• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 5 آذر 1398
کد مطلب : 88800
+
-

مردی که با شکل‌ها نشانه می‌ساخت

یادداشت
مردی که با شکل‌ها نشانه می‌ساخت

علیرضا کریمی‌صارمی
تصویرساز و مدرس دانشگاه


استاد مرتضی ممیز، هنر گرافیک و ظرفیت‌های گسترده آن را به مردم شناساند. فعالیت‌های او طیف وسیعی از تصاویر را در برمی‌گرفت و در تصویرسازی برای کودکان تا طراحی نشان‌واره‌‌ها تخصص و تبحر داشت. لوگوهایی که برای سازمان‌‌ها، شرکت‌ها و انجمن‌ها ساخت به قدری گویا و شاخص بود که بسیار زود جای خودش را باز می‌کرد و شناخته می‌شد.
استاد مرتضی ممیز بیش از آنکه پیشکسوت باشد، پیشگام بود و از نخستین‌های گرافیک در کشور ما به شمار می‌آمد.
وجه مشخصه استاد ممیز خلاقیت و نوآوری او بود. هرگز به آموزش‌ها و کارهایی که قبل از او انجام شده بود، بسنده نکرد. تلاش می‌کرد همواره بر کاری که انجام می‌دهد تأثیری مثبت داشته باشد و چنین هم بود. به دلیل همین مشخصه، او توانست گرافیک را با لحاظ‌کردن داشته‌های فرهنگی و بومی سرزمینمان پی بگیرد.
درواقع این امر نشان از چیرگی و تسلط استاد ممیز بر این هنر داشت.
او لوگوهای فراوانی خلق کرد که همه آنها برای مخاطبان قابل فهمند و بیننده به‌راحتی با آنها ارتباط برقرار می‌کند. به معنی بهتر، ممیز از هنرمندانی بود که از تولید آثار پیچیده دوری می‌کرد و هنرش در خدمت مردم بود. اکنون در عرصه گرافیک، هنرمندانی وجود دارند که  خلاقیت‌های استاد ممیز را در آثارشان می‌توان شناخت. درواقع آموزش‌های استاد ممیز موجب تسری و فراگیری هنرش در جامعه و در میان گرافیست‌ها بوده است.
سال‌ها پس از مرگ، او همچنان دارای جایگاه بلندی است و کسی نتوانسته جای خالی او را پر کند. تلاش پیگیر، عشق به ایران و هنر ایرانی، کمک و یاری‌ رساندن به دیگران برای موفقیت از خصلت‌هایی بود که به وضوح و فراوانی در او دیده می‌شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید