• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 4 آذر 1398
کد مطلب : 88651
+
-

جادوی محوکردن غلط‌های تایپی

درباره ابداع لاک غلط‌گیر که توسط یک منشی صورت گرفت و با به‌وجود آوردن یک تحول مهم تبدیل به مکملی برای ماشین‌های تایپ شد

وقتی با مداد چیزی را می‌نویسید، اگر اشتباهی مرتکب شوید، می‌توانید خیلی راحت آن را پاک کنید. در بیشتر موارد حتی کوچک‌ترین اثری از نوشته قبلی روی کاغذ به هیچ عنوان باقی نمی‌ماند. اما در مورد قلم‌هایی که با جوهر می‌نویسند، شرایط کاملا فرق می‌کند. معمولا برای پر کردن یک فرم ممکن است، دچار اشتباه کوچکی شوید یا خط‌خوردگی ایجاد شود، آنجاست که یا باید فرم را دوباره پر کنید که در برخی موارد تقریبا امکان‌ناپذیر است و یا از ماده‌ای شیمیایی استفاده کنید که حکم رنگ زدن را دارد؛ یعنی لاک غلط‌گیر.

 مخترع ناشناس


بتی مک‌مری روز بیست‌وسوم مارس سال1924 در دالاس تگزاس به دنیا آمد. پدرش جسی مک‌مری، مدیر یک شرکت تامین قطعات یدکی خودرو بود. بتی در سن‌آنتونیو تحصیل کرد و دیپلم خود را در مدرسه‌ آلامو هایتس این شهر گرفت. او با وارن آدری نسمیت ازدواج کرد که ماحصل این ازدواج، پسری به نام مایکل نسمیت بود که یکی از خوانندگان، هنرپیشگان، تهیه‌کنندگان و نویسندگان بنام آمریکایی است. در زمان تولد مایکل، پدرش در خدمت ارتش در جنگ‌جهانی دوم بود. ازدواج بتی و وارن زیاد طول نکشید و این دو از یکدیگر جدا شدند.

ایده یک اختراع
به گزارش همشهری، پس از مرگ پدر در اوایل دهه1950میلادی، بتی به دالاس رفت تا از مزایای ارثی که به آنها رسیده بهره‌مند شود. او به همراه مایکل، مادر و خواهر خود در دالاس ساکن شد و به‌دلیل مشکلات مالی، مجبور به پذیرفتن شغلی در یک اداره شد. بتی به‌عنوان یک منشی سر و کارش با ماشین‌تایپ، کاغذ، قلم و... بود. اشتباه‌های تایپی در ماشین‌تایپ‌ها برخلاف شرایط امروزی به‌ راحتی‌ قابل برطرف کردن نبود. امروزه امور تایپ به‌وسیله رایانه‌ها انجام می‌گیرد و طبیعی است که پیش از چاپ، می‌توان با دقت نوشته‌ها را خواند و غلط‌ها را تصحیح کرد. بتی همواره به‌دنبال این بود که بتواند به‌گونه‌ای که به اصل نوشته‌ها و نامه‌ها خسارتی وارد نشود، غلط‌ها را پاک کند. از آنجا که او دستی در نقاشی نیز داشت و خودش را هنرمند می‌دانست، به‌خودش گفت که یک هنرمند زمانی که دچار اشتباه می‌شود، اشتباه خود را پاک نمی‌کند، بلکه سعی می‌کند روی همان اشتباه، کارش را اصلاح کند. بنابراین بتی با روش خود اختراع فوق‌العاده‌ای را انجام داد.

استفاده پنهانی از لاک غلط‌گیر
بتی مقداری آبرنگ را داخل شیشه‌ای ریخت و با خود سرکار برد و بدون آنکه کسی متوجه شود، نامه‌ها را اصلاح کرد و گاهی هم دوباره روی بخش‌های اصلاح‌شده تایپ می‌کرد. هیچ‌کدام از مدیران متوجه تغییرات و اصلاح‌ها نشدند. بتی کمی بعد با کمک معلم شیمی پسرش توانست فرمول آبرنگش را بهبود بخشد و در نتیجه کارایی آن به‌مراتب بهتر از قبل شد. او حدود 5سال به‌طور پنهانی این کار را انجام می‌داد! بعدها، روسای شرکت پی به این موضوع بردند و در ابتدا مخالفت خود را با چنین کاری اعلام کردند، اما بیشتر همکاران بتی، او را به‌خاطر چنین اختراعی تشویق و حمایت ‌کردند.

توسعه کار
در سال1956 و در پی استقبال گسترده از لاک غلط‌گیری که بتی نسمیت گراهام اختراع کرده بود، او شروع به تولید و فروش آن کرد. بتی نام لاک غلط‌گیرش را
Mistake Out گذاشت. کمی بعد، شرکتی تاسیس کرد و نام محصولش را به Liquid Paper تغییر داد. او در سال1962 با رابرت گراهام ازدواج کرد. آنها مدیریت شرکت را به‌صورت مشترک برعهده داشتند و کار را پیش می‌بردند. البته این ازدواج تا سال1975 بیشتر دوام نیاورد و منجر به طلاق شد.

پایان کار شرکت و بتی
در سال1979، ژیلت کل شرکت بتی نسمیت گراهام را با 47میلیون و 500هزار دلار خرید. در زمان واگذاری، شرکت او حدود 200کارمند داشت و به‌طور سالانه، 25میلیون بطری لاک غلط‌گیر تولید می‌کرد. بتی در روز دوازدهم‌ماه می سال1980 و در 56سالگی در شهر ریچاردسن تگزاس از دنیا رفت.

اولین غلط‌گیری
بتی مقداری آبرنگ را داخل شیشه‌ای ریخت و با خود سر کار برد و بدون آنکه کسی متوجه شود، نامه‌ها را اصلاح کرد و گاهی هم دوباره روی بخش‌های اصلاح‌شده تایپ می‌کرد

این خبر را به اشتراک بگذارید