حتم از آن مصوبه دفاع خواهند کرد. اما گلایه‌ ما از شهرداری تهران این است که درخصوص ارائه این لایحه تعلل صورت گرفته و بارها در این خصوص در صحن شورای شهر تذکر داده شده و این موضوع را در جلسات هم‌اندیشی نیز مطرح کرده‌ایم اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است. با وجود این و با اینکه اصلاح ساختار شهرداری کار دشواری است، اما این موضوع برای شهرداری یک تکلیف است و باید لایحه آن را به شورا بیاورد. به هر حال، اگر لایحه از طرف شهرداری ارائه نشود، هرچند این‌ آخرین انتخاب است، اما شورا خودش می‌تواند طرح اصلاح ساختار را ارائه کند.»

طلب 40هزار میلیاردی شهرداری 
افزایش تقاضای شهروندان از حمل‌ونقل عمومی به‌دنبال گران‌شدن بنزین، موضوع دیگری بود که عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران درباره‌اش صحبت کرد. او در پاسخ به سؤالی در این‌باره بیان کرد: «با افزایش نرخ بنزین تقاضا برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی ازجمله مترو و اتوبوس بیشتر شده و فشار این موضوع بر ناوگان حمل‌ونقل عمومی کاملا مشهود است. این فشارها البته در تهران و دیگر کلانشهرها با توجه به محدودیت ظرفیت اتوبوس و مترو بیشتر خود را نشان می‌دهد. به همین‌خاطر از دولت توقع داشتیم که بخشی از درآمد افزایش قیمت بنزین به توسعه این ناوگان اختصاص یابد. ضمن اینکه زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در دولت قبل، قانون، بخشی از درآمدهای هدفمندی را برای این بخش پیش‌بینی کرده بود، اما تاکنون هیچ پولی در این زمینه تخصیص داده نشده است. در آن زمان، سالانه 4هزار میلیارد تومان برای توسعه حمل‌ونقل عمومی درنظر گرفته شده بود که با توجه به گذشت 10سال از آن زمان، طلب حمل‌ونقل عمومی از دولت به 40هزار میلیارد تومان رسیده است.»
اعطا به جلسه‌ای که رئیس شورای شهر تهران به اتفاق جمالی‌نژاد  معاون وزیرکشور با جهانگیری  معاون اول رئیس‌جمهور برگزار کرده‌اند، اشاره کرد و ادامه داد: «در این جلسه، گلایه مطرح شد و آنها اعلام کردند این موضوع به‌نحوی که انتظار می‌رفت، پیش نرفته است. همچنین مصوبه شورای اقتصاد که 2سال پیش به تصویب رسیده، همچنان معطل مانده و در حوزه ناوگان اتوبوس عملیاتی نشده است. اگرچه در این‌باره جلساتی هم در سازمان برنامه و بودجه برگزار شده است. به هر حال، با توجه به اینکه قشر کم‌درآمد جامعه فشار بیشتری را در این زمینه احساس می‌کنند، از سران 3 قوه می‌خواهیم که موضوع را پیگیری کنند.»

  هریک از 6کمیسیون شورا  موظف است برنامه‌های مهم خود را احصا و اعلام کند. به این ترتیب مجموعا 18برنامه اولویت‌‌‌دار شهر اعلام خواهد شد

  برای روشن شدن افکارعمومی، گزارش دقیقی از کمیته ویژه بررسی موضوع تابلوهای مزین به نام شهدا در شورا ارائه می‌شود



 

این خبر را به اشتراک بگذارید