• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 6 آذر 1398
کد مطلب : 88935
+
-

سفر دو منظوره رئیس جمهوری به تبریز

حسن روحانی در سفر یک روزه خود به آذربایجان شرقی ضمن افتتاح خط آهن بستان آباد به میانه از مناطق زلزله زده نیز بازدید می‌کند

آذربایجان شرقی
سفر دو منظوره رئیس جمهوری به تبریز

سید مرتضی احمدپور  _  تبریز - خبرنگار

  امروز رئیس جمهوری بعد از گذشت 23 روز از وقوع زلزله در شهرهای سراب و میانه، به آذربایجان شرقی سفر و از مناطق زلزله‌زده بازدید می‌کند؛ سفری که البته با افتتاح خط ریلی میانه - بستان‌آباد و افتتاح چند طرح عمرانی و بهداشتی همراه خواهد بود. بهره‌برداری از این راه‌آهن در حالی رقم می‌خورد که در 20 سال گذشته یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم آذربایجان شرقی به‌شمار می‌رفته است. بهره‌برداری از این طرح به دست رئیس جمهوری، علاوه بر میلیاردها تومان سود اقتصادی، کاهش زمان سفر تا 5/5 ساعت، کاهش تلفات جاده‌ای و افزایش استفاده از راه‌آهن در حمل و نقل مسافری و کالا را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر بهره‌برداری از بخش جدید اورژانس بیمارستان امام رضا (ع) در تبریز به عنوان بزرگ‌ترین اورژانس شمال‌ غرب کشور‌، افتتاح 50 خانه بهداشت و مرکز سلامت در مناطق محروم و روستاهای استان‌، تحویل 20 آمبولانس جدید به بخش درمان و بهره‌برداری از نیروگاه ترکیبی در منطقه آزاد ارس از دیگر پروژه‌های قابل بهره‌برداری در سفر رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی است. همچنین، بر اساس اعلام استانداری، در بازدید حسن روحانی از شهرهای زلزله‌‌زده واحدهای مسکونی تکمیل‌شده به مردم اهدا می‌شود؛ اتفاقی که می‌تواند در سردترین روزهای سراب و میانه شرایط نسبتا مناسبی را برای ساکنان این مناطق رقم بزند. 

مطالبات زلزله‌زدگان از رئیس‌جمهوری 
حجت دادش‌زاده، از شهروندان سرابی، با انتقاد از وضعیت بیمارستان این شهر پس از زلزله می‌گوید: این بیمارستان که باید به عنوان محل امنی برای بیماران در زمان وقوع حوادث باشد‌، در زلزله اخیر آسیب زیادی دیده و مردم از رئیس جمهوری انتظار پیگیری برای بازسازی و ایمن‌سازی این بیمارستان را دارند. با توجه به کمبود پزشک و کادر درمانی این منطقه و فاصله زیاد آن از مرکز استان، مطالبه جدی شهروندان سرابی رفع مشکل درمان در این منطقه است. اسد مونسیان، دیگر شهروند سرابی نیز با اشاره به تلف شدن صدها دام سبک روستاییان این شهرستان در زلزله اخیر می‌گوید: از نظر اقتصادی خسارت زیادی به ما وارد شد و در همان ساعت‌های نخست زلزله، صدها راس دام تلف شدند. روستاهای میانه به علت تلفات انسانی بیشتر مورد توجه رسانه‌ها و دولت قرار گرفت و بیشتر مسئولان نیز به روستاهای میانه سفر کردند. دام‌پزشکی و جهاد کشاورزی قول‌هایی برای جبران خسارت‌ و ساخت طویله و اعطای وام‌ کم‌بهره داده‌اند، اما این وعده‌ها محقق نشده است.

انتقاد از نحوه ساماندهی مسکن زلزله‌زدگان
سلطانعلی محمودی، ساکن روستای ورنکش میانه، نیز با انتقاد از نحوه ساماندهی مسکن زلزله‌زدگان می‌گوید: با توجه به برودت هوا، سکونت در چادر عملا غیرممکن است و روستاییان زلزله‌زده یا در خانه‌های دیگران سکونت دارند یا به خانه اقوامشان در شهرهای دیگر رفته‌اند. با وجود قول مسئولان برای پرداخت پولی به عنوان اجاره‌خانه، روند این شرایط کند است و از رئیس جمهوری می‌خواهیم در این زمینه تسریع صورت بگیرد. حسن نجف‌زاده، دیگر روستایی ساکن ترکمنچای، با اشاره به برودت هوا و یخ زدن میوه‌ها اظهار می‌کند: انبارهای سیب بیشتر روستاییان تخریب شده‌ است. از رئیس جمهوری تقاضا می‌کنیم اعتبار ویژه‌ای برای اجاره سردخانه فصلی در اختیارمان قرار داده شود.

پیش‌بینی مصوبات جدید برای زلزله‌زده‌ها 
در این باره فرماندار ویژه میانه نیز به انتظارات مردمی از رئیس‌جمهوری در سفر به استان اشاره می‌کند و می‌گوید: انتظار داریم دکتر روحانی، توجه ویژه‌ای به مناطق زلزله‌زده داشته باشند، با توجه به حوادث اخیر، توجه به مشکلات مردم زلزله‌زده کم‌رنگ‌ شد. نیاز مردم به تزریق منابع مالی همچنان وجود دارد. محمدرضا مشایخی ادامه می‌دهد: پیش‌بینی می‌شود در شورای اداری که به ریاست رئیس جمهوری برگزار می‌شود، مصوبات جدیدی برای زلزله‌زده‌ها در نظر گرفته شود.

در انتظار تکمیل راه‌آهن تبریز – تهران 
سفر رئیس جمهوری به دغدغه 20 ساله مردم برخی شهرهای استان هم پایان خواهد داد. قرار است راه‌آهن میانه – بستان‌آباد هم امروز افتتاح شود و در آینده‌ای نزدیک فازهای بعدی تکمیل یا آغاز خواهد شد. بنا بر اعلام مسئولان، فاز بعد از ایستگاه بستان‌آباد، ایستگاه خاوران است. این ایستگاه 44 کیلومتر از ایستگاه بستان‌آباد به سمت تبریز فاصله دارد که از این 44 کیلومتر، 22 کیلومتر آماده روسازی و بالاست‌ریزی آن آغاز شده است. همچنین ریل‌گذاری این مسیر نیز آغاز شده است و پس از بهره‌برداری از ایستگاه بستان‌آباد پیش‌بینی می‌شود، اواخر سال 99 خط آهن بستان‌آباد به خاوران متصل شود. مصطفی دانش، شهروند تبریزی، در این باره می‌گوید: افتتاح راه‌آهن میانه – بستان‌آباد گام بزرگی است، اما خواسته اصلی مردم تبریز تکمیل این راه‌آهن تا تبریز است، چراکه رفتن به بستان‌آباد با اتوبوس و سوار شدن به قطار تهران یا مشهد آن‌گونه که مسئولان  قول داده‌اند برای شهروندان تبریزی سخت خواهد بود.  اصغر نوری، ساکن شهر مراغه، نیزمی‌گوید: این ایستگاه در 40 سال گذشته رونق خاصی پیدا کرده بود و علاوه بر مراغه مسافرانی از ارومیه هم از این ایستگاه برای رسیدن به تهران، مشهد و تبریز استفاده می‌کردند. 

مزایای افتتاح راه‌آهن میانه –  بستان‌آباد
مدیرکل راه‌آهن آذربایجان در گفت‌وگو با همشهری درباره افتتاح راه‌آهن میانه به بستان‌آباد اظهار می‌کند: با افتتاح این راه‌آهن، شاهد کاهش 114 کیلومتری طول مسیر اتصال مرکز شمال‌ غرب کشور به شبکه ریلی سراسری خواهیم بود. شاپور ارصلانی می‌افزاید: ‌کاهش‌ 5/5 ساعت زمان سفر با قطار، افزایش سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر، افزایش ظرفیت جابه‌جایی‌ حمل ‌و ‌نقل بار و مسافر و کاهش زمان سیر، بهبود شبکه ترابری منطقه و افزایش ایمنی سیر و کاهش خسارات جانی و مالی حاصل از سوانح رانندگی از مزایای این خط ‌آهن است. همچنین با ساخت این خط ‌آهن، سالانه 16 میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود و زمینه اشتغال برای 200 نفر به صورت مستقیم فراهم خواهد شد.

برنامه‌های چندگانه رئیس‌جمهوری 
استاندار آذربایجان شرقی هم در گفت‌وگو با همشهری علاوه بر افتتاح راه‌آهن میانه به بستان‌آباد، به اجرای دیگر برنامه‌های استانی با حضور رئیس ‌جمهوری اشاره می‌کند و می‌گوید: شرکت در نشست شورای اداری استان و حضور در مناطق زلزله‌زده، از برنامه‌های سفر یک‌روزه رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی است. محمدرضا پورمحمدی می‌افزاید: در این سفر رئیس جمهوری با حضور در یکی از مناطق زلزله‌زده میانه یا سراب، از نزدیک در جریان امداد‌رسانی به مردم این مناطق قرار می‌گیرد. البته با توجه به برودت هوا، عملیات امدادرسانی و اسکان مردم مناطق زلزله‌زده به خوبی پیش‌ رفته است و در سفر رئیس جمهوری به این مناطق نیز وی با مردم این مناطق دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.پورمحمدی با بیان اینکه رسیدگی به وضعیت روحی و امیدوار کردن مردم مناطق زلزله‌زده از برنامه‌های حمایتی دولت است، تاکید می‌کند: حضور رئیس جمهوری در میان مردم این مناطق که با کاهش چند درجه‌ای و سرماا روبه‌رو هستند، موجب امیدواری بیشتر آنان می‌شود. استاندار ادامه می‌دهد: در این سفر چند طرح عمرانی و خدماتی در بخش‌های راه و راه‌آهن، نیرو، بهداشت و درمان افتتاح و 6500 فرصت شغلی در آذربایجان‌ شرقی ایجاد می‌شود.  وی همچنین از افتتاح چند طرح در منطقه آزاد ارس خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: افتتاح طرح‌های این منطقه نیز ۴ هزار شغل ایجاد خواهد کرد. 

   تکمیل واحدهای آسیب‌دیده
 از زلزله  تا سال آینده 

زلزله 5.9 ریشتری آذربایجان شرقی در 17آبان، حدود ۳ هزار واحد مسکونی شهرهای سراب و میانه را تخریب و ۱۵۰۰ واحد را با آسیب مواجه کرد. در این زلزله بیش از ۱۲هزار نفر خانه خود را از دست دادند و در زمان حاضر بیشترشان در اتاقک‌های اسکان موقت زندگی می‌کنند. بر این اساس، دولت ۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات و کمک بلاعوض و تسهیلات شامل ساخت، تعمیر، خرید لوازم خانه، کمک هزینه اسکان، ساخت جایگاه دامی و خدمات فنی به این واحدهای مسکونی اختصاص داد و بیش از نیمی از اعتبارات بازسازی مناطق زلزله‌زده استان تاکنون تخصیص یافته است. اکنون که با گذشت بیش از 3 هفته از این زلزله، فرایند ساخت‌وساز و بازسازی خرابی‌ها در حال انجام است، بنا به اظهارات اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، حداکثر تا تیرماه سال آینده، واحدهای آسیب‌دیده به صورت کامل نوسازی و بازسازی می‌شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید