• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 5 آذر 1398
کد مطلب : 88836
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/311kR
+
-

هوشمندسازی تهران به پایداری ساختمان و مدیریت انرژی کمک می‌کند

هوشمندسازی تهران به پایداری ساختمان و مدیریت انرژی کمک می‌کند

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: هوشمندسازی شهر تهران می‌تواند به پایداری ساختمان و مدیریت انرژی کمک ویژه‌ای کند که این موضوع توسط مدیران شهری در تهران مورد بررسی کامل قرار گرفته است.
به گزارش همشهری، مراسم افتتاحیه چهارمین همایش و نمایشگاه ساختمان پایدار‌ و مصرف بهینه انرژی با حضور محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، علی وطنی مجری پروژه بهینه‌سازی‌ انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، روزبه ظهیری هاشمی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن، محمد طاهری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در محل نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران (بوستان گفتگو) برگزار شد.
در این مراسم عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ضمن گرامیداشت هفته بسیج و یاد شهدا در مورد مصرف بهینه انرژی و ساختمان پایدار اظهار کرد: در حوزه معماری و شهرسازی باید به موضوع طبیعت اهمیت ویژه‌ای داد که در همایش ساختمان پایدار و مصرف انرژی نیز به این موضوع توجه شده‌است.
وی افزود: یکی از رویکردهای اساسی مدیریت شهری، کاهش آلودگی طبیعت است که می‌توان به رویکردهای اصول صحیح ساختمان‌سازی‌، توجه به چرخش باد و کمربند سبز تهران اشاره کرد. گلپایگانی بیان داشت: پروژه‌هایی را در زمینه معماری همگام با طبیعت داریم که رونمایی می‌شود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به لزوم هوشمندسازی شهر تهران گفت: هوشمندسازی شهر تهران می‌تواند به پایداری ساختمان و مدیریت انرژی کمک ویژه‌ای کند که این موضوع توسط مدیران شهری در تهران مورد بررسی کامل قرار گرفته است. در این مورد صدور پروانه ساختمانی و ثبت درخواست پروانه غیرحضوری از اقداماتی است که در زمینه هوشمندسازی شهر تهران صورت گرفته است. گلپایگانی با اشاره به اهمیت اصول مهندسی ساختمان در تهران اظهار داشت: بیشتر ساختمان‌های ساخته‌شده در سال۹۴ کیفیت کافی و اصولی ندارند که این موضوع را می‌توان در طراحی و اجرا مشاهده کرد. با کمک همکارانم در سازمان نظام مهندسی ساختمان در تلاشیم که این مساله را اصلاح کنیم.
وی با اشاره به عملکرد یک‌سال گذشته معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: در یک‌سال گذشته تلاش شده که تمامی ساختمان‌ها وال‌پست را اجرا کنند. البته برخی از ساختمان‌ها از نظر فنی مشکلاتی دارند که به‌زودی این مشکلات نیز حل می‌شود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در مورد پیرایش جدید مبحث۱۹ گفت: در اصلاح جدید بحث رده‌بندی ساختمان‌ها از نظر کیفی مورد توجه قرار گرفته که قطعا این موضوع مورد توجه شهروندان قرار خواهد گرفت.
گلپایگانی با اشاره به توجه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران به موضوع بهینه‌سازی‌ انرژی در شهر تهران گفت: شهرداری تهران ضمن احترام به شهروندان این شهر، به بهینه‌سازی‌ انرژی اهمیت می‌دهد و تلاش می‌کند اسراف انرژی را به حداقل برساند.
وی ادامه داد: ساختمان‌های تهران باید طوری ساخته شوند که از نظر کیفی دارای رتبه باشند که همین موضوع باعث جلب اعتماد مردم به شهرداری، شورای اسلامی شهر تهران و سازمان نظام مهندسی می‌شود.

برای داشتن ساختمان پایدار باید به بهینه‌سازی‌ انرژی توجه کنیم
براساس این گزارش، ظهیری هاشمی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن در مورد توسعه پایدار گفت: امروز بحث داشتن رویکرد توسعه پایدار، یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است اما متأسفانه تاکنون خروجی مورد نظر را نداشته است.
وی افزود: توجه به محیط‌زیست باید جزو اولویت‌های مدیریت شهری باشد که با توجه به مبحث ۱۹ می‌توانیم به این موضوع برسیم.
ظهیری هاشمی بیان داشت: برای داشتن ساختمان پایدار باید به بهینه‌سازی‌ انرژی توجه کنیم؛ اما امروز شاهدیم که مصرف انرژی در ایران 3برابر کشور‌های دیگر است که باید به این موضوع رسیدگی شود.
وی در خاتمه با اشاره به سهم ساختمان‌ها در تهران در حوزه مصرف انرژی گفت: سهم مصرف انرژی در ساختمان بیش از ۴۰درصد است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

تهیه شناسنامه فنی ملکی ساختمان باید به یک مطالبه تبدیل شود
در ادامه این جلسه محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اهمیت محیط‌زیست در ساخت‌وساز شهری گفت: طبیعت مادر انسان است و ما نامهربان‌ترین فرزندش هستیم.
وی افزود: باید معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران به موضوع طبیعت اهمیت ویژه‌ای بدهد؛ همچنین باید بپذیریم کارنامه ما در مورد طبیعت چندان درخشان نبوده است. سالاری با اشاره به اهمیت صدور شناسنامه کیفیت برای ساختمان‌های تهران گفت: یکی از دلایلی که ساختمان‌های کشور ما نسبت به ساختمان‌های دیگر کشورها از عمر کمتری برخوردارند نداشتن کیفیت است و دارا بودن شناسنامه کیفیت از نکاتی است که ساختمان پایدار باید رعایت کند. عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: تهیه شناسنامه فنی ملکی ساختمان باید به یک مطالبه تبدیل شود که این موضوع نیازمند فرهنگسازی است و امیدوارم در مدت باقیمانده عمر این دوره از شورای شهر این اتفاق رخ دهد.
وی افزود: مدیریت شهری فعلی تهران باید با توجه به مشکلات مالی تصمیمات گذشته خود را مانند نوسازی بافت فرسوده عملی کند.
سالاری در خاتمه گفت: مناسب‌سازی‌ و الگوسازی در برخی محلات تهران باید تا پایان این دوره از مدیریت شهری انجام شود.

در شناسنامه فنی ساختمان باید میزان مصرف انرژی ذکر شود
محمد طاهری، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه همایش با اشاره به اهمیت جلب رضایت شهروندان تهران گفت: باید کاری کنیم که خریداران ساختمان در شهر تهران به‌طور کامل از استانداردهای مصرفی ساختمان خود آگاه باشند.
وی افزود: در شناسنامه فنی ساختمان باید میزان مصرف انرژی ذکرشده و به مالکان ارائه داده شود.
طاهری با اشاره به صدور شناسنامه فنی توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: شناسنامه فنی ساختمان به‌صورت الکترونیک توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در سامانه این سازمان صادر می‌شود. 

مصرف روزانه ۵میلیون بشکه انرژی فسیلی در ایران

در ادامه این جلسه وطنی، مجری پروژه بهینه‌سازی‌ انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به مصرف روزانه ۵میلیون بشکه انرژی فسیلی در ایران گفت: روزانه 3میلیون بشکه گاز و ۲میلیون بشکه نفت در کشور مصرف می‌شود. وی افزود: سالانه ۱۰۸میلیارد دلار هزینه انرژی در ایران می‌شود که ۱۷برابر کشور ژاپن است.
وطنی با اشاره به مصرف بالای انرژی در ایران گفت: سهم ساختمان‌ها در کشور از مصرف سوخت روزانه ۶میلیارد تومان است که سالانه در تهران ۵۰۰میلیارد تومان صرف سوخت می‌شود؛ لذا متأسفانه انرژی در ایران به‌راحتی اسراف می‌شود که می‌توانیم با کمک‌گیری از استارتاپ‌ها و نسل جوان این اسراف را بسیار کمتر کنیم.
وی در خاتمه گفت: آمادگی داریم که با تأسیس صندوق حمایت از بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی با کمک استارتاپ‌ها در این زمینه کمک کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید