• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 5 آذر 1398
کد مطلب : 88831
+
-

مطالعات شهرداری شفاف می‌شود

یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در 9 محور 23 آذرماه برگزار می‌شود

مطالعات شهرداری شفاف می‌شود

حامد فوقانی _ خبر‌نگار

«۸۶۹قرارداد مطالعه و پژوهشی که درخصوص پایتخت انجام شده در سامانه شفافیت شهرداری تهران منتشر شد» این خبر را رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران اعلام کرد.
به گزارش همشهری، اینطور که محمدحسین بوچانی دیروز در نشست خبری یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری گفت: این مطالعات همراه با قرارداد در سامانه شفافیت بارگذاری شده است. بوچانی همچنین عنوان کرد که هیچ پروژه مطالعاتی در شهر تهران که رقم بالای 30میلیون تومان دارد، به‌صورت ترک تشریفات نخواهد بود. به گفته او ریشه مبارزه با ابهامات انتشار و شفافیت است و در این راستا تمام مطالعات شهرداری با قراردادها منتشر می‌شود. رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در ادامه از ابلاغ نظام‌نامه پژوهش شهرداری نیز خبر داد و گفت: «بناست از موازی‌کاری در ۱۳مرکز مطالعاتی شهرداری جلوگیری شود.» بوچانی با بیان اینکه اساسا پژوهش و مطالعات باید پیش از آغاز پروژه انجام شود، گفت: «اینکه عملیات پروژه‌ای آغاز شود و سپس بگویند مطالعات لازم درباره آن صورت بگیرد، درست نیست زیرا در این‌صورت پیوست‌های مطالعاتی تنها زینت‌بخش پروژه می‌شوند. به همین‌خاطر طی سالیان گذشته نه‌تنها در تهران بلکه در سایر شهرها هم پروژه‌هایی انجام شده که پیوست‌های زیست‌محیطی، ترافیکی و اجتماعی نداشته‌اند و حالا مشکلات فراوانی را برای شهر و شهروندان ایجاد کرده‌اند؛ تا جایی که با صرف هزینه هنگفت هم نمی‌توان شهری مثل تهران را به شهری پایدار تبدیل کرد.»

«جایزه تهران»

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با تأکید بر پژوهش و نوآوری در یازدهمین جشنواره «جایزه تهران» گفت: «این جشنواره در مدیریت شهری با رویکرد نوآوری‌های شهری در راستای تحقق «تهران شهری برای همه»
 ۲۳ آذرماه جاری در برج میلاد برگزار می‌شود. تفاوت این دوره با دوره‌های قبل در بحث فناوری و نوآوری مدیریت شهری است.» بوچانی ادامه داد: «از محورهایی که نظیر سال‌های گذشته در این جشنواره طراحی شده است، می‌توان به «معماری و شهرسازی»، «خدمات شهری، محیط‌زیست»، «مالی و اقتصاد شهری»، «حمل‌ونقل و ترافیک»، «زیرساخت‌های مدیریتی و توسعه شهری»، «اجتماعی و فرهنگی»، «ایمنی و بحران»، «فنی و عمرانی» و «میراث طبیعی تهران» اشاره کرد. در راستای مدیریت شهری جدید نیز رویکردی که در جشنواره لحاظ شده بر این مبناست که از پژوهش‌های تازه و از اقدامات گذشته در مدیریت اجرایی بهره ببریم تا به خروجی ختم شود.»
به گفته او تا درباره‌ پژوهش‌ها اعلام نیاز نشود و تقاضایی وجود نداشته باشد، پژوهش‌ها انجام نخواهد شد. در بحث جشنواره نیز به یک یا 2مورد از این پروژه‌ها با نظر به کاربست آنها جایزه‌ای با عنوان «جایزه تهران» اهدا می‌شود. او نوآوری را اساسی‌ترین وجه تمایز این جشنواره‌ نسبت به سال‌های گذشته برشمرد و افزود: «مجموعه‌ مدیریت شهری، مناطق ۲۲گانه‌ شهرداری تهران، سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه در این جشنواره شرکت می‌کنند و علاوه بر این با 8کلانشهر مذاکره شده تا در این جشنواره حضور داشته باشند. این جشنواره در بخش بین‌الملل نیز فعالیت دارد و این موضوع در کلانشهرهای آسیایی و شهرهایی که تهران با آنها تعهد خواهرخواندگی بسته است، در جریان خواهد بود؛ به‌گونه‌ای که بخش بین‌الملل امسال پررنگ‌تر شده است.»
براساس گزارش، تاکنون ۳هزار و ۸۰۷ اثر به دبیرخانه جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری ارسال شده که از میان آنها ۲۸۰ اثرتوانسته‌اند به مرحله نهایی راه پیدا کنند و سرانجام حدود 20اثر با بررسی‌های 80داور برگزیده می‌شوند که نفرات برتر، به معرفی اثرات خود در پنل‌های تخصصی می‌پردازند.

پیشرفت 40درصدی طرح پسماند
رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران بر یکپارچه‌سازی‌ در اداره شهر تأکید کرد و گفت: «سعی می‌کنیم پروژه‌های درون شهرداری را یکپارچه کنیم. در این راستا ۷رویکرد برای تدوین برنامه سال۹۸ مورد نظر بود که یکی از آنها این است که پروژه‌ها باید کاربردی باشد و بهره‌بردار در فرایند آن نقش داشته باشد.» بوچانی با اشاره به اینکه نظام‌نامه پژوهشی در این ساختار سازمان یافت و در ۲۲منطقه شورای پژوهش را راه‌اندازی کردیم، افزود: «طرح جامع مدیریت پسماند با پیشرفت ۴۰درصدی آغاز شده است تا بتوانیم با استفاده از تجربیات جهانی این مشکل چندین دهه را پایان دهیم. ایجاد مرکز نوآوری از دیگر مواردی است که سعی داریم از آن طریق با استارتاپ ارتباط برقرار کنیم.» 

تاکنون ۳هزار و ۸۰۷ اثر به دبیرخانه جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری ارسال شده که از میان آنها  ۲۸۰ اثرتوانسته‌اند به مرحله نهایی راه پیدا کنند و سرانجام حدود 20اثر با بررسی  80داور برگزیده می‌شوند

این خبر را به اشتراک بگذارید