• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 4 آذر 1398
کد مطلب : 88686
+
-

بنزین، مجلس را آتشین کرد

خشم نمایندگان از نامحرم تلقی‌شدن در داستان افزایش قیمت بنزین، باعث شده علاوه بر احضار مقامات امنیتی، استیضاح وزرای کشور و نفت را هم کلید بزنند

مجلس
بنزین، مجلس را آتشین کرد



2روزی می‌شود که اعتراضات فروکش کرده اما خشم مجلس از نامحرم تلقی‌شدن در داستان افزایش قیمت بنزین نه‌تنها فروکش نکرده است، بلکه آنها این هفته عزم‌شان را جزم کرده‌اند تمام‌قد از حیثیت و جایگاه‌شان دفاع کنند.
«به جریان انداختن طرح استیضاح عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور به‌عنوان رئیس شورای امنیت کشور به‌دلیل ضعف مدیریتی در کنترل اعتراضات و نارضایتی‌های خیابانی مردم و همچنین ضعف در پیش‌بینی و جلوگیری از خسارات‌ احتمالی»، «کلید زدن استیضاح بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به دلیل حذف کارت سوخت و راه اندازی مجدد آن»، «برگزاری نشست غیرعلنی با مسئولان امنیتی و انتظامی حول اعتراضات خیابانی به گرانی بنزین» و «ایستادگی و اصرار بر استیضاح محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی به‌رغم شایعه استعفای وزیر» 4گام جدی است که مجلسی‌ها برای احیای جایگاه و اقتدار نمایندگی‌شان دیروز برداشتند و مصرانه خواستار پیگیری و عملی ‌شدن آنها هستند. با این حال با وجود اینکه مجلس امروز منتظر حضور مسئولان امنیتی است تا درباره وضعیت آشوب‌های اخیر در کشور گزارش دهد اما یک نماینده مجلس که نخواست نامش فاش شود به همشهری گفت: امروز فقط مسئولان اقتصادی برای شرح دلایل افزایش قیمت بنزین به صحن می‌آیند و مسئولان امنیتی به درخواست‌های نمایندگان توجه نداشته‌اند.

از احضار مقامات امنیتی - انتظامی تا استیضاح وزیر کشور 
هرچند هیأت‌رئیسه مجلس اعلام کرده که نشستی که نمایندگان دیروز منتظر برگزاری‌اش بودند امروز برگزار می‌شود تا مجلس با گزارش‌های مستند وزارت اطلاعات، وزارت کشور و سازمان اطلاعات سپاه و فرمانده سپاه پاسداران و فرمانده نیروی انتظامی - یا معاونانشان- در جریان ابعاد اعتراضات قریب به 5روزه مردم  در چندین استان کشور قرار گیرد اما مجلسی‌ها به همین گزارش‌ها کفایت نکرده‌اند و با برشمردن کاستی‌های اعتراضات اخیر مردم ازجمله «شمار کشته‌شدگان»، تعداد نامشخص بازداشتی‌ها و خسارات بی‌شمار و کلانی که به اموال دولتی وارد شده، نوک پیکانشان را به سمت عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نشانه گرفته‌اند. 
نمایندگان، رحمانی‌فضلی را در مقام رئیس شورای امنیت کشور که مسئولیت اجرای نرخ جدید بنزین و پیش‌بینی و کنترل اعتراضات مردمی را برعهده داشت، مقصر اعتراضات وسیع و پردامنه گرانی بنزین می‌دانند که به‌گفته قاسم میرزایی‌نکو، نماینده دماوند قریب به 23استان و 500نقطه از کشور را درگیر کرد و خسارات مالی، جانی و اجتماعی کلانی به نظام تحمیل کرده است.
ناکارآمدی وزیر کشور در کنترل حوادث و ناآرامی‌های بروز کرده را علی مطهری، نماینده تهران در قالب طرح استیضاح او کلید زده است و تا لحظه تنظیم این گزارش قریب به 13نماینده این طرح را امضا کرده‌اند.

مجلس نای استیضاح وزیر کشور را ندارد
امضاهای استیضاح وزیر کشور به‌گفته حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی راه به جایی نخواهد برد؛ چراکه به‌رغم ادله مستند و قابل دفاع طراحان استیضاح، مجلس دهم نشان داده مجلسی است که نای اجرایی‌کردن استیضاح را ندارد.
 او در شرح به بن‌بست رسیدن احتمالی طرح استیضاح رحمانی‌فضلی، وزیر کشور به همشهری، گفت: حتما نشست غیرعلنی مجلس در تغییر نگاه نمایندگان به ابعاد ناآرامی‌های بروزیافته تأثیر‌ خواهد گذاشت و استیضاح وزیر کشور هرچند مستدل است اما این جایگاه آنقدر سیاسی است که اکثریت مجلس دهم چشم بر آن ببندند.
جلال میرزایی، عضو فراکسیون امید نیز هم‌نظر با فلاحت‌پیشه معتقد است هرچند کوتاهی و ضعف مدیریت وزیر کشور در پیش‌بینی و کنترل اعتراضات هویداست اما در پیش بودن برگزاری انتخابات مجلس یازدهم که مسئولیت اجرای آن با وزارت کشور است، مانع به‌ثمررسیدن این استیضاح می‌شود. او در گفت‌وگو با همشهری، افزود: اگر وزیر کشور را عزل کنیم در این 3‌ماه باقی مانده چه‌کسی باید انتخابات را برگزار کند؟

 الان زمان توضیح به مجلس است!
نظرات فلاحت‌پیشه و میرزایی درحالی بیان می‌شود که احمد مازنی، نماینده تهران پاسخگویی وزیر کشور به ضعف‌های بروزیافته را اقدامی مؤثر دانسته و در دفاع از آن به همشهری، گفت: مجلس این هفته تعطیلاتش را لغو کرد تا به موضوع اعتراضات گرانی بنزین و همه ابعاد و حواشی آن رسیدگی کند.
مازنی با تأکید بر اینکه در جریان افزایش قیمت بنزین به‌رغم مخالفت مجلس به خانه ملت توهین شد؛ چراکه مجلس از اجرای این طرح بی‌خبر بود، ادامه داد: این تحقیر و توهین قابل بخشش و جبران نیست و الان زمان آن است که توضیح دهند چه پیش‌بینی‌ها و مقدماتی برای اجرای این طرح انجام داده‌اند.
او همچنین از به جریان انداختن طرح سؤالش از وزیر کشور در همین راستا خبر داد و افزود: محور اصلی سؤال این است که چرا برای اجرای طرح افزایش قیمت بنزین پیش‌بینی‌های اجتماعی و امنیتی لازم صورت نگرفته است.
نماینده تهران در شرح جزئیات سؤالش تأکید کرد: طرح افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین بدون آگاهی قبلی ملت و نمایندگان مجلس ابلاغ و اجرا شد؛ از آنجا که وزیر کشور، رئیس شورای امنیت کشور است، چرا پیشگیری و پیش‌بینی‌های اجتماعی و امنیتی لازم برای مدیریت اعتراض‌های احتمالی و جلوگیری از انحرافات مدنی مردم به اغتشاشات و تخریب اماکن و مراکز عمومی صورت نگرفت.
وی با بیان اینکه گفته می‌شود دشمنان اسلام و ایران تمهیدات لازم را برای اغتشاش با هدف براندازی اندیشیده بودند، ادامه داد: آیا وزارت کشور از این تمهیدات اطلاع داشت؟ آیا از وجود سلاح و ابزار تخریب در مناطق مختلف آگاهی داشت؟ آیا از برنامه‌ریزی برای تشکیل گروه‌های مخرب آگاهی داشت؟ اگر پاسخ مثبت است، چرا با این زمینه‌های داخلی و خارجی قبل از ابلاغ طرح برخورد لازم صورت نگرفت و چرا با سوءتدبیر هزینه‌های سنگینی بر نظام و ملت مظلوم ایران تحمیل شد؟
 روز گذشته احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس نیز گفت که استیضاح وزیر نفت با 50 امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است. به گفته او، این استیضاح دارای محورهایی چون علت حذف کارت سوخت و راه اندازی مجدد آن، افزایش قاچاق سوخت، ارائه اطلاعات غلط در مورد افزایش قیمت بنزین، عدم صداقت درباره علت گران‌شدن نرخ بنزین و همچنین عدم توجه به توسعه پالایشگاه‌هاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید