• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 4 آذر 1398
کد مطلب : 88696
+
-

بازگشت 3میلیون دلاری پروفسور

بازگشت 3میلیون دلاری پروفسور

از همان پنجشنبه که برانکو ایوانکوویچ در صفحه شخصی‌اش عکسی دونفره‌ با سفیر ایران در کرواسی منتشر کرد و از یک «جلسه خوب» خبر داد، قابل حدس بود که ماجرای بازگشت او به ایران شکل جدی به‌خود گرفته است. بعد از نتایج ضعیف ویلموتس در تیم‌ملی، زمزمه‌هایی مبنی بر قطع همکاری با این مربی بلژیکی و سپردن تیم‌ملی به برانکو مطرح شده بود. درست در همان روزها پرسپولیس هم چهارمین شکست خود را پذیرفت تا هواداران این تیم هم روی سکوها نام برانکو را فریاد بزنند و پروفسور کروات به‌شکل همزمان به آلترناتیو ویلموتس و کالدرون تبدیل شود. اما ظاهرا شرایط تیم‌ملی حادتر بود و ترس از عدم‌راهیابی به جام‌جهانی باعث شد، مدیران فدراسیون به‌سرعت دست‌به‌کار شده و باب مذاکره با برانکو را باز کنند. البته فدراسیون فوتبال در بیانیه دیروزش نوشت که هم‌اکنون در موقعیت تأیید یا تکذیب گمانه‌زنی‌های مطرح‌شده قرار ندارد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که بازگشت برانکو به ایران و آغاز سومین دوره حضورش روی نیمکت تیم‌ملی کاملا جدی است.
مارک ویلموتس که از اول خردادماه 1398به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی ایران قرارداد بسته و جانشین کارلوس کی‌روش شده است، طی 2‌ ماه اخیر با 
2 شکست متوالی مقابل بحرین و عراق، صعود تیم‌ملی از مرحله اول مقدماتی جام‌جهانی را به‌شدت به مخاطره انداخت. یوزها برای صعود از گروهC نیاز به پیروزی در هر 4بازی باقیمانده دارند و بسیاری از کارشناسان معتقدند با حضور ویلموتس روی نیمکت تیم‌ملی امیدی به کسب این 12امتیاز نیست. شنیده‌ها حاکی از آن است که رئیس فدراسیون فوتبال طی ملاقاتی با وزیر ورزش این نگرانی‌ها را به گوش او رسانده و در این جلسه از کارشناسانی چون دکتر ذوالفقارنسب، قاسمپور و... نیز نام برده است. گویا در این جلسه وزیر ورزش تاکید می‌کند که دخالتی نمی‌کند و تنها نگرانی‌اش مبلغ لازم برای فسخ قرارداد این مربی بوده است. مهدی تاج نیز اعلام کرده در این مورد جای نگرانی نیست و فدراسیون فوتبال تمهیدات لازم را برای این جابه‌جایی اندیشیده است. فدراسیون فوتبال پیش از این به ویلموتس اولتیماتوم داده بود که طبق مفاد قراردادش عمل کند و برای زیرنظر گرفتن بازی‌های لیگ در ایران حضور داشته باشد. حالا احتمالا مدیران فدراسیون یک گام دیگر پیشروی خواهند کرد و برگه فسخ قرارداد را برای مرد بلژیکی روی میز خواهند گذاشت. اخباری که روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شد نیز از توافق مدیران فدراسیون با برانکو خبر می‌دهند اما هر دو طرف متعهد شده‌اند تا زمان فسخ قرارداد ویلموتس در این‌باره سکوت کنند. بنا بر اخبار غیررسمی دستمزد سالانه ویلموتس در تیم‌ملی ایران 3میلیون دلار بوده و او با شرایطی که قبل از بازی با عراق ایجاد کرد دستمزد 3ماه آینده‌اش را هم پیشاپیش دریافت کرده است. طبق قرارداد اگر فدراسیون فوتبال خواهان فسخ قرارداد با این مربی باشد باید دستمزد سال اول او (یعنی تا پایان اردیبهشت‌ماه99) را به‌طور کامل بپردازد. از سوی دیگر نخستین شرط برانکو برای آمدن به ایران، دریافت مطالباتش از باشگاه پرسپولیس و همچنین مالیات‌های پرداخت‌نشده‌اش طی این سال‌هاست. برانکو رقمی در حدود 2میلیون دلار از پرسپولیسی‌ها طلبکار است و قبل از دریافت هر دستمزدی بابت همکاری با تیم‌ملی، باید ابتدا این رقم سنگین به او پرداخت و تسویه‌حساب شود. با شرایط موجود و با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت آمدن برانکو و رفتن ویلموتس در همین گام اول حدود 3میلیون دلار خرج روی دست فوتبال ایران خواهد گذاشت. اما مدیران فدراسیون برای آنکه پاداش صعود به جام‌جهانی را از دست ندهند، پای این تصمیم ایستاده‌اند و حاضرند بخشی از آن پول را برای از دست نرفتن کل پاداش خرج کنند. صعود تیم‌ملی به جام‌جهانی2018پاداشی معادل 10میلیون دلار برای ایران داشت که این رقم احتمالا در سال2022حدود 10درصد نیز افزایش خواهد داشت. اگر ویلموتس روی نیمکت تیم‌ملی بماند و موفق به صعود نشود، ناکامی او به‌معنای از دست‌رفتن پاداشی در حدود 11میلیون دلار و همچنین تعطیلی فوتبال ملی در دو سه سال آتی خواهد بود. به همین دلیل برانکو با هزینه‌ای 3میلیون دلاری به ایران می‌آید تا با توجه به شناخت کاملش از فوتبال ایران و آسیا از این ضررها جلوگیری کند. حضور او روی نیمکتی که تا چند‌ماه قبل جایگاه دشمن درجه‌یک او یعنی کارلوس کی‌روش بوده اتفاق جالبی خواهد بود. در تمام روزهایی که کی‌روش، برانکو را به تلاش برای گرفتن جای خودش متهم می‌کرد، برانکو و طرفدارانش مدعی بودند او هرگز جای کی‌روش را نخواهد گرفت. بالاخره هم همین اتفاق افتاد؛ برانکو جای کی‌روش را نگرفت اما نیمکت تیم‌ملی را گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید